Vad ar acceptabelt?

moholmarabs

Trådstartare
Jag har en "hast tjej" som kommer upp en gang i veckan (ibland mer nar hon vill) och hjalper mig med stall etc. (long story men jag har MS plus for tillfallet en bruten tumme). Sen kommer hon om jag skall ivag over dagen (som idag) och far naturligtvis betalt for detta (kontant plus hon lar sig om "stablemanagement").

Nu har det varit sa att hon vid 2 tidigare tillfallen inte har kommit tid. Tack och lov skulle jag ingen stans de gangerna men fick hamta henne 3 timmar senare nar hon ringde och hade vaknat. Hon har inget korkort och aven om det bara ar 3 km, pga vader har jag kort och tagit hem henne.

Sa idag. Jag hade planerat att aka till min gamla pappa och besoka, sedan jag inte kan vara dar for jul. (Han vill inte vara ute i skogen nar vadret ar daligt lol). Skulle hamta henne 8 men ringde 730am for att hon skulle vara vaken. Inget svar, ringde 745am igen inget svar. Sen klockan 8. Fortfarande inget svar, sa jag gav up och tog ut hastar och skall nu ut och gora stall. Medans jag sitter har med mitt kaffee sander hon meddelande att hon just vaknade klockan 10. Jag har inte svarat pa det annu, ar arg/irriterad, sedan hela dagen ar forstord for mig. Visst kunde jag aka i alla fall, men hade da bara kunnat stanna en timma eller tva, det ar 16 mil en vag. Och jag ville vara hemma innan morkt. Plus vagar ar halkiga och jag ar inte bra pa att kora i svenska vintervagar...

Fragan, hur manga ganger skall jag acceptera att hon inte vaknar i tid? Som sagt jag ar ganska sa "pissed off" just nu och vill inte prata med henne da jag formodligen skulle saga ngt jag inte skulle. Men skall jag ocksa acceptera gang pa gang att hon oversover, inte ringer etc? Det ar svart att hitta hjalp nar man skall aka bort. De forra gangerna sa jag till henne att jag maste kunna lita pa att hon kommer, och det ar inte ok att vakna 3 timmar efter att hon skall vara har. Hon lovade att det inte skulle handa igen.

En gang ar ok, tva ganger ar inte ok men forlatligt men 3:e gangen vet jag inte.

Jag behover rad, som jag sa just nu kanner jag att bara lata henne "sluta" och forsoka skaffa ngn annan. Men jag vill inte vara elak heller.. Hon ar 20 ar sa ingen "barnunge". Och hon ar valdigt duktig med vad hon gor. Hastarna tycker om henne ocksa vilket ar viktigt for mig.

Sa snalla, jag behover hjalp med det har...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ar acceptabelt?

Hur mycket man ska tolerera är en oerhört individuell fråga och beror på så många faktorer. Du låter som om du är beroende av att kunna lita på henne och det låter också som om du har klargjort detta för henne. Då skulle jag ha valt att tala om att "nu har du gjort det igen, den här gången fick det allvarliga konsekvenser för hela min dag och även för en tredje part (pappan) och det är inget jag kan acceptera" om du sedan talar om att hon har EN chans till eller om du säger att nu får det vara nog... det måste du nog själv bestämma.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag hade letat efter någon annan. Jag tycker att hon verkar vara väldigt ansvarslös. Dessutom avskyr jag när folk kommer försent.

Dessutom tycker jag att detta är långt bortanför att komma försent. Typ som att inte komma alls... :crazy:
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Under vilken tidsperiod talar vi om, är det 3 gånger på en vecka en månad eller ett år? Är det kort tid så är det oacceptabelt medans om det är det 3 gånger under ett par år så är det nästen något man får räkna med.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Vill tillagga att jag ar enormt utstressad over idag, Jag var tvungen att ringa far (som ar 92) och sen sitta och hora honom bli ledsen. Han har ju kanske inte sa manga helger kvar.. Och det gor mig upprord, vilket stressar mig som i sin tur far mig att ma daligt. Stress ar en av de "stora bovarna" nar man drar runt med MS.

Tja, jag far val ga ut och gora vad jag skall, och tanka mer. Men valkomnar alla forslag och tankar. Speciellt fran er som har varit i liknande situation...

Om det ar nagon i Sunne/Rottneros omradet, hor garna av er.. Jag har en resa planerad i Jan.....Behover stallhjalp da ocksa...
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag kan bara svara för mig själv, och jag har väldigt svårt för folk som inte klarar av att hålla vad man har bestämt.
Jag hade tex en som hjälpte mig med hoppningen för 1,5-år sedan, h*n strulade nästan varje gång vi hade bestämt tid. Flera gånger uteblev h*n helt och jag fick inte fatt på personen fast jag ringde på mobilen, andra gånger var h*n försenad fr ca 20-40 min. Har jag då värmt upp hästen så att den är färdig till det klockslag vi bestämt är 20-40 min väldigt lång tid att hålla hästen uppvärmd, speciellt som jag inte fick något samtal om det under tiden, så jag visste ju varken när el om personen skulle dyka upp...
Efter 4-5 gången av sånt här strul under en tidsperiod på ca 2 mån, så sa jag upp vårt samarbete, jag klarar inte av sånt strul.
Jag är dessutom i valet och kvalet om hur jag ska göra med min hovslagare eftersom h*n kan flytta skoningstiden 3-4 ggr innan det blir av... Där brukar jag iofs få besked dagen innan, men jag planerar ju ridning/vila/andra aktiviteter (familjen) efter vilken dag hästen ska skos, så det blir lite knöligt när det ändras med så kort varsel.

Så, nej, jag hade haft svårt att ha hjälp av en sådan person som du nämner. Jag hade haft ont i magen varje gång personen skulle komma och varit nervös för att hon inte skulle komma. Det är inte kul och så ska man inte behöva ha det tycker jag...
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag tycker att är det ren "good will" från hennes sida får man alltid räkna med att göra allt själv och se det som bonus om/att hon kommer (då för egen maskin och inte genom hämtning). Nu har ni kommit överens, hon får betalt och transportering. Nej. Det är inte acceptabelt. Jag hade inte stått ut... Det finns många duktiga och pålitliga hästtjejer (och killar) som uppskattar extraknäck i hästmiljö.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Under vilken tidsperiod talar vi om, är det 3 gånger på en vecka en månad eller ett år? Är det kort tid så är det oacceptabelt medans om det är det 3 gånger under ett par år så är det nästen något man får räkna med.

Detta har hant sedan slutet av october. Hon skulle komma och hjalpa mig medan jag hade hela vanster armen och handen i gips. Nu har jag inte det langre men hon far lite extrapengar samt hon tycker det ar jatteskoj att vara runt hastarna.
Sa lite mer an en manads tid ar tiden....
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag tycker att är det ren "good will" från hennes sida får man alltid räkna med att göra allt själv och se det som bonus om/att hon kommer (då för egen maskin och inte genom hämtning). Nu har ni kommit överens, hon får betalt och transportering. Nej. Det är inte acceptabelt. Jag hade inte stått ut... Det finns många duktiga och pålitliga hästtjejer (och killar) som uppskattar extraknäck i hästmiljö.

Jovisst finns det manga som ar palitliga, men tydligen inte har i trakten. Men jag skall satta ut annons igen sa far vi se om ngt sker.. just som en backup plan...
Och hon ar har for att hjalpa, hon far betalt sa da skall hon vara har.. Oh javisst, jag foder henne ocksa, hon far lunch (varm mat) nar hon ar har sa hon sparar ju pa det hemma.....
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag skulle inte våga lita på en person som inte kommer när dom ska. Att vara lite försenad någon gång då och då spelar mig inte så stor roll men ska hästarna fodras klockan 7 så går det inte att komma 8 eller - ännu värre - inte alls.

Svårt det där. Det är omöjligt att koppla av när någon man inte litar på ska ta hand om djuren. Försöka hitta någon annan, men det är inte heller det lättaste. När jag har varit borta längre än någon dag har jag satt hästarna någon annanstans. Känns tryggast så men det är ju inte alltid ett alternativ.

Hemskt tråkigt att vara tvungen att göra sin gamla far besviken.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Usch så tråkigt.

Jag hade inte anlitat henne igen. 2-3 timmar försent är ganska lång tid för en häst att stå och vänta på frukost t.ex.

Det går inte att lösa på annat sätt om du bara ska bort över dagen?
Tex. automatisk Höutfodrare som ger lunch / middag medans du inte är hemma?
Iofs får du ta ut hästarna på morgonen och mocka, samt fixa kvällsmat /ta in, men du kan iallafall åka iväg över dagen då.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Nej, det är inte acceptabelt.. Det måste ju finnas nån som kan ta ansvar som bor i närheten. Jag bor tyvärr för långt bort för att kunna hjälpa dig, annars hade jag gärna gjort det. Jag har själv jobbat i stall och hade ett fritt arbete, mocka, fodra, ta in hästar och ge vatten, dock var det ett 30tal, så det tog ett tag, men det gick inte att komma sent eller nåt, det skulle göras!!
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Usch så tråkigt.

Jag hade inte anlitat henne igen. 2-3 timmar försent är ganska lång tid för en häst att stå och vänta på frukost t.ex.

Det går inte att lösa på annat sätt om du bara ska bort över dagen?
Tex. automatisk Höutfodrare som ger lunch / middag medans du inte är hemma?
Iofs får du ta ut hästarna på morgonen och mocka, samt fixa kvällsmat /ta in, men du kan iallafall åka iväg över dagen då.

Pallarna far nog med ho for hela dagen pa morgonen, de star inte och ater konstant.. Ar kanske lycklig pa det sattet att de kan "space out" deras feedings.. Sa nar jag arbetar, och ar borta hela dagen, de aker ut klockan 6 med morgonho, lunch och eftermiddag. Sen ar jag hemma vid 4 och kan da mocka och ta in for kvallen. De far inget kraft foder . Idag dock hade jag planerat att inte komma hem till 7tiden, och tyckte det var for lang tid for dem att sta ute och bara STA, som de gor. De ror sig inte mkt lol..

Och en update:

Jag ringde till henne, var kort i tonen men skrek inte (ar valdigt stolt over mig sjalv). Sa att hon fick ta sig hit sjalv, om hon skulle komma. Jag kunde ta hem henne men... Hon sa ok. Sen far jag meddelande att hon kommer inte forrann 1400h da hennes mamma kan ta henne. Det ar 3 km hit, visserligen uppforsbacke men i alla fall. Ja sa ok till det ocksa, dock blir det ett prat nar hon kommer. Sa hon far alltsa en till chans. Men hander det igen, da ar det slut..

Jag tackar for rad, ideer och tankar. Fortsatter garna traden om ha folk som inte kommer och hur man handlar i en san situation.
Hade en tjej som skulle komma och stanna med hastar och katter nar jag var pa kurs (som jag betalade for) Hon ringer kvallen innan jag skall aka och sager hon kan inte/vill inte komma... Talade med hennes mamma om det har samma kvall, och sa tjejen far nu betala for vad det kostar OVER vad hon skulle fa. Mamman var helt med pa det. Tror det larde tjejen i fraga ngt.. I alla fall hoppas jag det..

Saker kan handa, men i sista minuten ar inte acceptabelt tycker jag.. dock det ar en annan historia...
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag håller med hon ska inte vara kvar. Jag jobbar själv som hjälp på en hästgård ,jag är 15 år och cyklar dit, det är ungefär också 3 km. Jag cyklar i alla väder, men inte när det är snöovöder men alltid annars. Man ska alltid komma i tid, det är oaceptabelt annars. Hon kan ju inte klara sig bra i livet om hon alltid kommer försent.
Jag tycker det borde finnas någon annan. Det finns ingen ridskola eller annan gård du kan sammarbeta med? Då blir det en win-win situation och det är alltid bra :P
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag skulle definitivt inte tolerera det. Jag hade min foderhäst 5 km från närmsta busstation ett tag, och gick/cyklade biten till och från i princip varje dag. Möjligtvis var stallägaren ute och åkte och hon erbjöd sig att hämta upp mig, och då var jag tacksam. Någon gång hade vi bestämt att hon skulle hämta mig, min buss kom 10 min försent pga trafriken. Då skämdes jag, 2-3 timmar hade jag nog typ dött av skam..
Tror säkert att du kan hitta en tjej/kille med lite mer respekt och engagemang ;)

Min hemkunskapsklärare sa en sak någon gång när någon kom försent. "Anser du att din är mer värd än min?" Lite sådär klokt
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Får hon full lön av dig fast hon dyker upp när det passar henne? Så fungerar det inte i verkliga arbetslivet... Då blir man arbetslös.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Tjejen är mao inte anställd utan för lite extra pengar men ingen fast lön efter prestation. Vad är "lite extra pengar"?
Timlön? 100- för en heldag eller vad?
Då anser inte jag att du kan kräva speciellt mycket. Skall du ställa krav så får du allt skaffa en överenskommelse, att hon har en timlön och vad som skall vara gjort under den tiden.
Det luktar lite utnyttjande av billig arbetskraft här.
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Tycker inte det är acceptabelt, alls.
Hur har det gått nu när du pratat med henne?
 
Sv: Vad ar acceptabelt?

Jag brukar resonera att en gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket.
Men när det gäller mina djur så räcker det att göra bort sig en gång, då får man ingen mer chans hos mej för djuren är så viktiga för mej.

Det är helt ok att försova sig en timme, det har hänt mej med och det dör ingen av.
Men, att inte bry sig, att komma tre timmar försent eller inte alls, nej då har personen gått över mina gränser och får ingen mer chans.

Om jag visar min tillit såpass att jag låter någon annan ta hand om hästarna så vet den personen hur svårt det är för mej att lämna över ansvaret och att då bete sig som din stallhjälp är inte ok.

Löften ska hållas annars är de ju inget värda.
Vet man inte med säkerhet så kan man ju heller inte planera något och då behöver inte hjälpen komma alls.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 218
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 305
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 469
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp