Vad använder man egentligen en Smart Telefon till?

Inte_Ung

Trådstartare
Som motiverar att de kostar 10 000:-?
Alltså jag Swishar, nyttjar Mobilt BankId, surfar, pratar och messar på en lur för 1500:-. Viktigt för mig är lång batteritid.
Vad mer kan man göra på de som kostar mera?
Har jag missat något?
(Detta skrivs på en padda för 760:-)
 
Som motiverar att de kostar 10 000:-?
Alltså jag Swishar, nyttjar Mobilt BankId, surfar, pratar och messar på en lur för 1500:-. Viktigt för mig är lång batteritid.
Vad mer kan man göra på de som kostar mera?
Har jag missat något?
(Detta skrivs på en padda för 760:-)
Jag håller med.
Jag lägger dock till att det är trevligt om kameran tar hyfsat skarpa bilder, men de gör de allra flesta idag.
 
Som motiverar att de kostar 10 000:-?
Alltså jag Swishar, nyttjar Mobilt BankId, surfar, pratar och messar på en lur för 1500:-. Viktigt för mig är lång batteritid.
Vad mer kan man göra på de som kostar mera?
Har jag missat något?
(Detta skrivs på en padda för 760:-)
En del kollar ju på tex Netflix också. Men det går utmärkt på min för 2000-nånting också..
 
Som motiverar att de kostar 10 000:-?
Alltså jag Swishar, nyttjar Mobilt BankId, surfar, pratar och messar på en lur för 1500:-. Viktigt för mig är lång batteritid.
Vad mer kan man göra på de som kostar mera?
Har jag missat något?
(Detta skrivs på en padda för 760:-)
Det har nog med generell användning att göra + intresse för teknik. Många använder sin telefon till typ allt och har kanske därför ingen padda. Tittar man på mycket video i telefonen så är det viktigt med så bra bild som möjligt, tar man mycket foton vill man ha så bra kamera som möjligt osv.
Om man faktiskt har intresse för tekniken är det såklart en enorm skillnad på äldre och den nyaste tekniken.
Batteriet är förövrigt också en viktig del. Ju mer funktioner och ju mer ju använder telefonen desto bättre batteri behövs.
 
Som kommunikationsmedel, dagstidning, kamera, fotoalbum, kalender, musikspelare, lagringsenhet, väckarklocka, till internetsurfande (både privat och i jobbsyfte)... Jag har telefonen till fler saker än datorn och jag har då inga problem med att lägga 10 000 på en vettig dator, även om det säljs datorer för 2000. Så varför skulle jag inte lägga ordentligt med pengar på en telefon, som är med mig och mer eller mindre används 24 timmar om dygnet?
 
Bra skärm, snabb processor, bra kamera och generöst med internminne kostar. De som köper de dyrare modellerna "sponsrar" teknikutveckling som senare kommer de billigare modellerna tillgodo.

Jag köper helst telefoner i bättre mellanprisklass för att få mer av ovanstående än vad de billigaste modellerna erbjuder.
 
Min nuvarande kostar runt 6500 har jag sett, jag tar ju ut den på avbetalning via operatör. För mig är skärmen och kameran viktig. Jag använder min mobil som dator mer eller mindre, samt streamar mycket. Den ska också vara snabb. Köpte en billig telefon för många år sen, där märktes det tydligt att den var långsammare när man surfade, vilket störde mig.
Jag hoppas att inte nästa mobil kostar runt 10, men det äe några år kvar innan byte och risken är väl stor att det hamnar där.
 
En telefon är i dagsläget en liten dator och de kostar att framställa. Något som är fysiskt litet är mer avancerat att göra beroende på vilken teknik du vill ha, därav kostar telefoner en del.

Ja du kan köpa en billig telefon men inte utan att tumma på tekniken den kommer med. Du får en långsammare processor som gör den segare, sämre upplösning vilket påverkar skärmen, oftast sämre batteritid, otroligt mycket sämre kamera osv osv.

Visst använder du endast telefonen till att ringa och betala med spelar det kanske ingen roll men för oss som använder telefonen många timmar per dag till lite allt möjligt så gör det det.

Sen tror jag det är lätt att tro att det inte är så mycket skillnad om man alltid så att säga haft "skräptelefoner" du märker inte skillnaden egentligen förrän du fått se själv vad en telefon kan vara om du är villig att betala lite mer, precis som med allt annat egentligen.
 
Jag tror att man inte heller kan bortse från den sociala och ekonomiska statusmarkeringen i att plocka upp t ex en iPhone XS Max för 20 000 jämfört med en no-name mobil för någon tusenlapp.
Fast ser man det? Jag har två iphones, har alltid haft iphone - men om någon halar upp en ser jag inte om det är flådigaste modellen. Det enda jag kan se är om de är äldre än mina.
 
Det är jag med på. Frågan var vad man har det till?
Vad gör du på din Mobil som jag kanske inte gör?
Bra skärm för att det inte ska se så illa ut om du t.ex kollar på video. Snabb processor för att du inte orkar med att telefonen är som sirap när du använder den flera timmar, bra kamera för att man vill ta bättre bilder? mer internminne för att man vill kunna spara fler saker på telefonen.

Jag vet inte jag tycker liksom allt det där är uppenbart?
 
Bra skärm för att det inte ska se så illa ut om du t.ex kollar på video. Snabb processor för att du inte orkar med att telefonen är som sirap när du använder den flera timmar, bra kamera för att man vill ta bättre bilder? mer internminne för att man vill kunna spara fler saker på telefonen.

Jag vet inte jag tycker liksom allt det där är uppenbart?
Klart att det är uppenbart. En billig mobil är ju sämre på de parametrar du tar upp och desto mer irriterande att använda sega funktioner. Då blir det nog bara att man ringer på den.
 
Det känns lite som att "varför har du en dyrare bil med farthållare och skönare säten när du pendlar 10 mil om dagen? Jag har en Opel från 70-talet som funkar utmärkt till att handla med en gång i veckan"

Om man använder något mycket, oavsett vad det är, så vill man ha något av högre kvalitet som är mer behagligt känner jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 478
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Raderad medlem 6459
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 305
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp