Vad anser ni är rätt att kräva av inackorderingar i coronatider?

Har knappt träffat på nån i affärerna med symtom ( själv har jag haft liknade allergisymtom men eftersom de försvinner med medicinering vet jag att det är det). Jag handlar på tider med lite folk. Det hålla ganska bra på avstånden dock handlar många utan handskar vilket är förvånade då det är en väldigt enkel åtgärd
Öppnar man ögonen och hörseln litegrann så både ser och hör man folk med lätta symptom. Det är dessutom pollensäsong nu så många allergiska som är ute och har "symptom" också. Dom är verkligen överallt folk med symptom.

Dessutom har jag hört av sjukvårdspersonal att handskar inte är mer effektivt än att tvätta händerna.
 
Öppnar man ögonen och hörseln litegrann så både ser och hör man folk med lätta symptom. Det är dessutom pollensäsong nu så många allergiska som är ute och har "symptom" också. Dom är verkligen överallt folk med symptom.

Dessutom har jag hört av sjukvårdspersonal att handskar inte är mer effektivt än att tvätta händerna.
Eller så hör man det som inte finns för man förväntar sig det.
 
Man gör ju så gott man kan, utsätter sig för att träffa andra så lite som möjligt. Det innebär att man mycket väl kan åka till stallet och ta hand om sin häst på tider det inte är så mycket folk där.
Och inte röra handtag som andra behöver ta i, inte i utrusning andra behöver röra, inte röra vattenkranen i stallet och inte boxdörren till hästen om du vill att andra ska ta in/ut/fodra. Tja kvar finns att kliva genom trådar ut i hagen till hästen och ta med det du behöver från bilen så inga andra blir smittade om du har symtom.
Hålla avstånd är för folk utan symtom.

Eller tycker du att folk i riskgruppen inte ska åka till sin häst så du kan åka med symtom?
 
Handskarna hjälper inte om man petar sig i ansiktet etc. Och kan du låta bli att peta dig i ansiktet kan du sprita händerna efter kassan lika gärna.
Petar mig inte nånstans så länge handskarna är på. Tar av dem innan jag sätter mig i bilen samt för säkerhetskull spritar händerna i bilen
 
Öppnar man ögonen och hörseln litegrann så både ser och hör man folk med lätta symptom. Det är dessutom pollensäsong nu så många allergiska som är ute och har "symptom" också. Dom är verkligen överallt folk med symptom.

Dessutom har jag hört av sjukvårdspersonal att handskar inte är mer effektivt än att tvätta händerna.
Jag har både handskar o tvättar händerna
 
Som sagt, vi följer råden här. Håller avstånd och tvättar händerna. Det finns inget råd om att isolera sig helt för minsta lilla.
Men herregud, det gör det visst det! Vid symptom ska man hålla sig hemma! Man smittar inte mindre i stallet än på arbetsplatsen, liksom... Helt galet att folk kan resonera som du i det här läget. Din inställning kan ta livet av andra människor.
 
Men herregud, det gör det visst det! Vid symptom ska man hålla sig hemma! Man smittar inte mindre i stallet än på arbetsplatsen, liksom... Helt galet att folk kan resonera som du i det här läget. Din inställning kan ta livet av andra människor.
Man ska se till att man inte riskerar att smitta någon. Om det innebär att man inte kan jobba eller inte vara i stallet beror däremot på omständigheterna.
 
Öppnar man ögonen och hörseln litegrann så både ser och hör man folk med lätta symptom. Det är dessutom pollensäsong nu så många allergiska som är ute och har "symptom" också. Dom är verkligen överallt folk med symptom.

Dessutom har jag hört av sjukvårdspersonal att handskar inte är mer effektivt än att tvätta händerna.

Om man har allergi och vet att det är allergi är det ju inte symptom på att man kan ha Covid-19 även om de allergiska besvären yttrar sig på liknande sätt.

Exempel ur min vardag:

Fall 1: Jag satt och åt sallad. Jag pepprade rätt ordentligt och plötsligt fick jag peppar i nästan varpå jag fick en nysattack. När den var avslutad var jag tvungen att snyta mig ett par gånger.

Fall 2: Jag vaknade en morgon och insåg direkt att jag var snuvig. Det är inte ovanligt, men denna gång gick det inte över inom loppet av 10-15 minuter som det brukar. Jag var fortfarande snorig efter att ha varit igång ett tag och var tvungen att snyta mig.

Ögonblicksbilderna av dessa händelser är förmodligen ungefär likadan. Men i ett av fallen beslutade jag mig för självisolera mig. Snuvan var borta efter en dag, men jag stannade inne flera dagar till. En av mina vänner var standby om jag skulle behöva handla.

I det andra fallet vidtog jag inga ytterligare åtgärder jämfört med hur jag normalt lever i den rådande situationen.

Jag tror de flesta inte har några problem att räkna ut vilken åtgärd som hör ihop med vilket fall. Om man nyser för att man får peppar i näsan (eller är allergisk) är det inte symptom på förkylning som kan vara Covid-19. Om man nyser utan att veta vad det beror på kan det vara en förkylning och det kan även vara Covid-19.

För den som står bredvid och hör är det omöjligt att veta vilket.

Det kan väl ändå inte vara så svårt att fatta att om man har förkylningssymptom och inte har en förklaring att besvären högst sannolikt inte beror på Covid-19 så ska man vara hemma?
 
Är det någon i sverige som isolerat sig för "minsta lilla symptom" i sverige? Alltså att folk har slutat handla, gå ut med hundar, gå ut och promenera osv.
Jag var förkyld i februari och har sedan dess hosta, speciellt i vissa situationer som "triggar". Drar lätt på mig långvarig "kronisk" hosta p g a (tidigare) lungproblem. Jag har inte varit och handlat en enda gång eller vistats i andra sammanhang med flera människor sedan den 6 mars. Sannolikt fick jag senare lindrig corona, hemdraget av familjemedlem. Men varken jag eller någon annan kan ju vara säker på att jag inte har corona som smittas om jag hostar "offentligt".
Promenader klarar jag utmärkt utan att behövakomma närmare någon annan än flera meter, oftast möter jag ingen alls. Det är helt ok att gå promenader eller att umgås på distans utomhus enligt alla rekommendationer.
Flera av mina kollegor resonerar på samma sätt med allergi, av hänsyn till andra så vistas man inte bland folk när man snorar eller nyser.
 
Men herregud, det gör det visst det! Vid symptom ska man hålla sig hemma! Man smittar inte mindre i stallet än på arbetsplatsen, liksom... Helt galet att folk kan resonera som du i det här läget. Din inställning kan ta livet av andra människor.
Mer eller mindre alla resonerar som jag gör, det är liksom bara att ta en titt ut så ser man det. Det är knökat ute på stränder och i skogen och affärerna osv. Folk håller avstånd hyfsat men väldigt få håller sig hemma pga minsta lilla snuva.

Dom jag känner som håller sig borta från folk är folk som har underliggande sjukdomar eller är skörare på andra sätt. Och dom som är äldre då.

Förutom alla perfekta på buke som aldrig gör något "fel" och är och beter sig perfekta verkar det som, så lever dom flesta sina normala liv ute i naturen och stallen och i affärerna. Det existerar inte någon som inte har det minsta förkylningssymptom under en vår tex, dom flesta blir lite snuviga då och då när vädret är som det är med kyla och värme och blåst osv. Och dom flesta håller sig inte hemma pga det.
 
Senast ändrad:
Mer eller mindre alla resonerar som jag gör, det är liksom bara att ta en titt ut så ser man det. Det är knökat ute på stränder och i skogen osv. Folk håller avstånd hyfsat men väldigt få håller sig hemma pga minsta lilla snuva.

Dom jag känner som håller sig borta från folk är folk som har underliggande sjukdomar eller är skörare på andra sätt. Och dom som är äldre då.

Förutom alla perfekta på buke som aldrig gör något "fel" och är och lever mer eller mindre perfekt verkar det som, så lever dom flesta sina normala liv ute i naturen och stallen och i affärerna.
Menar du att det är sjuka personer som rör sig i samhället och att alla är sjuka i den omgivning?
 
Och inte röra handtag som andra behöver ta i, inte i utrusning andra behöver röra, inte röra vattenkranen i stallet och inte boxdörren till hästen om du vill att andra ska ta in/ut/fodra. Tja kvar finns att kliva genom trådar ut i hagen till hästen och ta med det du behöver från bilen så inga andra blir smittade om du har symtom.
Hålla avstånd är för folk utan symtom.

Eller tycker du att folk i riskgruppen inte ska åka till sin häst så du kan åka med symtom?
Hört talas om att det går att tvätta händerna? Det gör iallafall jag. Som sagt, man gör så gott man kan, man åker när det är som minst folk om man har symptom av något slag, detsamma bör folk i riskgruppen göra.

Och som sagt, förutom här på perfekta buke där alla gör extremt rätt hela tiden så resonerar dom flesta som jag gör, det är liksom därför man ser så otroligt många människor ute hela tiden.

Och jag pratar för övrigt lindriga symptom, inte hysterisk hosta och när man är så förkyld att man knappt kan andas. Då bör man inte ge sig ut.
 
Senast ändrad:
Du må ironisera över perfekta Buke. Men alla arbetsplatser jag vet, alla personer jag känner etc har förstått och anammat stanna hemma vid minsta symptom. Även om det känns drygt. Och arbetsgivarna skickar hem vid minsta symptom.

En del har striktare med, särbons arbete tex så de ska jobba hemma om någon i hushållet har symptom.

Och har symptom är då helt oavsett om man mår dåligt av det.

Du är - tack och lov - hitills den ena jag "stött på" som inte förstått råden och som skiter i dem.
 
Du må ironisera över perfekta Buke. Men alla arbetsplatser jag vet, alla personer jag känner etc har förstått och anammat stanna hemma vid minsta symptom. Även om det känns drygt. Och arbetsgivarna skickar hem vid minsta symptom.

En del har striktare med, särbons arbete tex så de ska jobba hemma om någon i hushållet har symptom.

Och har symptom är då helt oavsett om man mår dåligt av det.

Du är - tack och lov - hitills den ena jag "stött på" som inte förstått råden och som skiter i dem.
Vi jobbar hemifrån nästan helt, det är bara ett fåtal som jobbar från kontoret. Sjukfrånvaron är nästan obefintlig.
 
Men du ska stanna hemma om du har minsta symptom. Det är liksom hela poängen. Oavsett om du känner dig sjuk eller ej.
Det där fungerar inte i verkligheten. Min man har haft hosta, ont i lungorna, kliar i lungorna i, väldigt trött, i 13 VECKOR, läkarn säger att min man ska leva livet som vanligt. Min man ska träna som vanligt, jobba som vanligt etc. Det skulle ju kunna vara så att min man hade häst i ts stall. Skall han då vara hemma nu på 13onde veckan? Han har ju tydliga symtom.
 
Det där fungerar inte i verkligheten. Min man har haft hosta, ont i lungorna, kliar i lungorna i, väldigt trött, i 13 VECKOR, läkarn säger att min man ska leva livet som vanligt. Min man ska träna som vanligt, jobba som vanligt etc. Det skulle ju kunna vara så att min man hade häst i ts stall. Skall han då vara hemma nu på 13onde veckan? Han har ju tydliga symtom.

Om läkarna kan garantera det inte är corona är det ju inga problem, om inte så ja han ska undvika butiker osv. Han hade inte fått komma till jobbet alls på varken min eller särbons arbetsplats dock.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 623
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 178
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp