Vad anser ni om uteritt?

Djurvän

Trådstartare
Hej, jag har egentligen 2 frågor angående detta ämne.
Den första är vad ni räknar som uteritt? Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt eller bara om man rider ut i skogen typ. Nu finns det fler platser att rida på men generellt tänker jag.
Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.

Då jag skälv tillhör kategorin av säkerheten först (både för mig och hästen) och kommunikation först så har jag fått ställa mig denna fråga flera gånger om då jag blivit ombedd att rida ut hästar som jag knappt känner eller inte känner alls.
Hur tänker ni i denna fråga?
 
För mig är uteritt all ridning som inte sker på inhägnad bana. Det kan vara fält, skog eller anlagd träningsslinga mm.
Jag skulle inte rida ut själv i ett område som jag inte känner till, speciellt inte på okänd häst.
Vad härligt att höra faktiskt för jag är av samma åsikt men folk har tittat på mig som om jag vore dum i huvudet och att alla gör så när jag har tvekat. Flyttade nämligen 40 mil norrut och blev under en kortare tid medryttare på en häst och var och skulle provrida ett antal hästar. I alla dessa situationer så kom det omedelbart på tal att man skulle rida ut så mkt som möjligt och det skulle man göra ensam. Jag valde i dessa situationer att rida på fält där jag visste att man fick rida och där jag har bäst sikt om något som kan skrämma hästen dyker upp men tycker situationen är väldigt märklig. Klart man känner sig säker på sin egen häst och uteritt är en härlig upplevelse men jag har också suttit på en rad hästar som är nervösa vid uteritt och då är det inte alls lika härligt.
 
Hej, jag har egentligen 2 frågor angående detta ämne.
Den första är vad ni räknar som uteritt? Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt eller bara om man rider ut i skogen typ. Nu finns det fler platser att rida på men generellt tänker jag.
Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.

Då jag skälv tillhör kategorin av säkerheten först (både för mig och hästen) och kommunikation först så har jag fått ställa mig denna fråga flera gånger om då jag blivit ombedd att rida ut hästar som jag knappt känner eller inte känner alls.
Hur tänker ni i denna fråga?
Jag har inte räknat stort fält som uteritt, men det kanske var för att jag alltid red på ett stort fält.

På fråga 2 skulle jag svarat nej om det inte hade varit så att jag faktiskt gjort det flera gånger och varit väldigt nöjd med resultatet :). Tycker verkligen om att rida ut ensam (på rätt typ av även okänd häst).

Samtidigt, jag skulle inte rida ut ensam på en av ridskolans hästar, definitivt inte på någon av dem jag ridit mycket eller en okänd dressyrhäst, hur snäll den än verkar inomhus, de känns som de kan bli helt flippade och förlora all tankeförmåga plötsligt. Detta trots att jag känner omgivningarna ganska väl från ridskolans uteritter.
 
För mig är rida ut/uteritt en aktivitet där jag hela tiden transporterar mig framåt och vidare. Rider jag på ett fält och jobbar hästen där så är det ingen uteritt, möjligtvis "rider jag ute".

Angående att rida ut ensam på en häst jag inte känner, i ett område jag inte känner, så.. tja, det har jag gjort. Sen kanske jag inte skulle göra det valet med alla hästar, eller alla omgivningar.
 
Uteritt är för mig utanför ridbana/ridhus Fält är gränsfall :) Känns lite som en stor utebana.

Är det en häst som är van att ridas ute själv kan jag lätt tänka mig att sitta upp och rida ut. Känner jag inte till terrängen kanske det bara blir skritt tills man hittar och känner hästen. Lättast är ju dock att få med sällskap ut så man hittar. Sen beror det ju helt på vad det är för häst och hur omgivningen ser ut. Vad det är för terräng

Bästa är ju att lära känna hästen där man känner sig trygg för att sedan ta det vidare och fortsätta sitt arbete i skog och mark.
 
Jag räknar inte heller att rida 'dressyr' (typ) på ett fält som uteritt, men om man tex kör intervaller eller så så räknas det "för mig".

Jag rider inte ut i okänd terräng på en okänd häst ensam. En av variablerna behöver ändras.
Okänd häst i okänd terräng med sällskap - ok
Okänd häst i känd terräng - ev ok
Känd häst i okänd terräng - mkt ok (det är ju nåt av det roligaste som finns, att hitta nya vägar å så.
 
För mig är uteritt att ta en tur i naturen, inte att rida dressyr på ett fält eller rida runt på någon bana utomhus.
Jag skulle inte heller rida ut en okänd häst ensam utan krävt sällskap. Jag har också lite svårt att förstå att någon hästägare vill skicka ut sin häst med en okänd människa som inte hittar.
 
Fält är gränsfall. Dressyr på vallen, ingen uteritt, galoppträning på våra enorma stubbåkrar, uteritt.
Men planerar jag uteritter så är det rakt fram på grusvägar och vår lilla skog.

Får jag bara känna lite på hästen först så kan jag absolut rida ut själv.
För mig är det ett krav att hästen ska gå att ridas ut ensam så varje gång jag provridit en ny häst har jag avslutat med en kortare uteritt själv.
 
För mig är det inte en uteritt att rida på ett fält men för ett första pass kan det väl duga om man är osäker. För mig är dock det normala att rida ut och jag ser noll problem i att rida ut en ny häst på nytt ställe, jättekul att utforska omgivningen o lära känna en ny häst ju! På en ridbana blir det ju mer "bara" trim. Om hästen blir helt wacko av att ridas ut är den ändå inget för mig.

Jag tror du får skilja lite på din rädsla och vad ägaren önskar. Önskar ägaren att du rider ut pga den själv inte vågar är det ju inte rätt häst för dig. Men jag skulle tex aldrig kunna ha en medryttare som inte vill/vågar rida ut eftersom det är vad jag gör 99 % av tiden och också det jag vill att min häst ska göra.
 
Jag har inga problem att rida ut i okänd terräng, gör det hela tiden just nu. Rider lite vilse, hittar rätt, hittar nya vägar osv :D
Vill gärna känna lite på hästen först innan jag ger mig iväg, men jag behöver inte känna hästen utan och innan. Anpassar mig efter hur det känns helt enkelt, precis som jag gör även på kända hästar.
 
Uteritt för mig är när man rider ut i skog och mark utan krav på "dressyrande". Visst hästen ska ju sköta sig och man hoppar det som är "i vägen", men i min värld sitter man då inte och trimmar på grusvägen eller fältet. Så i praktiken innebär uteritt för mig, inser jag, styrketräning i skogen med klättring för hästen, träning på var man sätter fötterna (vi har en h-vetes massa sten i vår skog) och kondisträning på vallarna. Samtidigt som det är en mental avslappning för mig.
Att rida ut även fast jag inte känner området ser jag inte som ett problem. Däremot om hästen är en vimspelle som inte kan uppföra sig, så skulle jag inte rida ut på den det första jag gör.
 
Att rida runt på ett fält är att ’rida utomhus’ i mina ögon. Jag tycker att uteritt är lika med skogsridning/grusvägar.
Fråga två- ja absolut! Vill gärna ha lite info om hästen och omgivningarna först, men det är inga problem.
 
Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt
Nej.
Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.
Ja. Har aldrig tänkt två ggr - oberoende på häst. Att rida ut i naturen och hitta nya ridvägar är det normala för mig. Det är så det har sett ut för mig ända sen jag var liten hästtjej med långa flätor. Ny häst i stallet? Kul, den vill jag prova. Upp och iväg. Att få lära känna hästen, umgås, upptäcka världen tillsammans, ta sig förbi olika hinder som uppstår - det är det som är ridning för mig.
 
Nej.
Ja. Har aldrig tänkt två ggr - oberoende på häst. Att rida ut i naturen och hitta nya ridvägar är det normala för mig. Det är så det har sett ut för mig ända sen jag var liten hästtjej med långa flätor. Ny häst i stallet? Kul, den vill jag prova. Upp och iväg. Att få lära känna hästen, umgås, upptäcka världen tillsammans, ta sig förbi olika hinder som uppstår - det är det som är ridning för mig.

Du förklarade min känsla bättre!

Precis som jag också tycker det är helt normalt att starta en unghäst ute, i skogen har den ju mycket lättare att förstå att den ska gå dit nosen pekar jämfört med en ridbana.
 
Nja, ett stort fält är väl inte "rida ut", utan mer "rida utomhus" om du förstår vad jag menar!

I övrigt är mitt svar "det beror på". Om jag ser på hästarna som bor där mina hästar bor så är de islandshästar som är vana att gå ute (de flesta går på lösdrift) och att ridas ut på grusvägar eller skogsstigar minst ett par dagar i veckan. Skulle jag bli ombedd att rida på en av de hästarna (alltså någon annan än våra egna) så skulle jag utan att blinka ge mig ut på en tur - vet ju att hästarna är vana vid att ridas så. Detsamma gäller hästar där min dotter jobbar (samma upplägg ungefär) eller på vår tränares gård (som alltid tränar sina hästar på grusvägar runtomkring). På de två sistnämnda ställena skulle jag ge mig ut på okända vägar med okänd häst, ja.

Gäller det däremot en häst som står på box många av dygnets timmar, står i liten "ruta" på dagarna och mestadels rids i ridhus, då skulle jag nog inte ge mig ut själv hursomhelst, inte utan sällskap i alla fall!
 
Nästan ingen uteritt i skogen just nu.
För mörkt, Älgjakt och klafsigt.
Jag rider i paddock, ovalbana, travbanan, ridslinga vid ridskolan, skritt på cykelbana. Kan bli någon tur på helgen i dagsljus i skogen. Min häst är superstabil att rida ut på, tyvärr med taskiga bromsar efter en galopp så inte vem som helst kan få låna honom.
 
Jag hade inte räknat ett fält som att rida ut, under en uteritt för mig ska hästen få gå rakt fram och få lite andra intryck än att bara gå runt runt. Ridning på ett fält blir ju som att rida på en större ridbana.

Jag hade nog inte ridit ut ensam första gången jag rider en häst. Antingen hade jag velat känna på den på bana först eller ridit ut med sällskap. Min egen häst rider jag gärna ut på själv och upptäcker nya ridvägar.
 
Jag har svårt att förstå varför inte ett fält klassas som uteritt , om man intervalltränar, joggar, osv där flera kilometrar vilket man oftast gör ?

Varför skulle en Stig /väg i skogen vara uteritt men inte den ridningen på fälten ? 😅
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp