Bukefalos 28 år!

Vad anser ni om detta?

N

Nimbus

Härom vackan så stod jag och valpen utanför en friluftsbutik just utanför stan och väntade på att min sambo skulle bli klar där inne. Ut kommer en kille/man och frågar lite om hunden och hälsar på henne och lite sånt. Han sa att han just skaffat hund och hade inför sitt köp funderat på en Amstaff, men valt bort rasen och köpt en JackRussel istället av anlednigen att han är mkt uppe i fjällen och fjällvandrar och då är det ojuste mot hunden (Amstaff) att låta den släpa på sin stora muskelmassa =sliter massor på kroppen.

Vad anser ni om detta? :confused:
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Jag fick alltid en utskällning varje gång jag vart på långpromenad med min amstaff som jag har på foder av ägaren, hon sa att det sliter hemskt mycket på dom eftersom dom har så mycket muskler, så nånting kanske det ligger i det.....
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Dom har ju väldigt mkt muskler, MEN det som känns lite bakvänt är ju att i alla andra fall (utom tydligen hundar) så strävar man ju efter att få mkt starka muskler och givetvis senor/ligament just ur hållbarhets synpunkt?! jfr hästar, människor...

Olika typer träning ger ju olika typer av muskelfibrer...långdist.löpare vs. tyngdlyftare.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Totalt koko!

Det är klart att en tung hund har mer att släpa på, men samtidigt har de också muskler att bära upp sin massiva kropp med. Den hund som inte fixar att fjällvandra ( efter lämplig träning) är skrot och bör kasseras. Så klena hundar ska vi inte ha.

Titta på rottisarna, som ofta är muskelbiffar. De har använts inom bruks och tjänst bra länge och just tjänst sliter oerhört på en hund, men de fixar det. Den massiva fysiken är både det värsta och det bästa med rasen.

Däremot ska man inte släpa runt en fet hund i fjällen och många misstar numera massa med fett och drar runt på sina små korvar till hundar. Sedan gnälls det på att hunde är så tung och biffig att den inte orkar något. Tacka fan för det när den har allt det fettet att släpa på.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Och hur i hela friden tror din uppfödare att din hund ska kunna få muskler utan träning. Inte ens en amstaff föds med färdiga muskelpaket. Får inte hunden röra sig blir den snart tjock istället, men det brukar ju gå hem i uställningsringen.

Äh, det är klart att hunden ska konditionstränas men precis som me doss människor får man anpassa träningen till individen. En tyngre hund kanske inte ska dra flera rundor runt en agilitybana utan istället röra sig fritt i kuperad terräng.

Men som sagt, kolla på bruskhundarna. Det är inga räkor och de behöver sina muskler för att kunna utföra ett tungt jobb.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Detta är även min åsikt. Med en fysiskt frisk hund ska det inte vara några problem, dvs en hund med bra kondition och friska leder mm. Däremot så är våran dam ganska frusen av sig, men det är ju ett helt annat problem :smirk:

Denne person arbetade dessutom med hundar (tjänstehundar fick jag intrycket av) såsom rottisar och dobermann, hade även ägt hundar av dessa raser själv.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Nimbus skrev:
Härom vackan så stod jag och valpen utanför en friluftsbutik just utanför stan och väntade på att min sambo skulle bli klar där inne. Ut kommer en kille/man och frågar lite om hunden och hälsar på henne och lite sånt. Han sa att han just skaffat hund och hade inför sitt köp funderat på en Amstaff, men valt bort rasen och köpt en JackRussel istället av anlednigen att han är mkt uppe i fjällen och fjällvandrar och då är det ojuste mot hunden (Amstaff) att låta den släpa på sin stora muskelmassa =sliter massor på kroppen.

Vad anser ni om detta? :confused:

Men jag kan förstå om han hellre vill ha en mindre och rörligare hund av just den orsaken.

Icke att förglömma är vad hd-fel kan innebära för en större ras. Om han vill ha en hund som "orkar hur mycket som helst", då skall han ha en hund som passar för just det ändamålet.

Med "slitage på muskler" så måste han menat leder och rygg. Musklerna "slits" inte på samma vis - utan som Jadzia skriver - så beror ju muskelmassan på träningen och inget annat.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Jag har ingen aning om vad han sökte efter för typ av hund, det är ingen som jag känner utan bara en person som kom fram och började prata. Han sa bara att han hade valt mellan dessa två raser, och bestämt sig för J.R.

Tyckte bara att det resonemanget var lite underligt, att det skulle vara oshysst mot hunden att låta den släpa omkring på sin egen muskelmassa uppe i fjällen.

Skrev aldrig ngt om slitage på muskler, utan på hunden :) Det tolkar även jag som slitage på leder och rygg. Muskelmassa beror såklart av träning, det är ju inget som bara ploppar upp av sig själv. Tänk om det vore så väl, vad vältränad man skulle vara ;)

Sen fjällvandring i sig är ju inte spec. ansträngande på så vis att man behöver en Durecell-kanin till hund, utan det handlar ju om en ganska långvarig prestation med ett rel lågt tempo (uthållighet). Men självklart ställer det krav på din och hundens kondition, så man måste ju anpassa sina turer efter detta! En hund med Hd-fel är ju inte en spec lämplig kandidat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 666
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 969
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 273
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 048
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp