Vad anser ni om detta?

Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur med allt, varit psykolog åt deras 17åriga dotter, åkt dit på julaftonskvällen och fodrat även nyårsafton och andra helger. Trots att det inte var min uppgift. Lånat ut min utrustning och mina fodertunnor för att de skulle ha något att förvara sitt foder i.

Stått och hjälpt dottern när hon inte rett ut det med sina hästar, räknat ut foderstater åt deras hästar. Hämtat och burit foder vid inköp, ridit till stallägarens travare samt hjälpt till vid den eventuella försäljningen av deras hästar.

Sa till i god tid (april-maj) att jag skulle flytta under sommaren/ till hösten. Därefter ändrades den så snälla och tillmötesgående attityden från stallägaren mot mig. Det blev en kall situation och nivån sjönk ner till sandlåde-style. Har bara läst och hört om dessa situationer aldrig upplevt dem själv, men nu så.

Blev utlovad att få 1 månads stallhyra betald för varje häst jag hjälpte till med ( var 2 st) att sälja, men de ångrade sig mitt i allt när jag medlat med eventuella köpare och tagit mig tid att lägga ut annonser. För detta så blev jag lovad att slippa betala beteskostnaden i sommar (500kr/månad). Allting gott.

De åkte ut på bete i slutet på april/början på maj, kort därefter meddelade jag som sagt att jag skulle leta efter annan stallplats.
Hästarna hade täcken på sig under natten eftersom det fortfarande var lite kyligt. De bytte på hästarna varje morgon och satte på täcken på kvällen eftersom vi fortfarande betalade full stallhyra hela maj också.

I juni blev Loffsan sjuk(min häst), förkyld, och behövde stå inne ett par dagar för att kurera sig eftersom det inte gick över när hon gick ute. Frågade stallägaren och ja det skulle inte vara några problem förutsagt att jag stod för allt jobb med det. Det gjorde jag också, hon stod inne i 6 dagar sen fick hon inte stå inne mer. Jag började i samma veva stödfodra henne eftersom hon behövde mer energi.

Kom överrens med stallägaren att jag skulle betala för foder och halm när jag flyttade.

De hade fortfarande täcke på sig under nätterna eftersom det var rätt kallt än, min dam är lite svår att fånga i hagen och dottern kämpade tappert. Jag var ytterst tacksam och gjorde allt för att underlätta för henne. Rätt som det var så sa stallägaren genom dottern att nu fick jag sköta det själv eftersom jag inte betalade ngt för betet ( märk väl att det fortfarande var hennes val att jag inte skulle betala ngt) Fine tänkte jag, ja ska snart flytta ändå så lika bra att härda ut, inte lönt att bli ovänner.

Träffade stallägaren endast ett par enstaka ggr i stallet de närmsta månaden innan jag flyttade och hon sa inte mycket. Alla "ordrar" skedde via sms eller via dottern.

Så nu när jag skulle flytta så ville stallägaren ha en redovisning om hur mycket foder och strö jag använt då under juni och 10 dagar in på juli. Jag skickade den via mail, dag för dag om vad jag förbrukat. Slog ut kilopriserna på fodrets inköpspris eftersom jag inte hade något annat att utgå ifrån och räknade ihop att det blev en summa på ca 80kr.

Fick då tillbaka detta på mail

Hej


jag är ytterst tacksam för den hjälp som du ställt upp med under den tid du varit hos oss, men det här sista ställer inte jag upp på.

Jag tycker att jag visade min tacksamhet när jag sa att du slapp betala för betet under sommaren här, det var ju dessutom så att du skulle ställa upp och hjälpa till med

städning och målning av stallet. Jag förstår och accepterar att det inte är av intresse att vara delaktig i dessa uppgifter när man inte längre är här.

Men att du tar dig friheten att prissätta det foder du köper av mig och dessutom själv bestämmer när du ska betala det, jag sa att det var ok att betala när du flyttade. Jag förväntade mig inte att hitta en torftig anteckning på tavlan om hur mycket du ansåg att du skulle betala och när.

Jag förväntar mig och anser mig ha rätt att begära 700 kr för din sommarvistelse här och det grundar jag på: foder, tillgång till boxplats samt innevistelse under vissa nätter, användning av stall, foderkammare, sadelkammare, spolning av ”Loffsan” i stallet, paddock och ridning på fält.

Det är ok att betala senast den 31:e juli.



Mvh// *****



Jag svarade så här:

Hej

Jag har inte tagit mig någon frihet att prissätta fodret, priset för halm och hösilage var priser jag fått av dig, för resten så slog jag ut de priser som det kostar i vanliga fall, fick inga uppgifter om annat av dig/er. Att det skulle kosta att använda paddock, fältet, foderkammare, sadelkammare och spolplatta är inget jag blivit informerad av och anser knappast att det är något jag ska betala för, det känns bara helt absurt, så om jag nu hade stått där hela sommaren och flyttat i slutet på augusti, hade där då kommit en saftig räkning pga. paddock användning och att jag använt foder som stått i mina tunnor i er foderkammare?

Hade ni hellre velat att jag ställt ut mina tunnor i ladan samt lagt all min utrustning där i väntan på att kunna flytta? Detta låter väldigt underligt eftersom det inte står i kontraktet att användningen av dessa utrymmen ska debiteras under sommaren.

Däremot att hon använt boxen i 6 dagar har jag inga problem att betala för, även fodret, inom rimliga foderpriser.

Sen jag meddelade dig att jag skulle flytta ändrades attityden mot mig, förstår inte varför för jag var samma person sen tidigare men tydligen ansåg inte du det. Jag vet vad som gäller i stall och att ta ut avgifter som jag inte blivit upplyst om innan ställer jag inte upp på.

Jag är tacksam för all er hjälp men jag har hjälpt till minst lika mycket och tycker inte att jag ska behöva känna mig som en usel människa bara för att jag bestämde mig för att flytta.

MVH// Jannike




Hoppas ni orkat läsa igenom hela min berättelse och nu orkar ge mig eran åsikt om detta fallet.

:bump::bow:
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Ignorera bara stallägaren. Om de vill kräva dig på pengarna så begär en skriftlig faktura. När du får fakturan så bestrider du den med en gående gång. Eftersom du inte ha blivit informerad om vad kostnade av utrymmena skulle vara under gratistiden på bete tror jag inte heller att de har rätt att ta betalt.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Hallå!

Låter väldigt likt mitt stall ligger dock inte ens i samma län :).

Jag har oxå blivit lovad fri hyra hela sommartiden eftersom min sambo gjort eljobb och jag har fixat samtliga hagar. Nu börjar dom oxå tjafsa om pengar. Jag ser det såhär.

Jag betalar min hyra svart till dom, får aldrig ngt kvitto har inget kontrakt skrevet så dom kan därför inte begära pengar av mig via inkasso ord står mot ord. Betalar du din hyra vitt, får du kvitto etc?
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Nä har aldrig fått något kvitto, men dock skrivit kontrakt, men kommer som sagt vänta, känner visserligen att jag vill göra rätt för mig och betala för foder,strö och användningen av boxen de 6 dagarna, vilket blir ca 300kr. Vad tkr ni ska jag betala in dem till henne och sen inte höra av mig överhuvudtaget mer?
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Om du tänker betala en del av det begär. Skicka då ett brev om vad du betalar för och att du bestrider krav på att betala det som ni inte kommit överens om i förväg. Bra är då att skriva upp alla de saker som stallägaren tycker du ska betala, men som ni inte kommmit överens om.

Skickar stallägaren då ytterligare meddelande om att h*n vill ha betalt för resten så svarar du återigen att du bestrider kraven.

Se till att du sparar kopior på allt som du får från stallägaren och på allt som du skickar dit.

Just för att stallägaren i värsta fall kan gå med kraven till inkasso eller kronofogden så måste du bestrida alla krav du får skriftligen och spara allt som ni skickar till varandra.

Vad tkr ni ska jag betala in dem till henne och sen inte höra av mig överhuvudtaget mer?

Absolut inte! Betala gärna det du anser är rimligt efter förutsättningarna. Övriga krav från stallägaren bestrider du enligt ovan. Om du inte svarar på stallägarens krav så anses du ha godkänt dem men inte betalat. Om du däremot bestrider dem så måste stallägaren kunna visa på vad denne har för grund till kraven.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad anser ni om detta?

Ok men kan hon verkligen gå vidare till inkasso och kronofogden om jag inte fått kvitto tidigare och även inte fått något skriftligt om avgifter för diverse saker?
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Hon skulle kunna skriva en faktura på beloppet och hävda att den grundar sig på ett muntligt kontrakt om avgifter.

Om du har ett hyreskontrakt där det står att du bara ska betala stallhyra vid installning och inte bete så kan du troligen få fakturan underkänd.


Principiellt är det viktigt att alltid bestrida fakturor och krav skriftligt. Att inte bestrida en felaktig faktura är detsamma som att godkänna den och om den som skickat fakturan går vidare till inkasso eller kronofogden så kommer du bli tvungen att betala om du inte har bestridit den från början.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Ok jag anser det rimligt att betala henne 100kr för foder och strö, något annat har vi inte kommit överrens om i grunden. Skriver troligtvis även att hon inte sagt ngt om ngn avgift på varesig box eller de övriga utrymmena och kan därför inte ta ut ngn avgift.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Ok jag anser det rimligt att betala henne 100kr för foder och strö,QUOTE]

Vad har du för häst?

100 kr för ca en veckas foder och strö är billigare än vad jag betalar för mina hästar/styck

Men då har jag ju också modell D-ponny, du kanske har en liten variant?

För mina så kostar fodret ungefär.

1.80 kr * 8 kg för hö= 6 dagar 65 kr
havre ca 5 kr * 6 dagar= 30 kr
samt stö, en spånbal/vecka 70 kr.

Blir för 6 dagar ca 165 kr
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Ok men kan hon verkligen gå vidare till inkasso och kronofogden om jag inte fått kvitto tidigare och även inte fått något skriftligt om avgifter för diverse saker?

Japp, det kan hon. hände mig när jag skulle flytta från ett stall jag hade min häst i. vi hade delat på hösilage och en av de sista dagarna innan flytt stod det skrivet på tavlan en helt absurd summa de tyckte jag skulle betala för detta. skrev tillbaka en utförlig beräkning enligt deras egna priser som gällt hela vintern. efter det hann jag inte betala innan jag fick brev från inkasso. helt plötsligt fanns det kvitton från både deras 2 företag och de som privatpersoner :( tog över ett år med tjaffs innan vi sågs i rätten. då fick jag betala "min" summa och de ansåg sig ändå "vinnare" i målet!
 
Sv: Vad anser ni om detta?

nu gick hon på bete samtidigt under denna tiden, fick endast sammanlagt 2,5kg hösilage och hade halm i boxen...har utfodrats med 200g korn om dan så det är inga stora mängder;) det handlar om 5,75kg korn, 1,35kg havre, 2,16kg betfor, 1kg mineraler, 4 balar halm, 2.5kg hösilage
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Varför förvånar jag mig inte längre????

En del hästfolk är så himla oärliga och utnyttjar andra till max!

man får bara hoppas att det dom gör andra slår trefalt tillbaka på dom själva!

/kt
 
Sv: Vad anser ni om detta?

ja nä man lär sig verkligen att inte hjälpa folk för mkt...och det gör mig så ledsen eftersom jag gärna vill vara folk till lags och anser att hjälper jag dem så får jag det tillbaka sen, men så fort det inte passar så får man det i bakhuvudet.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Finns en anledning till varför man slutat göra hästfolk tjänster ;) Nu går allt via fakturor, kvitton och skriftliga avtal
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Du kan skicka en faktura till henne på det du gjort, tex. hjälpt med träning och försäljning av hästar. Betalar hon inte kan DU gå till inkasso och kronofogden. Alla har den möjligheten.

Skönast är såklart att komma överens, men vill hon inte så tycker jag inte du ska vara "snäll". Tryck till henne bara!

Lycka till!
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Ja än så länge har hon inte hört av sig, jag har skickat över pengar för fodret och strö´t. Håller tummarna att det inte blir ngt av allt detta.
 
Sv: Vad anser ni om detta?

Hej! Har följt tråden och undrar hur det har gått för dig??
Hoppas att det löst sig på ett bra sätt!
 
Sv: Vad anser ni om detta?

har inte hört et ljud från stallägaren, så antingen har hon gått vidare med det eller så nöjde hon sig med det jag betalade
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 176
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 820
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp