Vad använder man egentligen en Smart Telefon till?

Det är ju inte nfc som är det intressanta, utan om tekniken innebär något som du har glädje av. Exet hade massa nfc-taggar till olika saker (tex sätta telefonen i rätt läge genom att "checka in" på jobb, hemma mm. Jag använder wifi till sånt.)

Vad tänker du själv skulle vara den stora nyttan med nfc? Jag använder det inte alls idag eftersom bluetoothprotokollen börjar ta över samma funktioner mer och mer, men du kanske har roliga exempel? Vår ljus- och gardinstyrning checkar tex in via wifi eller blåtand nu, nfc verkade inte längre finnas som alternativ (även om jag hade tyckt det var praktiskt i vissa fall).
Betalning är väl på väg att bli en stor grej. Än så länge ser väl de flesta av oss inte riktigt nyttan när vi "lika lätt" kan ta fram kreditkortet, men det kan nog komma att ändras om några år, kan jag tänka mig. Smidigare att bara använda mobilen som ändå är framme, liksom.
 
Jag förstår nog inte riktigt hur det kan vara en fråga ens. Är man inte inte intresserad eller känner ett behov, fine, det är väl upp till var och en.

Men som sagt i princip ALLT digitalt går att göra med en telefon (om man är normalanvändare liksom, och inte behöver proffskamera- eller dator) och det är en digital värld vi lever i. Priset för specifika modeller går säkert att diskutera (liksom annat, som hur de tillverkas) men vill man ha en bra telefon så kostar det ju. Hur mycket beroende på vad man anser vara en bra telefon.

Jag gör allt i telefonen som jag gjorde på datorn förut, utom att kolla på film eller följa serier. Det är det enda jag använder min numera ganska gamla och kassa laptop till. Hade det inte varit för telefonen hade jag annars fått lägga pengarna där istället.

Plus att telefonen då har fler användningsområden (kalender, påminnelser, p-avgifter, biobiljetter och sånt man kan fixa på plats ”ute”). Min telefon är helt enkelt oumbärlig för mig i min vardag.
 
Aha. Fast det är nog få mobiler som kommer ha 5G som standard inom närmsta tiden ändå, det är ju främst utvecklat för industrier och IOT. Inom en femårsperiod räknar de väl med att 1 av 7 enheter kommer gå på 5G-nätet, så innan 5G har ersatt 4G är väl sannolikheten rätt hög att även våra mobiler har ersatts av andra produkter.
I videon så nämner de år 2020 som året när 5G kan börja komma.
Men den som lever får väl se :D
 
I videon så nämner de år 2020 som året när 5G kan börja komma.
Men den som lever får väl se :D
Börja komma ja, det är inte samma sak som att det blir standard för mobiler, för som sagt är inte det huvudsyftet som 5G utvecklats för heller.
 
Kanske om man bara tar enkla foton så kan det bli bra ändå dock men då fungerar dom flesta mobiler tycker jag.

Tja, jag har material som är på väg till national geographic-utgivning. Filmat och fotat med min 2,5 år gamla Samsung. Jobbtelefonens kamera hade gett alldeles för mycket brus och felexponering under samma förutsättningar.

Det finns en hel del bra naturfoton tagna av kända fotografer, med mobil. Givetvis är man mer begränsad än med en större kamera, men ju mer man kan om foto desto bättre val kan man göra i stunden. Och som sagt, kameran ska vara med. När situationen finns framför ögonen hjälper det inte att jag har en ljusstark telezoom och en fantastisk 18 mm Tokina hemma i garderoben. Jag har inte med mig systemkameran på ridtur, joggingtur, på jobb där packvikten är det minsta begränsad osv, och så är ju fallet för de flesta som inte är på just fotojobb.

Betallösningar.
I stället för att blippa kontokort eller busskort.
Anledningen till att ingen nämner det är förmodligen att det inte direkt är en utbyggd och tillgänglig lösning. Du frågade ju efter vad folk använder sina telefoner till. (Sen är det en standardteknik som finns på alla nivåer, så det hade jag aldrig tänkt på som argument för en bättre telefon. Ungefär som att jag utgår ifrån att "alla" har bank-ID och så gott som alla har swish.)
 
Tja, jag har material som är på väg till national geographic-utgivning. Filmat och fotat med min 2,5 år gamla Samsung. Jobbtelefonens kamera hade gett alldeles för mycket brus och felexponering under samma förutsättningar.

Det finns en hel del bra naturfoton tagna av kända fotografer, med mobil. Givetvis är man mer begränsad än med en större kamera, men ju mer man kan om foto desto bättre val kan man göra i stunden. Och som sagt, kameran ska vara med. När situationen finns framför ögonen hjälper det inte att jag har en ljusstark telezoom och en fantastisk 18 mm Tokina hemma i garderoben. Jag har inte med mig systemkameran på ridtur, joggingtur, på jobb där packvikten är det minsta begränsad osv, och så är ju fallet för de flesta som inte är på just fotojobb.
Som sagt, det går att få helt okej med en bra mobil men det går aldrig att jämföra med en riktig kamera. Jag skulle aldrig någonsin kunna med att komma till en fotografering tex med en mobil hur bra den än är.

Jag har alltid nästan med mig min kamera faktiskt, sist hade jag faktiskt med den även på ridturen, trots att jag har en bra mobil. Det blir inte samma sak med en mobil och en bra bild vill jag inte missa. Men som sagt, mobilen räcker hyfsat långt. Mycket med foto är ju att få känslan och det kan man få oavsett kamera.

Men näe, jag kommer aldrig hålla med om att en mobil håller samma standard som en riktig kamera även om mobiler tar bra kort.
 
Det slår mig att rubriken på den här tråden är rätt rolig, såhär 2019. Lite "internet är bara en fluga" över den :D
Ja eller hur!
Den bygger på våra funderingar under utvecklandet av 3G.
Litet visste vi då om hur det skulle påverka våra liv egentligen.
Samma sak som när internet för alla skapades.
 
Det är ju inte nfc som är det intressanta, utan om tekniken innebär något som du har glädje av. Exet hade massa nfc-taggar till olika saker (tex sätta telefonen i rätt läge genom att "checka in" på jobb, hemma mm. Jag använder wifi till sånt.)

Vad tänker du själv skulle vara den stora nyttan med nfc? Jag använder det inte alls idag eftersom bluetoothprotokollen börjar ta över samma funktioner mer och mer, men du kanske har roliga exempel? Vår ljus- och gardinstyrning checkar tex in via wifi eller blåtand nu, nfc verkade inte längre finnas som alternativ (även om jag hade tyckt det var praktiskt i vissa fall).

Jag använder nfc för att kolla hur mycket pengar jag har på busskortet. Och kommer väl börja använda det vid betalning när mitt nya bankkort kommer.
 
Tja, jag har material som är på väg till national geographic-utgivning. Filmat och fotat med min 2,5 år gamla Samsung. Jobbtelefonens kamera hade gett alldeles för mycket brus och felexponering under samma förutsättningar.

Det finns en hel del bra naturfoton tagna av kända fotografer, med mobil. Givetvis är man mer begränsad än med en större kamera, men ju mer man kan om foto desto bättre val kan man göra i stunden. Och som sagt, kameran ska vara med. När situationen finns framför ögonen hjälper det inte att jag har en ljusstark telezoom och en fantastisk 18 mm Tokina hemma i garderoben. Jag har inte med mig systemkameran på ridtur, joggingtur, på jobb där packvikten är det minsta begränsad osv, och så är ju fallet för de flesta som inte är på just fotojobb.

Precis! Kollegan har skrivit en bok om fotografering, där det finns info för mobil parallellt med det mer "seriösa" - dels därför att det är vad de flesta använder (även de som har en "riktig" kamera hemma i garderoben :angel:), men också för att det faktiskt blir (eller kan bli, med rätt teknik) riktigt, riktigt bra bilder av det med. :up:

Tycker det är synd att det fnyses åt mobilkameror...
 
Sånt där är rätt underhållande. Alltså, det är ju klart att jag uppskattar bra batteritid, men det får ju inte bli på bekostnad av mobilens funktion. Vill jag ha en liten och smidig mobil (dator) så får jag ju även ett litet batteri, som självklart inte har samma kapacitet som ett stort. Men jag har ju noll användning av ett mobilbatteri som håller i en vecka (vid ett extremt långt strömavbrott möjligtvis, men då är mobilen garanterat mitt minsta problem), normala dagar har jag ju flera tillfällen där jag sitter still och kan ladda mobilen och ska jag röra på mig en längre sträcka utan den möjligheten kan jag använda mig av en powerbank.

Ser dock fram emot att byta mobil för att få tillgång till trådlös laddning - DET är nåt jag saknar. Men hoppas på mer utveckling på den fronten snart också, typ möjlighet att ladda ett skal som man sen sätter på mobilen och det i sin tur laddar mobilen, så man aldrig behöver ha mobilen fast på en viss plats vid laddning. :up:

Finns ju batteriskal :D Men du kanske menar något annat?
 
Jag spelar mycket på min mobil och värdesätter kameran högt.
Jag gör dessutom mycket olika grejer på min mobil samtidigt. Kan utan problem lyssna på spotify/podd, och spela ett lite krävande spel. Eller lyssna på spotify/podd, fota, samtidigt som jag har träningsappen på, och håller på att betala räkningar, med ett spel på i bakgrunden, och någon meddelande app där kompisarna skriver hej vilt fram och tillbaka.
Jag vill känna att jag kan göra alla dessa grejer samtidigt, utan att mobilen blir helseg. Är det något jag avskyr är det sega mobiler och datorer.
Därför köpte jag en mobil som kostade typ 7000. Den gör allt jag vill med noll problem och jag kan inte vara nöjdare.
Sedan tänker jag också att om jag köper en billigare som kanske bara precis orkar med mina krav, kommer den sega om kanske ett år. Den här mobilen räknar jag med att den skulle kunna köra vidare i ca 5 år innan jag måste byta.
 
Jag spelar mycket på min mobil och värdesätter kameran högt.
Jag gör dessutom mycket olika grejer på min mobil samtidigt. Kan utan problem lyssna på spotify/podd, och spela ett lite krävande spel. Eller lyssna på spotify/podd, fota, samtidigt som jag har träningsappen på, och håller på att betala räkningar, med ett spel på i bakgrunden, och någon meddelande app där kompisarna skriver hej vilt fram och tillbaka.
Jag vill känna att jag kan göra alla dessa grejer samtidigt, utan att mobilen blir helseg. Är det något jag avskyr är det sega mobiler och datorer.
Därför köpte jag en mobil som kostade typ 7000. Den gör allt jag vill med noll problem och jag kan inte vara nöjdare.
Sedan tänker jag också att om jag köper en billigare som kanske bara precis orkar med mina krav, kommer den sega om kanske ett år. Den här mobilen räknar jag med att den skulle kunna köra vidare i ca 5 år innan jag måste byta.
Det går att göra alla dessa saker samtidigt men batteriet räcker ju knappast inte hela dagen då 😱 Eller gör din det?
 
Det går att göra alla dessa saker samtidigt men batteriet räcker ju knappast inte hela dagen då 😱 Eller gör din det?
Min gör det :love: Trots att det är en liten telefon. Jag kan hålla på och multitaska så där i kanske sammanlagt 4-5 timmar och ha 30% ungefär kvar på kvällen när jag lägger den på laddning. Laddar supersnabbt och så kan man vara i gång igen :D
 
Min senaste kostade 12 000 kr, värd dubbelt så mycket som min bil. Inte för att jag är en tekniknörd, men jag använder den till allt och använder inget annat (förutom dator till mina studier). Bytte upp mig nyligen för jag tittade på en kompakt digitalkamera men ansåg att 5000 kr på den och ett byte av telefon inom snart framtid inte skulle gå ned i teknik/pris mot den jag hade. Kameran i min nya telefon är bättre än den kompakta digitalkameran och den är alltid med mig. Sved visserligen, tycker att 8000 kr är ett max för ny telefon (och även det mycket), men kunde även sälja min gamla för 2500 kr.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 148
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 857
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 658
Senast: Raderad medlem 6459
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 525
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp