Vad använder man egentligen en Smart Telefon till?

Jo pratar i den, du vet sådant där som man gjorde förr i en telefon. Massor av SMS och så Facebook och andra sociala media. Letar telefonnummer och adresser, mejlar.
Tar en och annan bild relaterat till kommunikation med andra människor.Jag
Så jo, jag använder den en hel del faktiskt men funderade på om det fanns mera balla saker som den kunde göra.
 
Fast då är det väl bara att ladda den då och då. Min indikerar när laddningen går ner, jag kan se om den är full eller inte.
Smidigt! Jag använder min mycket mindre än då och då, därför tänker jag att det är svårt att veta när man behöver fylla på den. Men om man kunde se hur mycket som fanns kvar.. eller som din, som visar om den är full eller inte. Är det en liten lampa som lyser då eller?
 
Varför skulle inte Huawei kunna ha 5G-stöd för att USA bannar mobilmärket? Eller missförstår jag dig (har inte sett videon)?
I videon så nämner de även australien, nya Zeeland, japan som redan bannat och att vissa europeiska länder (tyvärr inte tydligare än så) funderar på det om jag minns rätt. Dvs att de bannar märket från deras 5G nätverk.
 
Smidigt! Jag använder min mycket mindre än då och då, därför tänker jag att det är svårt att veta när man behöver fylla på den. Men om man kunde se hur mycket som fanns kvar.. eller som din, som visar om den är full eller inte. Är det en liten lampa som lyser då eller?
Ja, fyra små lampor. Fyra tända = fullt, tre tända = det börjar gå ner osv.
 
Det får vi ju se hur det blir, när det blir. Undviker inte det som fungerar bra - utmärkt! - idag för att det kan komma att få en handikappad utveckling längre fram. En high end mobil åldras snabbt, jag vill ha den som matchar mina behov idag och i det följer det liksom att det inte kommer att vara för evigt. :)
Så sant!
Jag såg dessutom inte videon förrän efter ha länkat den till dig och känner nu ungefär likadant som du. Även om jag inte direkt byter till Huawei då min mobil fungerar fortfarande och jag trivs med samsung :D
 
Jo pratar i den, du vet sådant där som man gjorde förr i en telefon. Massor av SMS och så Facebook och andra sociala media. Letar telefonnummer och adresser, mejlar.
Tar en och annan bild relaterat till kommunikation med andra människor.Jag
Så jo, jag använder den en hel del faktiskt men funderade på om det fanns mera balla saker som den kunde göra.
Jag menar att du inte använder kapaciteten. Nu vet jag för all del inte vad din mobil eventuellt har över eller inte. Men det går ju att ställa in energisparlägen på mer avancerade mobiler så de håller batterinivå i en halv evighet, men då förlorar man ju även processorhastighet och liknande.

Vad jag menar är att det är inte konstigt att din mobil håller batteri länge, om du använt en flashigare mobil på samma sätt hade den antagligen hållt lika länge - eller längre. Anledningen att vi är nöjda med att ladda betydligt oftare är ju för att vi använder våra mobiler till betydligt tyngre uppgifter än du verkar göra.

Edit: och vad för "balla" saker mobilen kan göra... Det handlar inte om vad som är ballt och inte, det handlar ju om vad man behöver. Det finns helt garanterat en massa saker min mobil kan göra som jag inte har någon aning om, men saknar jag det inte så behöver jag ju inte sätta mig in i det. Jag använder min mobil till uppgift x-y-z för att det är därför jag har den, inte bara för att den kan det.
 
Va? Jag laddar då inte min annat än när jag använt den. Ligger i väskan däremellan, har alltid funnits ström i när jag ska ha den 😊. Men visste jag har aldrig testat låta den ligga i tre månader..
Huh. Jag som bara antagit kanske då jag inte kunnat se hur mycket batteri det är i den :cautious:
 
Exakt :D

Som i smartphonens barndom, jag läste en tråd på ett androidforum där folk tipsade varann, ÖVERTRÄFFADE varann, i antalet appar att stänga av för att spara batteri. Till slut skrev någon Men varför har ni smartphone om inte använder några appar? :D
Sånt där är rätt underhållande. Alltså, det är ju klart att jag uppskattar bra batteritid, men det får ju inte bli på bekostnad av mobilens funktion. Vill jag ha en liten och smidig mobil (dator) så får jag ju även ett litet batteri, som självklart inte har samma kapacitet som ett stort. Men jag har ju noll användning av ett mobilbatteri som håller i en vecka (vid ett extremt långt strömavbrott möjligtvis, men då är mobilen garanterat mitt minsta problem), normala dagar har jag ju flera tillfällen där jag sitter still och kan ladda mobilen och ska jag röra på mig en längre sträcka utan den möjligheten kan jag använda mig av en powerbank.

Ser dock fram emot att byta mobil för att få tillgång till trådlös laddning - DET är nåt jag saknar. Men hoppas på mer utveckling på den fronten snart också, typ möjlighet att ladda ett skal som man sen sätter på mobilen och det i sin tur laddar mobilen, så man aldrig behöver ha mobilen fast på en viss plats vid laddning. :up:
 
I videon så nämner de även australien, nya Zeeland, japan som redan bannat och att vissa europeiska länder (tyvärr inte tydligare än så) funderar på det om jag minns rätt. Dvs att de bannar märket från deras 5G nätverk.
Aha. Fast det är nog få mobiler som kommer ha 5G som standard inom närmsta tiden ändå, det är ju främst utvecklat för industrier och IOT. Inom en femårsperiod räknar de väl med att 1 av 7 enheter kommer gå på 5G-nätet, så innan 5G har ersatt 4G är väl sannolikheten rätt hög att även våra mobiler har ersatts av andra produkter.
 
Sånt där är rätt underhållande. Alltså, det är ju klart att jag uppskattar bra batteritid, men det får ju inte bli på bekostnad av mobilens funktion. Vill jag ha en liten och smidig mobil (dator) så får jag ju även ett litet batteri, som självklart inte har samma kapacitet som ett stort. Men jag har ju noll användning av ett mobilbatteri som håller i en vecka (vid ett extremt långt strömavbrott möjligtvis, men då är mobilen garanterat mitt minsta problem), normala dagar har jag ju flera tillfällen där jag sitter still och kan ladda mobilen och ska jag röra på mig en längre sträcka utan den möjligheten kan jag använda mig av en powerbank.

Ser dock fram emot att byta mobil för att få tillgång till trådlös laddning - DET är nåt jag saknar. Men hoppas på mer utveckling på den fronten snart också, typ möjlighet att ladda ett skal som man sen sätter på mobilen och det i sin tur laddar mobilen, så man aldrig behöver ha mobilen fast på en viss plats vid laddning. :up:

Min nya kan ju inte bara laddas trådlöst utan även agera laddare. Det tycker jag är rätt kul! :D
 
Vad jag menar är att det är inte konstigt att din mobil håller batteri länge, om du använt en flashigare mobil på samma sätt hade den antagligen hållt lika länge - eller längre
Den är känd för just sin extrema batteritid. Så det handlar inte om mig personligen. Med mitt extensiva nyttjande så räcker batteriet i upp till 10 dagar. Och då så ligger den inte ens oanvänd.
 
Jag hade en billig skrutt förr. Den var seg som sirap, laggade och höll helt enkelt inte måttet.
Sen skaffade jag Galaxy S3. Var hur nöjd som helst och har därefter haft s6 och har nu s9. Funderade på att laga min s6 istället för att köpa ny men kände inte att det lönade sig ekonomiskt och tog min s9 på avbetalning när det var jäkligt billigt med både rabatt och medföljande svindyra hörlurar (som jag sålde för en fin slant). Tror att jag betalar totalt typ 4-5000 kr för min telefon, och den köpte jag ändå innan s10 kom ut.

Min telefon är ett superbra hjälpmedel i vardagen och det känns inte som nånting jag vill snåla med hur mycket som helst, precis som att jag med all tid jag spenderar vid datorn inte skulle köpa en billig skitdator som jag ändå bara kommer vilja kasta i väggen. Men jag köper inte en nyss utkommen telefon heller utan tar gärna förra flaggskeppet eller som nu sist, köper när det är billigt. Precis som med dator - har en dator som kostar 12.000 kr, jag väntade till black friday och fick den för 8000 kr, som var mitt maxtak :up:
 
Det handlar inte om vad som är ballt och inte, det handlar ju om vad man behöver.
Du man behöver inte titta på Netflix och Youtube, men det är ballt att kunna göra det i handflatan. Jag hittar hela tiden nya och bra saker att använda min mobil till så jag letar alltid efter vad mer en sak är bra till.
 
Jag har solcellsladdare men de duger inte mycket till till det här batteriet har jag upptäckt. :D

Ska nog skaffa några powerbanks, men batteriet är rejält och laddar inihelvete snabbt, så hittills har det inte varit några problem.

Jag är lite sugen på en powerbank med qi, så att man kan ladda genom att bara stoppa telefonen i fickan. Hade passat grymt bra när jag är på båt och inte har uttag överallt. (Jobbjackan är från taiga och har en ficka som är som gjord för att packa ihop telefon och laddare säkert. Alldeles framför fickan som rymmer anteckningsboken. :D Gissar att du har något motsvarande i fickväg när du är ute länge?)


Jag har ett par av den minsta versionen av de där. Riktigt bra för det priset, laddar inte ur spontant som vissa andra billiga kan göra. Liten nog att alltid vara med. Kan alltid ha en nyladdad liggande så det gör inte så mycket att de inte riktigt har kapacitet för ett stort batteri. (Ja, det är verkligen dags för nytt batteri här.)
 
Du man behöver inte titta på Netflix och Youtube, men det är ballt att kunna göra det i handflatan. Jag hittar hela tiden nya och bra saker att använda min mobil till så jag letar alltid efter vad mer en sak är bra till.
Stjärnkartor, om man gillar sånt. Star walk 2 eller Google Skymap tex. Mycket enklare än att springa runt med en analog sådan.

(Med risk för att ha missat nåt, har inte läst hela tråden)
 
Du man behöver inte titta på Netflix och Youtube, men det är ballt att kunna göra det i handflatan. Jag hittar hela tiden nya och bra saker att använda min mobil till så jag letar alltid efter vad mer en sak är bra till.

Jamen det är ju personligt. Vad har du för nytta av att jag kan använda min till att kolla inkomna ordrar liksom? O_o

Jag har noll jävla intresse av Netflix och Youtube i mobilen... Men en generell sak en mobil är bra till är att vara flexibel, den funkar för ens personliga användning. Om den har kapaciteten vill säga.
 
Jag är lite sugen på en powerbank med qi, så att man kan ladda genom att bara stoppa telefonen i fickan. Hade passat grymt bra när jag är på båt och inte har uttag överallt. (Jobbjackan är från taiga och har en ficka som är som gjord för att packa ihop telefon och laddare säkert. Alldeles framför fickan som rymmer anteckningsboken. :D Gissar att du har något motsvarande i fickväg när du är ute länge?)

Jag har mina träningskläder (hundkläder alltså) så typ femtusen olika praktiska fickor med dragkedjor, extra säkerhetsflärpar med kardborre, stretchnät i fickan, lösa fickor, fasta fickor, fickor med styv rygg, osv. Är det något jag inte kan leva utan så är det fickor! :D

Sneglar dock ibland på foto- och fiskevästar, de ser spännande fickiga ut... :d
 
Ingen har hittills nämnt NFC.
Det förundrar mig.

Det är ju inte nfc som är det intressanta, utan om tekniken innebär något som du har glädje av. Exet hade massa nfc-taggar till olika saker (tex sätta telefonen i rätt läge genom att "checka in" på jobb, hemma mm. Jag använder wifi till sånt.)

Vad tänker du själv skulle vara den stora nyttan med nfc? Jag använder det inte alls idag eftersom bluetoothprotokollen börjar ta över samma funktioner mer och mer, men du kanske har roliga exempel? Vår ljus- och gardinstyrning checkar tex in via wifi eller blåtand nu, nfc verkade inte längre finnas som alternativ (även om jag hade tyckt det var praktiskt i vissa fall).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 480
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Raderad medlem 6459
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 306
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp