Vad anser ni om bonuskort/medlemskort på butikskedjor?

Rosett

Trådstartare
Kunderna rasar för att ICA ändrar sitt bonuspoängsystem, man kommer förlora alla poäng vid varje månadsskifte om man handlat för mindre än 2000 kr.
För 1-2 år sedan gjorde Coop en ändring så att man får bonus enligt en trappa.

Egentligen vill de och andra butiker med bonus- eller medlemsystem väl bara samla information om vad vi handlar …

Hur tänker ni?

Har ni många bonus/medlemskort? Varför/varför inte?
 
Just i ICAs fall så känns det ju som

Idag får alla en bonuscheck 'till slut' (väl?) då poängen sparas tills man når gränsen.
Ändringen nu blir ju att alla som handlar lite kommer aldrig få nån. Alls.
Och de som egentligen behöver den mest lär ju vara typ ensamstående/pensionärer/studenter etc.

Så då kan man 'bara' utnyttja rabatter och förmåner som kommer med medlemskapet.

Dvs Ica kommer säkerligen spara endel pengar såhär. Antar jag. Det är ju många bonusar de inte behöver betala ut längre.

De vill ju att man ska konsumera mer, vilket kanske inte följer miljötänket om man funderar åt det hållet.
Köp mer för att få bonus. Bonus är ju ändå en liten trigger, annars skulle den ju inte finnas.
Få sällanhandlarna att handla oftare.

Samtidigt som många börjar bli medvetna och vill handla det de verkligen behöver och gör av med och banta inköpen.


Jag vet inte, jag måste ju handla ändå liksom. En bonuscheck är en bonus men ibland är den ju extra välkommen.
Övriga ändringar verkar väl bra tror jag. Att man kan koppla betalkort till för att slippa fler kort i plånboken tex.


Många har ju körkortet man blippar på istället. Funkar ju bra det med.
 
Jag har Coop och Ica som fysiska kort, resten går på legitimation. Typ apoteket, HM, Ikea och några till.
 
Va? Det visste inte jag. Säger som @TheRedLightning då kommer jag inte få nån bonus.

Jag har;
Ica-kort
Ikea-kort
SJ prio
Busskort

Sen har jag nog inga fler och egentligen (som ja sa till en vän senast i förrgår) tycker jag priserna borde va samma jämt, för alla. Så mycket skönare.
Ja va tvungen att gå in på deras sida å läsa. Hittade detta.

74EA44F2-E0C1-46BD-8CBE-12788224E64C.png


Läste vidare. Tidigare var det 2500 poäng för 25kr, nu sänks poängen till 2000 istället, men tveksam om ja kommer handla för 2000kr/månaden. 🤔
 
Jag har medlemskort både på Ica och Coop, även på en del butiker inom fackhandeln. Så länge det inte kostar mig något att vara medlem så tycker jag att det är trevligt med medlemspriser och någon bonuscheck ibland, alla bäckar små liksom. Kommer inte sluta dra Ica-kortet nu bara för att de ändrat. Skulle vi inte nå upp till bonus så är det ju ändå ibland medlemspris på saker.

Att de samlar in information om vad vi handlar bryr jag mig inte ett dugg om. Tvärtom är det väl jättetrevligt att få lite rabatt ibland på sådant man handlar ofta.
 
Kunderna rasar för att ICA ändrar sitt bonuspoängsystem, man kommer förlora alla poäng vid varje månadsskifte om man handlat för mindre än 2000 kr.
För 1-2 år sedan gjorde Coop en ändring så att man får bonus enligt en trappa.

Egentligen vill de och andra butiker med bonus- eller medlemsystem väl bara samla information om vad vi handlar …

Hur tänker ni?

Har ni många bonus/medlemskort? Varför/varför inte?
Grunden till bonuskort av någon form är egentligen inte att butikerna vill ha information om de som handlar, utan främst att de kommer tillbaka och handlar igen. Risken att göra försämringar i bonussystem av olika slag är att folk går till andra ställen och handlar.
Jag har ett antal kundkort av olika slag, främst på sådana ställen jag brukar handla.
 
Jag har medlemskort på ICA och Coop för rabatter och bonusar. Finns inte en chans att jag kommer upp i 2000 kr/månad på ICA dock, så då kommer jag inte orka dra kortet mer. Möjligen om det är något medlemsextrapris men inte annars. ICA:s förlust isf, de vill ju ha koll på mina köpvanor för riktade erbjudanden.
 
Jag gillar Willys system med Willys+ där man får rabatt på vissa varor. Man slipper dessutom några extra kort, för rabatten är kopplad till ett/flera bank-/kreditkort.

Jag gillar också att man på Willys kan välja att slippa papperskvittot, och att i stället få kvitton lagrade på medlemssidorna.
 
Jag har medlemskort både på Ica och Coop, även på en del butiker inom fackhandeln. Så länge det inte kostar mig något att vara medlem så tycker jag att det är trevligt med medlemspriser och någon bonuscheck ibland, alla bäckar små liksom. Kommer inte sluta dra Ica-kortet nu bara för att de ändrat. Skulle vi inte nå upp till bonus så är det ju ändå ibland medlemspris på saker.

Att de samlar in information om vad vi handlar bryr jag mig inte ett dugg om. Tvärtom är det väl jättetrevligt att få lite rabatt ibland på sådant man handlar ofta.
Sån ungefär är min inställning också.

Jag handlar inte så mycket. ensamhushåll med låg inkomst. Plus at tjag är snål i förebyggande syfte....
Eventuella rabatter gör väldigt liten skillnad i det långa loppet. Det är bara ett sätt att få mig att tro att jag tjänar på det.

Jag har haft ett hemköpskort. Det skrämde mig rejält är jag jobbade i en grannstad och jag böjade få reklam om den Hemköpsbutiken istället för den i min stad. Trots att jag ALDRIG handlat där. Med andra ord hade storebror koll på var jag vistades dagligen.
 
Jag har coop och ica men inte Willys där jag handlar mest. Jag vägrar ha det på leg, tycker det känns integritetskränkande att behöva visa leg för sånt. Vill ha enskilda medlemskort.

Icas ändring känns som nyspråk typ Orwells 1984. Tror de verkligen att vi kunder är så dumma att vi inte ser igenom det? Jag kommer att välja bort ica för mitt vardagshandlande och bara köpa Skona-produkter där så får det bli ännu mer Willys istället.
 
Jag har coop och ica men inte Willys där jag handlar mest. Jag vägrar ha det på leg, tycker det känns integritetskränkande att behöva visa leg för sånt. Vill ha enskilda medlemskort.
Men du kan få ett willyskort om du vill tror jag? Men betalar man med betalkort och kortet är anslutet behöver man aldrig visa leg utan rabatterna dras så fort man sätter kortet i betalterminalen. Enda gången man behöver visa leg eller dra willyskortet är om man fått ett nytt bankkort då måste kortet anslutas på nytt
 
Jag har typ alla bonus/medlemskap som finns :D

ICA är idioter och jag tror det här kommer att bita dem i häcken ordentligt. Folk är inte dumma och finns det alternativa affärer kommer folk att gå dit. Ytterst få är trogna någon kedja idag, vi handlar där vi får det vi vill ha. Eftersom jag jobbat inom eländet (ICA är INTE en bra arbetsgivare) har jag medvetet undvikt att handla där sedan länge... men visst, har de något specifikt jag vill ha så handlar jag där.
 
Men du kan få ett willyskort om du vill tror jag? Men betalar man med betalkort och kortet är anslutet behöver man aldrig visa leg utan rabatterna dras så fort man sätter kortet i betalterminalen. Enda gången man behöver visa leg eller dra willyskortet är om man fått ett nytt bankkort då måste kortet anslutas på nytt

Det kunde jag inte när jag frågade då det var nytt.
Jag tycker att tanken på att knyta det till mitt bankkort är ruskigt obehagligt. Jag betalar dessutom gärna kontant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp