Vad använder ni för bett ?

CosmicQueen

Trådstartare
Det är en evig diskusion om bett hela tiden o det ena är värre än det andra... :confused: Så som sagt, vad använder ni för bett till era hästar o varför... :confused:
Är jag den enda som endast rider mina hästar på vanligt tränsbett? Har aldrig ens testat nåt annat på dom o det finns ingen anledning heller :smirk: det är ett varmblod o en fjording... :)
Eller jo, fjordan red jag på pesson på mellersta ringen på en hubertus för x antal år sedan, men det är det enda. Såååå stark, men jag tyckte inte det gav någon effekt ändå o har bara använt tränsbett sedan dess.
 
Jag använder rakt bett på min häst.

Därför att..

Nummer 1: hon hade vargtänder innan, men som nu dragits ut och jag vill få henne att förstå att de är borta. Hade jag ridit på ett ledat bett (vanligt tränsbett) hade hon fortsatt med sitt beteende att lyfta upp bettet och hålla fast det för att skydda vargtänderna som både var trasiga och inflammerade av att bettet legat emot dem. Det raka går inte att lyfta upp och hålla fast.

Nummer två: Det raka bettet fördelar trycker över en större yta i munnen och ger därför mycket mindre skador än ett ledat bett gör.

Nummer 3: det raka bettet är inte så jätteviktigt att det är exakt tillpassat i längd, så där behöver man inte vara rädd om det skulle vara lite lite för långt.

För övrigt är det en Nordsvenskkorsning som jag rider med ett 9,5cm långt bett, det sitter alldeles perfekt. Långt ner i munnen, utan veck i mungipan.

Hur vet du att det inte finns någon anledning att inte testa något annat på dina hästar än de bett du rider på?
 
rider mest på tredelat,, han funkar helt enkelt bäst på det..men ibland tvådelat :smirk:
 
Attack har just nu ett rakt bett med fasta ringar och ett tredelat bett med fasta ringar. storlek 10,5cm.

Trixie har Attacks gamla bridong bett. (tvådelat med fasta ringar. 11,5cm)
 
Rider också på tredelat! Hr tidigare ridit mitt halvblodssto på tvådelat, både vanligt och pessoa, men nu har jag ett tredelat med D-ringar, och hon har aldrig svarat så bra!
 
Efter att ha testat diverse olika bett har jag nu kommit fram till att tredelat fungerar bäst. Tidigare så var min pålla mycket besvärad av att ha något i munnen men efter ett besök av tandläkaren för några månader sedan så fungerar det bra nu med bett i munnen.

Provade hackamore och det gillade både hästen och jag, men när hon drog ner huvudet och bockade så hade jag inte så mycket att säga till om....
 
Montilla har alltid vanligt tredelat med äggformad mittdel.
Madonna har tre delat syntet bett alltid utom på tävlingarna då hon måste ha metallbett och då har hon ett likadant som montilla. Anledningen att jag rider med stntet på henne är att hon "hugger" i bettet och sipar ner sina tänder mot dem, så hennes främsta tänder är som skidbakar ungefär när hon går på metallbett.
 
Använder just nu tredelat med lösa ringar eller rakt med lösa ringar.
Ska f ö köpa ett tredelat med fasta ringar sedan.
 
häst nummer ett rids på hackamore med långa skänklar då hon inte kan ha bett på grund av olika orsaker och ett ponnyhack är för "snällt" för henne så då fick det bli med långa skänklar.

häst nummer två har ett vanligt tredelat bett då hon funkar bättre på det en ett tvådelat tränsbett.

häst nummer tre rids på pessoa med delta men det gör ingen skillnad inga bett gör det på henne hon är lika stark ändå så jag har beställt ett vanligt tredelat.

häst nummer fyra har ett vanligt tränsbett.Då han går bra på det och behöver ej någor skarpare.
 
tredelat me rund mittdel, tredelat med platt mittdel, tredelat pessoa me rund mittdel, rakt tränsbett
 
Rider på ett rakt tränsbett.. Har blivit rekomenderad att rida på de av tandläkaren.. Och så trivs pållen bra me de oxå..
 
Hoppar på ponnyhack, har tredelade(med droppe) bridongbett och ett rakt,
men rider mest på det tre-delade.
 
Jag skall nu vara den värsta tror jag

Har några olika alternativ beroende på vad vi ska göra

rakt träns bett, 14 mm 12,5 cm används vid skogridning och lull lull

rakt mylerbett 13,5 cm
används mest då hon trivs bra med detta, vid dressyr och och dressyr i skogen

tvådelat mässingsbett 16 mm 12,5 cm
används mest för att varva mellan det raka


3 delat smalt med parerstänger från finska vinterkriget ( det bästa bettet) är såpass tunt att jag ej vill använda den varje dag

stång som används i kombination med ridkapson eller två tyglar vid dressyr på bana

Ponnyhackamore användes förr mest innan hennes vargborttagning och efter det ingreppet
används nu när vi ska ut och mysa, kanske beta lite och plocka blåbär tillsammans

Har dessutom olika träns till varje bett då jag ej orkar byta bettet

rider inte med nosgrimma och har nu börjat plocka bort käkremmen också, fyller ingen funktion för oss

Hästen är extremt känslig i munnen, den känsligaste mina instruktörer träffat vilket är positivt

har aldrig haft några bettrelaterade skador på tänder eller i munhålan. Förutom vargtänderna är hon ganska problemfri i munen, något vass varje år vid raspning.

hon säger direkt till om man är för hård i handen, om förhållningen är för länge eller om något är fel

har lärt mig att vara väldigt varsam i handen

har olika bett vid olika situationer, kanske är det fel men det fungerar utmärkt för oss.
Hade säkert kunnat rida henne på ett och samma men alla olika fyller ju sin funktion

skulle inte hoppa på stången då det inte är det lämpligaste för dteta ändamål.
skulle inte rida dressyr på det 3 delade från vinterkriget osv då det inte är det lämpligaste för detta.
 
Mulle:
skötare skrittar ut på hackamore.
Annars rider jag på ledat skänkelbett (stång) eller ett sweet iron med fasta ringar. (rider western)
Polly:
Pelhamstång vid uteritter och tredelat träns eller kandar vid dressyr, tredelat vid hopp.
 
Rider ut på antingen 3 delat med fasta ringar, rakt bett eller pelham.

Hoppar på pelham.

Alla betten är från Globus och funkar bra!
 
Min häst har ett 3-delat i mässing men jag ska skaffa sånt "Sweet iron" eller vad det heter.. mässing har jag bara för att tränsmetallen har denna färg.. Är 11,5 cm. Kan tillägga att min häst är stor häst då..
 
gracie går på enn vanlit tvådelat bett för d mesta . ett tredelat globus vid dressyr . har gått lite på ett rakt happy mouth pessoa . överväger o köpa ett happy mouth pelham o ha till de tillfällen då hon blir för pigg (me två tyglar) .

tintin hade ja på ett mullen mouth pelham som han funka super på . red honom även på ett vanlit mullen mouth bett vi dressyr o side pull då o då . gick med kandar en 4-5 gånger också .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 489
Senast: Vogue
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 037
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
18 378
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp