Vad använder ni för strö?

Torvmix tycker jag ger minst lukt bäst bädd vilket är bra för stall luften.
Man har upptäckt att hästar kan bli ömsulade av spånpellets som inte är uppblött.
Inte så konstigt då det är stenhårt och kilar in sig i hovarna
 
Halm! Älskar det, o hästen med! Hon är/har varit hosthäst, men tål halm superbra (var orolig för det innan)Har ett tunt lager uppblöttt spånpellets där hon kissar. Har i tidigare stall haft spånpellets, torv, stallströ (finfördelat kutter, tålde ej) o kutter.
 
Spån eller torv är det enda jag vill ha o göra med om jag får välja.
Ev med halm ovanpå om hästen absolut behöver ha det extra mjukt eller behöver ha något som är ok för den att tugga i sig i boxen och inte ska ha mer hö.
Känns som de två sorterna är enda som jag hittat som både går att göra mjukt o skönt åt hästen som samtidigt suger upp kisset/lätt att mocka överlag.

Avskyr att ha typ bara halm då det bara är extra jobbigt att mocka och dålig uppsugningsförmåga. Pellets tycker jag bara är extra bök för att tillslut när det smular sig då få fram samma funktion som spånet utgör minus mjuk o skön bädd från start.
"Tjockbädd" väljer jag oxå bort, vill mocka rent ordentligt varje dag ut med all kiss och bajs o in med rent o fräscht.
Då jag främst skött om andras hästar har jag dock fått anpassat mig efter ägarens önskemål så har mockat nog med halmbäddar så det räcker för livet ut då det av någon anledning är populärt.
 
Jag letar fortfarande efter det optimala ströt. Har provat det mesta och just nu kör jag en hederlig torvbädd. Jag tycker egentligen att torv är för mörkt och dammar för mycket, men det är oslagbart när det kommer till att göra bädd och jag älskar att ha bädd. En välskött, välkalkad bädd som det inte grävs i och som fylls på ordentligt är ju en fröjd. Mockar på två minuter, luktar ingenting, snabbt fixat.
Ibland lägger jag på en säck halmpellets eller halmhack för att ljusa upp lite grann.

Om jag inte har bädd gillar jag kutterspån eller spånpellets.
 
Kutterspån. Lättmockat och man ser när det blir smutsigt lättare. Jag brukar vattna spånet lite om det råkar vara väldigt dammigt när den är ny. Min häst e väldigt renlig och har ett kiss och bajsställe i boxen ☺️
 
Vi har torv i ligghallen utom nu när det är så himla kallt, tycker att torven blir för hård. Inga problem med att mocka i det :)

Nu har jag kutterspån på toppen och tycker det fungerar bra också, men skulle inte vilja ha bara spån i en ligghall. Kommer gå över till torv igen när det blir varmare.
 
Helt vanlig sågspån är min favorit. Vet dock inte om det finns o handeln eftersom vi har egen såg. Lätt bäst - mjukt, torrt, dammfrit och ljust. Nackdel- kanske inte lantbrukarens första val att sprida på åkrarna
 
Halm. Har djupströbädd med halmpellets + halm. Lättmockat, rent och fräscht, bra stalluft, trevligt för hästen att ha någonting att pilla i och tugga på och varmt och gott för dem.
 
Har en blandning av spånpellets och kutterspån. Hade bara kutterspån först men det rörde sig alldeles för mycket när hästen låg ner i boxen, plus att mocka kiss i kutterspån var en plåga. Tycker spånpellets är bra för att få lite stadga i underlaget, och sen kutterspån för att få det lagom mjukt.
 
Jag har två olika lösningar. I den ena boxen har jag halmpellets i botten för att suga upp urinen och halm ovanpå. I den andra har jag torv, just nu är topplagret inblandat med halmhack för att inte frysa ihop.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 210
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 405
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp