Vad är arbetsglädje för dig?

Paddington

Trådstartare
Senaste dagarna har jag funderat mer och mer på det här med arbetsglädje. Min "avdelning" har bottennoteringar i våra medarbetarundersökningar gentemot andra liknande avdelningar runt om i världen och våra chefer undrar förvånat varför. Vi hade en extern föreläsare som kom och pratade arbetsglädje med oss, men fler med mig tyckte väl inte att denne riktigt fick ihop det så det blev "begripligt" för sedan utmynnade det i DISC-analyser och annat. Med det som denne tog upp som de vanligaste svaren är:
  1. Arbetskamraterna
  2. Nöjda mottagare
  3. Uppskattning
  4. Att bli klar – att se resultat
  5. Utmaningar
  6. Humor och skratt
  7. Meningsfullhet
  8. Lära sig något nytt
Jag har mått ganska så kasst på jobbet senaste 1-1½ åren och mycket beror på att jag personligen saknar 5, 7 och 8, men även andra faktorer har stor andel i detta. Arbetskamraterna är helt ok, men jag börjar landa mer och mer i att vi saknar reellt ledarskap och det saknas samhörighet, och det verkar som fler än mig tycker det samma oxå. Så nu vill jag veta - vad är arbetsglädje för dig och vad får dig att trivas på jobbet?
 
Jag jobbar inom hemtjänsten så jag har inga arbetskamrater, eller jag har ju så klart men träffar dom aldrig så för mig ser listan ut så här:
1. Arbetstiderna
2. Patienterna
3. Uppskattning
4. Okej lön (bra betalt kommer vården aldrig bli men man kan ju välja en arbetsgivare som betalar mer än dom andra i alla fall)
5. att det är roliga arbetsuppgifter
 
Bra fråga! Jag har nog aldrig reflekterat över det.

Jag kan nog hålla med om alla åtta punkter på listan. Om jag inte har några utmaningar och inte utvecklas så trivs jag inte. Kollegor och humor kommer längre ner på min lista, men det är viktigt för det där lilla extra. Arbetsplatser med gnälliga kollegor är dödstråkiga!
 
Bra kollegor och ledarskap är det viktigaste för mig.
Jag har fått så många vänner genom jobbet. Hittat min bror från en annan mor, min bästis och många andra som jag gärna umgås med på fritiden.
Jag har så himla roligt på jobbet varje dag. Det väger upp allt annat.
 
Nu har jag inte varit på nuvarande arbetsplats speciellt länge (sen i våras bara). Men som det ser ut nu så är "bra kollegor" på solklar förstaplats över vad som gör jobbet bra. Jag har fantastiska kollegor som flera gånger i veckan (snudd på dagligen) får mig att skratta så mycket att jag nästan gråter, och det är underbart. Vi har otroligt kul ihop, även när vi pratar om jobbrelaterade saker. Jag känner också att jag kan vara mig själv fullt ut på jobbet och kan prata om "vad som helst" vid behov, vilket starkt bidrar till att jag trivs.

På andra plats hamnar själva sättet att jobba på. Jag skulle inte trivas med stillasittande jobb under vanliga kontorstider, så att börja och sluta tidigt och få röra på sig under arbetstid är bra för mig. Det i kombination med att jag alltid kan lära mig mer av allt, alltid bli bättre på allt osv gör att själva jobbet i sig känns bra. Dessutom får jag varje dag nya problem att lösa, även om de inte alltid är jättestora så gör det att jag måste tänka till och klura ut lösningar på saker och ting.
 
För mig är kollegor väldigt viktigt. En ledning som lyssnar och visar uppskattning samt att jobbet känns meningsfullt är också saker jag värderar högt. Tyvärr är ledningen på mitt jobb inte bra (snällt uttryckt) och det har lett till ett missnöje som bara växer och växer.
 
- Stabilitet (främst arbetstidsmodellen, se förklaring nedan)
- Skön stämning
- Vettiga beslut
- På hösten/vintern jobbar jag gärna när det är mörkt, så att jag kan rida/fixa hemma när det är ljust.

Efter att ha tömts och dränerats och tappat bort mig själv bland stress-symtom, ångest, hjärtklappning och rejäla katastroftankar är jag ANTI timbanksmodell och dåligt arrangerad årsarbetstid. Att ständigt jaga timmar är inget som någon mår bra av, dessutom i en redan pressad och stressad arbetsmiljö.

Punkterna på listan från @Paddington är alla viktiga. Jag har efteråt insett att jag jobbat i en arbetsmiljö där jag haft en fantastisk tvåa och en halv etta. Tvåan har varit lika med sexan och sjuan och gett mig åttan samt varit orsaken till att jag jobbat där över huvud taget...men när fyran inte existerat, femman varit enorm och arbetsgivaren varken visat trean eller använt sjuan i sina beslut, så tog jag slut...


  1. Arbetskamraterna
  2. Nöjda mottagare
  3. Uppskattning
  4. Att bli klar – att se resultat
  5. Utmaningar
  6. Humor och skratt
  7. Meningsfullhet
  8. Lära sig något nytt
 
Senaste dagarna har jag funderat mer och mer på det här med arbetsglädje. Min "avdelning" har bottennoteringar i våra medarbetarundersökningar gentemot andra liknande avdelningar runt om i världen och våra chefer undrar förvånat varför. Vi hade en extern föreläsare som kom och pratade arbetsglädje med oss, men fler med mig tyckte väl inte att denne riktigt fick ihop det så det blev "begripligt" för sedan utmynnade det i DISC-analyser och annat. Med det som denne tog upp som de vanligaste svaren är:
  1. Arbetskamraterna
  2. Nöjda mottagare
  3. Uppskattning
  4. Att bli klar – att se resultat
  5. Utmaningar
  6. Humor och skratt
  7. Meningsfullhet
  8. Lära sig något nytt
Jag har mått ganska så kasst på jobbet senaste 1-1½ åren och mycket beror på att jag personligen saknar 5, 7 och 8, men även andra faktorer har stor andel i detta. Arbetskamraterna är helt ok, men jag börjar landa mer och mer i att vi saknar reellt ledarskap och det saknas samhörighet, och det verkar som fler än mig tycker det samma oxå. Så nu vill jag veta - vad är arbetsglädje för dig och vad får dig att trivas på jobbet?


Jag älskar mina jobb. De utmanar mig. Jag får lära mig nytt hela tiden. Regelbundet har jag trveliga kunder eller kollega med humor och omtanke. Jag känner mig behövd och bekräftad. Och jag får påverka inom det jag är mest iintresserad av och arbeta med min hobby, hästar. Och hjälpa folk och häst.
Jag får också göra min grej och vara kreativ inom många olika områden.
Att jag har så flexibla tider och kan ha med hunden på jobbet ger mer arbetsglädje.
 
det saknas samhörighet, och det verkar som fler än mig tycker det samma oxå.
Huvudet på spiken Paddington, huvudet på spiken! :up:

Jag har bara trivts på dom jobb där det varit en vi-känsla, på ett av jobben var det en vi-känsla första året men sen fick ägaren storhetsvansinne samt skulle börja lära MIG mitt jobb, nåt han inte klarade av själv och när det hände då hoppade jag av. Även efter att jag hoppade av och började jobba åt andra så trodde han att jag var livegen och att han bara behövde vinka så kom jag ångande men det funkar inte riktigt så trots att jag var hyresgäst i hans torp,,,,ähum, BANKENS torp menade jag, vilket jag talade om för honom när han kom och var dumdryg en gång. ;)
 
Jag behöver på känna mig viktigt, att min kompetens är efterfrågad. Därför fungerar det nu att hoppa in som gästlärare på universitetet och som kursledare inom studieförbund. Lärs ut något jag älskar och är bra på är toppen för mig. :)
 
För mig är arbetstider viktiga, få okej lön för arbetet. Och bra arbetskollegor. Roliga och varierande arbetsuppgifter. Viss frihet under ansvar är viktig för mig. Bra ledarskap med stöd, tydliga mål, uppföljning, uppskattning och möjlighet till vidareutveckling och nya utmaningar.

Mitt nuvarande jobb är bra, men saknar ledarskapet och de tydliga målen och stödet. Fått till lite uppföljning på senare tid. Och nya utmaningar är det jag som står för, men det blir väldigt begränsat vad jag kan göra på egen hand. Så för att långsiktigt trivas behöver jag mer från min nuvarande arbetsplats än jag får idag.
 
Att lära mig nya saker, att åtminstone några gånger i veckan behöva klia mig i huvudet och undra " Hur i helvete löser jag det här" och ha rimliga förutsättningar och frihet till att lyckas.

Huvudet på spiken - tillägger bara att jag också måste få göra det i samarbete med duktiga kollegor - det är själva laginsatsen som sporrar och ger glädjen. Kanske blir det inte flera gånger i veckan eftersom varje omöjlig lösning tar mer än dagar att komma fram till.

1. Arbetsuppgifter
2. Kollegor
3. Tillgänglig kompetens hos företaget
4. Ansvar och befogenhet att lösa problem
5. Inget snålande med resurser i onödan ("vi kan inte köpa in den där färdiga tillräckligt bra utrustningen för 50000 kr utan måste ägna eget arbete i veckor åt att hitta en workaround - nej tack.")
6. Feedback
 
Vilken spännande fråga! Jag har aldrig tänkt på arbetsglädje överhuvudtaget.

Jag tror dock att ungefär samma saker som på fritiden gäller: att det jag gör upplevs meningsfullt (av mig själv) och att jag har stor makt över hur och när och var jag gör det.
 
Vi får toppnoteringar på medarbetarundersökningar, både jämfört med systerenheter och avdelningen och organisationen som helhet.

Hos oss verkar det vara att lära sig nya saker hela tiden, att jobbet är utmanande, ger meningsfullhet, att vi till stor del kan styra prioriteringar själva, fantastiska kollegor och lika bra chef som är de avgörande punkterna. Jag instämmer helt i dem. Det vi får sämst på är uppföljning av mål och att det ger en känsla av att vi inte vet hur vi ligger till (punkt 4 på din lista).
 
Vad arbetsglädje är för mig, hmmm?

Svårt att säga, men i mitt jobb så är det bra planering från trafikledningen, goa kollegor, trevliga kunder, jag gör ett bra jobb, lite utmaningar i lagom dos, kan ha missat något men kommer inte på så mycket mer just nu. Min hjärna är trött efter en lång utmanande dag på jobbet. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fautras
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp