vad anser ni om reggio emilia?

lovehorses

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av det?
bra eller/och dåligt?
Min son ska börja på en sån avdelning fick jag reda på nu!
 
Sv: vad anser ni om reggio emilia?

Superdupertoppenbra! Dottern har gått på Reggio Emilia och vi är supernöjda. Tyvärr börjar hon annat dagis nästa vecka pga flytt men detta dagis verkar också bra, fick tyvärr inte plats på Reggio Emilia-dagiset i denna kommun....

Det vi kommer sakna mest är att det inte är ngn manlig förskolelärare på nya stället... Lova har alltid tyckt bäst om de manliga...

På Lovas förra dagis utvecklades hon otroligt mkt, speciellt av att lära från de andra barnen...

Hon är bara 2½ år men mkt talför och fingerfärdig (bygga halsband med små pärlor osv. Klippa (!) pappersfigurer, rita streckgubbar osv.) Dom säger hon är motsvarande en 3½åring i det mesta. Dock är hon efter i pottning (hoppas hon vill göra som de andra barnen på nya dagiset där hon blir yngst, avd är från 3 år eg)
 
Sv: vad anser ni om reggio emilia?

Vad är det som utskiljer Reggio Emilia från andra dagis? :)
 
Sv: vad anser ni om reggio emilia?

Jag tycker det verkar vara sunt förnuft-aktigt... Alla barn är individer... mkt dokumentation tex fotar dom allt skriver ner barnens kommentarer, har olika grupper tex lille skuttgruppen, bamsegruppen osv där dom gör olika utflykter, projekt osv.... varje barn på Lovas förra dagis hade en egen pärm där man kunde följa sitt barns utveckling med bilder, skapelser, nerskrivna citat från barnet osv.
Mkt kommunikation med föräldrarna - förra dagiset hade speciellt "föräldraråd" (kanske inte direkt Reggio Emilia-kopplat tror alla i det rektorsområdet körde sånt).

På Lovas dagis hade dom samlingar i ring där barnen fick berätta tex vad dom gjort under helgen. Även de minsta ca 1 år... även om en del barn inte säger så mkt så lyssnar alla.

Barnen fick bestämma mkt själva vad dom ville göra, tex hade Lova en period då hon ville leka vattenlekar och en då hon bara ville måla med gul fingerfärg... Dom låter liksom barnen sig för sig utvecklas och utforska och tycka och tänka....

Kan tro att det är vanligt (eller förr i tiden) att alla barn drogs lite över en kam och det var mindre okej att inte vara som alla andra barnen tex men på de dagisen Lova varit på (2 Reggio ett småbarns och ett blandad åldersgrupp) har det varit så blandat med personligheter och jag har bara märkt att dom försöker förstärka barnen inte förminska som jag kan tänka mig att det varit förr.... Vill en unge klättra i klätterställning hela dagen får denne göra det. Tex en del barn på sista dagiset kunde hålla på i flera TIMMAR med att bara klä av och på sig och lära sig dra upp dragkedjan själv osv... och dom blir ju så glada då dom kan och får!

Jag har inte så mkt erfarenhet av annat dagis men det är min uppfattning och så minns jag själv att det var lite striktare då jag var liten, inte samma individualitet.... utan man var tvungen vara normal.... (vilket jag inte var och ständigt fått höra liksom.....)
 
Sv: vad anser ni om reggio emilia?

Båda mina barn har gått på en sådan förskola, vi har varit jättenöjda.

Reggio Emilia inspirationen finns på väldigt många förskolor i Sverige, här har det blivit väldigt populärt.
 
Sv: vad anser ni om reggio emilia?

Gå in på Reggio Emilia institutets hemsida, de beskriver bra vad det hela går ut på.
 
Sv: vad anser ni om reggio emilia?

Vad har ni för erfarenheter av det?
bra eller/och dåligt?
Min son ska börja på en sån avdelning fick jag reda på nu!

Min svärmor arbetar på en sådan förskola, och hon är verkligen jätteengagerad i sitt arbete. Hon pratar om barnen, om hur mycket de lärt sig och går mycket vidareutbildningar och utvecklar sig. Med tanke på hennes engagemang tror jag att det är en bra förskola. Hon trivdes inte lika bra på en vanlig förskola, och pratar mycket om att man fokuserar på barnens utveckling.
2 åringarna äter själva, det verkar gå ut på att barnen lär sig klara saker själva, och att de ska ses som kompetenta.
Jag kommer verkligen att försöka hitta en sådan förskola till mitt barn. De verkar toppen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 883
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 561
Senast: cewe
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 186
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp