Vad använder man egentligen en Smart Telefon till?

Jag använder mycket Youtube (lyssnar även på musik därifrån), mycket Internet, spotify och ibland spel på mobilen. Men det mest praktiska är ju att kunna utföra alla sorters bestyr på mobilen, som swish, betala räkningar och bankid:et - främst den sista!

Jag var lite av typen som använde äldre modeller under tidigare tonåren men när jag väl började använda smart telefoner så ville jag inte sluta :D Jag har dock köpt nya när batteriet slutat fungera (dvs laddat ur snabbt) och förra mobilen råkade jag tappa i toaletten :o Då var det mera värt att köpa en ny än att laga den. Den nuvarande tål vatten :D
 
Plus! Så uppdaterar ju mobiler sig automatiskt ibland och då anpassar ju de sig efter de nyaste modellerna, de passar ju inte alltid de äldre. Det kan stöka till något om man har otur.
 
Portabiliteten är tydligen viktig.
Jo en extremt portabel dator är det ju.

Tittar du inte på tävlingen då?
Som ersättare för videokameror är den ju både billig och bra även i de högra prisklasserna. Så det förstår jag absolut.

Nej, tycker det är pisstråkigt att kolla på 40 stycken som rider samma program och hoppar samma bana 😴
I somras hade vi 8 timmars väntan mellan hoppning och terräng, då är det trevligt med tidsfördriv.
 
Det var en bra beskrivning. Yngste sonen fyller en hel kombibil med utrustning inklusive stol när han skall på Lan.
vill jag inte ha en billigare mobil med sämre processor då det gör den seg.
Jag vill helst ha Qualcoms processor, så det har jag.
Och kameran använder jag bara för dokumentation.
Skall jag ta bilder så vill jag ha en riktig kamera.
Batteritiden är nog det viktigaste för mig. Död mobil gör ju ingen glad.
 
Jag har en snordyr ny mobil som jag anser att jag verkligen behöver. Jag filmar i genomsnitt någon timme per dag, "riktig" kamera (riktig? min mobilkamera är jäkligt bra...) är inte ett alternativ att kånka runt på - mobilen är i en ficka, supersmidigt. Den är vatten- och damm"tät". Jag dikterar anteckningar till den, den har min projektplanering, flera kommunikationskanaler, den agerar webcam till min dator, den är mitt bibliotek, uppslagsbok, osv. Har jag en tanke? Fram med mobilen.

Jag har faktiskt två.
 
Nej det var för att kolla om jag har missat något. Precis som jag skrev i startinlägget.
När jag köpte nuvarande telefon för att kunna nyttja Swish och MobiltBankId så visste jag inte hur mycket jag skulle komma att använda den till annat, t.ex. parkeringsavgifter. Jag funderade på om det skulle finnas något mera som jag skulle ha nytta av med en dyrare telefon. Nuvarande har åkt i bussgolvet och slog sig litet så den står på utbyteslistan. Skärmen är inte helt intakt längre. Just nu så lutar det åt något stöttåligt med hög IP klassning.
Alltså, folk använder den ju generellt till allt. Näthandeln är väl ett jättebra exempel, folk shoppar i extremt stor utsträckning via telefonerna. och generellt används de mer för att surfa med än datorer idag. Folk köper liksom bilar och båtar via sina mobiler...

Om man dessutom kan få en bra kamera i samma enhet, ett stort lagringsmedium, möjlighet att se film/videos med bra upplösning osv är det ju inte konstigt att man är villig att lägga pengar på enheten i fråga. Man kan ju dessutom styra hushållsapparater med mobilen, larma av och på sitt hem, you name it.

Du kan ju liksom fundera själv på varför du köpt en dyr, bra kamera, när det går att hitta billigare kameror? Och varför nöjer du dig med att titta på en 42" skärm när man kan titta på en 60" skärm? :D
 
Det var en bra beskrivning. Yngste sonen fyller en hel kombibil med utrustning inklusive stol när han skall på Lan.

Jag vill helst ha Qualcoms processor, så det har jag.
Och kameran använder jag bara för dokumentation.
Skall jag ta bilder så vill jag ha en riktig kamera.
Batteritiden är nog det viktigaste för mig. Död mobil gör ju ingen glad.
Den förra mobilen fick jag köpa pga jag inte kunde hitta något nytt batteri att köpa som passade till mobilen jag hade innan. Och jag försökte verkligen hitta en i olika fysiska butiker, men lyckades inte. Så det kan ju vara en anledning också.
 
Det jag har lite svårt för däremot är surfplattor :angel: Jag har fått en ipad via jobbet och använder inte den alls :o Den är inte alls lika smidig att ta med sig överallt som en mobil som får plats i fickan (än så länge iallafall... återstår att se hur stora de gör mobilerna :cautious:) och så fungerar den inte lika bra som en laptop. 😅
 
Du kan ju liksom fundera själv på varför du köpt en dyr, bra kamera, när det går att hitta billigare kameror? Och varför nöjer du dig med att titta på en 42" skärm när man kan titta på en 60" skärm? :D
Jag har en ganska så billig kamera.
Men den har ändå bättre optik än en mobil.
Och om man lägger ihop priset för min kamera och mon mobil så blir det betydligt mindre än för en dyr mobil.

Fundera själv behöver jag ju inte skriva på nätet för att göra, så det spåret är redan kört i botten.
 
Jo. Men det motiverar inte att uppleva världen genom en 6" skärm när jag kan göra det genom en 42" skärm.
Många gör nog båda. Vissa saker tittar man på tvn och vissa i telefonen. Och vid resor osv som sagt.
Min partner tittar på youtube typ hela tiden, då vill han ha en bra och tillräckligt stor skärm. Film ser vi dock på tvn.
 
Fast de uppgifterna kräver ju inget av telefonen direkt. Det är ju annorlunda om du tittar på video i telefonen (när du inte är vid tvn) eller liknande.
Ja precis. Så där har jag nog hamnat rätt.
Det är kanonbra att slippa mer än 10 olika koder och 3 bankdosor tack vara Mobilt BankId.
 
Fotar och filmar avkomman <- bra kamera alltid tillgänglig.

Använder mobilen till allt utom inlämningsuppgifter i skolan, de skriver jag på paddan :D

Datorn är enkom till företaget, det är skönt att kunna separera.
 
Jag har en s7 som jag tycker tar helt suveräna bilder. Varför i hela friden skulle jag då hellre skaffa både en kamera och en mobil, när mobilen gör allt jag vill/behöver (och lite till...) 🤔??
Sant.
Jag hade redan kameran och den tar bättre bilder än sonens s7.
 
Jag har tre.
Riktig kamera som i riktig optik. Det gör faktiskt stor skillnad.

Jag har mer än en "riktig kamera", och en av dem har optik som jag utan problem kunde köpt tio telefoner för. Ändå fotar jag mer än 10000 bilder om året med mobilen, eftersom den alltid är med. Har jag tagit en bra bild vill jag att den ska hålla kvalitet nog att publicera, det finns få saker som får mig att gräma mig så som för dålig upplösning etc med det perfekta motivet. Olika behov och intresse helt enkelt.

Hade jag haft en käck assistent som bar runt på datorn och kameraväskan kanske en bra telefon inte hade varit lika viktigt, men i prisvärdhetens namn ÄR det mer effektivt att lägga pengarna på telefonen istället för att har flera prylar att uppgradera med jämna mellanrum. Jag använder inte alls i närheten av en premiumtelefons fulla kapacitet men tyvärr kommer sällan de något enklare varianterna med bästa kameran och tillräckligt med lagringskapacitet. Dessutom hade det varit rätt jobbigt att hala upp en laptop ute i stallet eller stående på däck i full sjösjuka.

Mina telefoner brukar rent tekniskt hålla tills det inte längre går att uppgradera dem, men lagom till att det skulle vara dags för ett batteribyte brukar nästa generation vara såpass mycket bättre att det är värt att byta in den gamla istället. (Jag brukar få nån tusenlapp i inbyte, och någon annan som inte ställer samma krav på sin telefon får en begagnad telefon som ser som ny ut.)

Något jag inte förstår är varför man skulle vilja ha mer än en dator?? Snacka om slöseri med både pengar och naturresurser! Olika behov och intresse som sagt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 470
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Raderad medlem 6459
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 302
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp