Vad använder ni för strö?

Stephanie_Larsson07

Trådstartare
Hejsan

Jag undrar vad ni använder för strö till era hästar? Och vilket strö ni tycker är lättast att t.ex. mocka, dammar minst. Jag är jätte tacksam för alla svar jag får❄️😀
 
Har kutterspån och spånpellets. Ena hästen har bara spånpellets och dom andra två brukar jag blanda till.
kutterspån blir lätt flygigt så ligger inte still och pellets blir för kompakt därför blandar jag.
Den som bara har pellets är en riktigt skitgris och det blir lättare att mocka med bara pellets till henne
 
Använder för tillfället en blandning av halmpellets, träpellets och hampa.

Halmpellets ger en väldigt kompakt bra botten att stå på (hästarna går inte igenom till golvet).

Träpellets är lite billigare men inte riktigt lika bra. Dock äter min häst halmpellets ungefär som andra hästar äter kraftfoder så jag behöver "gömma" halmpelletsen under något.

Och precis som ovan nämnda så blir enbart pellets för 'kompakt'. Kisset stannar på ytan och luktar då massor, istället för att gå igenom och bli uppsuget längre ner i bädden. Så därför har jag hampa.

Själv tycker jag torv är förkastligt. Tungjobbat, smutsigt, dammigt och svårt att se vad som är skit/kiss/rent om man inte har väldigt bra belysning. Dessutom en finit resurs så sådär ur den bemärkelsen.

Kutterspån blir flygigt, svårt att få att stanna still (hästarna går igenom till golvet) och svårmockat (urinen håller inte ihop så det smutsiga ströet liksom ramlar igenom). Dock bra om man av veterinära skäl behöver bygga en riktigt mjuk, riktig tjock bädd vid tex hovbensbrott (dock med annat i botten).

Ren halm suger inte urin så bra, men jag tycker att det är relativt lättmockat (med rätt utrusning) och jag är snabb (men jag jobbade med just halm i mina formativa år). Oslagbart för permanentbäddar.
 
Just nu halm. Trevligt för hästen (min häst gillar halm, äter massor när jag lägger in nytt) men jag tycker det är ganska trist att hantera. Dammigt, suger inte upp kiss särskilt bra, tar mer tid att hantera osv.

Har tidigare haft spån. Tycker det är mkt smidigare än halm. Går snabbt att mocka, luktar gott, osv. Om man kan kombinera med lite halm som hästen kan pyssla med är det toppen.
 
Jag har tidigare haft enbart torv men har just nu en blandning med torv i botten och sedan spån och lite halm (det som trillat ner från hönäten med halm).

I mitt fall så har jag haft torv för att jag vill ha något som tar mindre plats än halm som gödsel och som är lättare att mocka, samtidigt som det skulle förmultna snabbt då jag använt de första två årens gödsel för att skapa odlingsbäddar och liknande. Jag gillar dock inte att det är en finit resurs, och det är inte helt lätt att se skillnad på vad som är rent eller inte.

Spånet jag håller på att byter till nu (kutterspån) är lättare att hålla rent i och med att man tydligt ser vad som är rent och smutsigt. Jag får se om jag kommer att gå över helt till spån eller hur jag gör.

Halm vill jag inte ha som strö då det är mycket mer volymkrävande på gödselstacken och då det är rejält svårmockat om man som jag bland annat har en minishettis - det är tillräckligt svårt att använda en spångrep för bajset utan att allt trillar genom, jag vill inte ens tänka på hur det är med halmbädd... Dock får hästarna halm att tugga på i hönät/tunnor, så det blir ändå lite halm på golvet.
 
Till den häst som står på box nattetid har jag rapspellets. Väldigt bra sugförmåga och lättmockat. Sägs ha en besk smak som gör att hästarna inte äter pelletsen som de kan göra med halmpellets.

I ligghallen till lösdriften har vi hackad rapshalm, inte lika bra och lättmockat som pelletsen, men funkar bra.
 
Har spånpellets som botten och kutterspån över. Det har fungerat bäst för mig, då det blir ett ordentligt bottenlager så att golvet inte kommer fram, och sedan mjukare överdel i och med kutterspånet.

Enbart spånpellets är mest lättmockat för mig, men tycker som föregående att det blir för kompakt med enbart det.

Torv tycker jag är dammigt, och är stall/ligghall dåligt upplyst är det svårt att se vad som är vad när man mockar.

Halm tycker jag är svårt att behålla fräscht för min skitgris till häst, och jag som är ovan med halm tycker det är tungmockat.
 
Jag förstår inte vad det tunga eller svåra med torv är så jag blir orolig av såna här trådar att vi gör fel 🙈

Däremot har jag spånpellets själv hemma. Gillar storleken på säckarna, att de inte tar så mycket plats att förvara och att det går att få en riktigt torr, fast bädd. Och det känns bättre att använda något som kommer från förnybara resurser.
 
Hejsan

Jag undrar vad ni använder för strö till era hästar? Och vilket strö ni tycker är lättast att t.ex. mocka, dammar minst. Jag är jätte tacksam för alla svar jag får❄️😀
Min står på halm nu. För hästen tycker jag det är ett mycket trevligt alternativ. Han har alltid något att pilla med då han är inne. Jag tycker dock det är ett material som är tristare för människan än tex spånpellets. Men jag har hästen på fullservice och mockar inte själv. Så vi är nöjda och glada båda två.

När jag själv mockar och framför allt har fler hästar eller träningshästar hemma så föredrar jag spånpellets eller halmpellets. Det är så snabbmockat och jag tycker det ligger bra i boxen även för hästar som är grisiga.

Torv har jag aldrig fattat grejen med. Allt blir så skitigt.
Spån känner jag också att det nu kommit bättre material än, tex spånpellets.
 
Jag har kutterspån. Ljust, torrt och lätt att mocka.
Uplever inte att det flyger omkring om man har rejält med spån och låter det bli packat. Jag gräver inte runt i boxen, tar skiten och kissfläcken.
 
Rapshalmpellets :love: Stadig torr bädd och nästan inget damm. Innan hade jag vanlig halmpellets, nästan lika bra men lite högre åtgång. Mockar bort bajs och jämnar ut bädden till vardags. Någon gång ca var 5 vecka tömmer jag kisshålet (valack som kissar på samma ställe varje gång) och fyller på nytt där.

Personalen råkade lägga in en säck spånpellets och fy, aldrig mer. Det sög åt sig kisset högst upp på bädden och lämnade en plaskvåt, stinkande sörja efter ett par dagar.

Torv är trevligt att mocka och ger bra gödsel men lämnar ett tunt lager brunt damm på allt inom några kilometers avstånd och så vill jag inte använda en ändlig naturresurs.

Jag upplever att hästar trivs med halm och jag gillar att mocka det men min häst fick hosta av dammig halm så jag lär inte använda det igen.

Kutterspån tycker jag flyttar på sig så hästen hamnar på golvet och jag har svårt att hålla det fräscht över tid. Suger dåligt och dammigt.

Hampa liknar spån och min häst äter av det.
 
Hejsan

Jag undrar vad ni använder för strö till era hästar? Och vilket strö ni tycker är lättast att t.ex. mocka, dammar minst. Jag är jätte tacksam för alla svar jag får❄️😀
Jag tycker torvmix är otroligt bra! Suger upp kisset väldigt bra så det blir lätt att mocka, dammar i princip ingenting och är ljusare än vanlig torv, så boxen får en renare känsla. :) Ibland kan jag lägga ett tunt lager spån på bara för det ska se extra ljust ut, men torvblandning är min favorit. Mjukt också och blir inte så hemskt packat utan håller sig mjukt.
 
Vi har torv och har nästan alltid haft.

Fördelar med torv:
-Drygt
-Lättmockat
-Billigast (för oss i alla fall)
-Suger upp bra
-Luktar väldigt lite

Nackdelar:
-Ganska dammig hantering
-Man blir smutsig om skor och byxben så fort man går in i boxen
-Mörkt, ser inte så fräscht ut

Tidigare har jag haft kutterspån och halm i perioder. Fördelar med kutterspån är att det ser fräscht ut och man blir inte smutsig av det på samma sätt som med torv. Däremot upplever jag att det suger upp sämre än torv och att det luktar mer.

Halm har både för- och nackdelen att det är ätbart och ger hästen tuggtid och sysselsättning. Mina glupska hästar har ätit väldigt mycket halm när de stått på det, vilket gjort att det gått åt mycket. Dessutom är hanteringen jobbig (stickigt att hantera och svårmockat) och det är det strö som minimerar lukt av t ex ammoniak sämst tycker jag.
 
Mina står på halmpellets nu, innan har de stått på spån och innan det halm. Jag föredrar halmpelletsen, dammar inte, bra uppsugningsförmåga och blir ett stabilt underlag även när hästen går omkring. Har inte bädd men tror att det skulle fungera lika bra. Lätt att hantera säckarna med pellets och de tar inte mycket plats. Jag lägger in ungefär en säck i veckan till varje häst, det fungerar bra men det skulle fungera att lägga in mer sällan.
 
Mina står på kutterspån nu.
Gillar storlek på balarna. Det är ljust och suger upp kiss bra.

Haft:

Torv. Gillade det inte. Mörkt och dammigt. Såg aldrig vad som var rent och inte. Hela stallet hade ett tunt täcke av små torvpartiklar över sig.

Spånpellets. Lättmockat och ljust. Dock svårt att dosera vatten så det blir lagom fuktigt. Var bättre när hästarna hade gjutet golv under för då slängde jag in en säck ouppblött. Annars är det negativa att säckarna är små pch behöver man fylla på så blir det inga dramatiska skillnader med bara en säck.

Halm. Mysigt för hästen men annars näää. Svårt att mocka, stallskorna luktar alltid piss och gödselstacken blir gigantisk.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 406
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp