Vad använder ni för säkerhetsväst?

Zetly

Trådstartare
Halloj!
Som rubriken lyder behöver jag tips på säkerhetsvästar.
Har nog inte ridit med väst sen tidigt 2000tal och minns det som extremt klumpigt och obekvämt. Verkar dock finnas lite smidigare varianter idag, så vad använder ni?
Har tittat lite på "airbagvästarna" men med en unghäst under inridning känns det som att det kan bli en del patronbyten, vilket ju inte heller är gratis :o. Är det värt att köpa en iaf och beställa hem ett gäng patroner eller finns det andra västar som ger lite rörelsefrihet?
 
Jag har Racesafe Provent. Dyr men jag provade mig igenom dem som fanns i butik i stan och det var den som satt bäst och skönast. Dock hade jag kravet att den inte skulle ha kardborreband då jag hatar att fastna med håret mm, så ganska många gick bort redan där.

Jag har aldrig ridit med väst överhuvudtaget förut (är s.k. återvändare) så det var ovant i början men nu tycker jag den är jätteskön. Helt ok sval också.
 
Jag har en väst som egentligen är till utförsåkning och till crosskörning. Min har enbart ryggskydd. Jag provade igenom alla säkerhetsvästar som fanns i ganska många år men ingen kändes så bra att jag skulle komma att använda den och i garderoben gör den ju ingen nytta. Min nuvarande väst älskar jag däremot. När den har suttit på i fem minuter och därmed har värmts upp av kroppsvärmen så känns den inte alls.
 
Halloj!
Som rubriken lyder behöver jag tips på säkerhetsvästar.
Har nog inte ridit med väst sen tidigt 2000tal och minns det som extremt klumpigt och obekvämt. Verkar dock finnas lite smidigare varianter idag, så vad använder ni?
Har tittat lite på "airbagvästarna" men med en unghäst under inridning känns det som att det kan bli en del patronbyten, vilket ju inte heller är gratis :o. Är det värt att köpa en iaf och beställa hem ett gäng patroner eller finns det andra västar som ger lite rörelsefrihet?
Jag har en airbag och en racesafe. Airbagen är supersmidig och har skyddat jättebra de gånger jag ramlat av. Patronen smäller dock ganska högt vilket man får ta i beaktande, framför allt för den unga hästen. Racesafen känns väldigt säkert och är inte alls lika klumpig som västarna jag red med tidigt 00-tal, men det är ändå stor skillnad mot att vara utan väst. Tror de med bara ryggplattor (typ kompardell?) är de som är allra smidigast 😊
 
Hade en Komperdell innan, men jag har problem med att jag känner mig begränsad, så har bytt till BoT luftväst istället. Inte fått användningen av den än, men den känns så sjukt mycket mer smidigt än andra västar- därav jag inte använder andra.
 

Liknande trådar

Utrustning Står i valet och kvalet att investera i en säkerhetsväst. Köpte en för en herrans massa år sedan. Tyvär vart den rejält klumpig så bytte...
Svar
6
· Visningar
1 108
Senast: Raderad medlem 142449
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 055
Utrustning Det finns ju en uppsjö av västar och jag vet att prova sig fram är det enda sättet att VETA. Nu vill jag bara ha lite tips på vilka...
Svar
6
· Visningar
1 199
Senast: Loretta713
·
Hästmänniskan Jag läste precis en artikel som var länkad här i från buke om en tjej som brutit ryggen på två ställen. Läste vidare i artikeln och såg...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 399
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp