Vad är bäst i en fölningbox?

annie_cool

Trådstartare
Vet inte vart jag ska lägga denna men tycker det pasasr här. men vad är det bästa underlaget i en fölningbox? Jag tycker halm då det blir mjukt och skönt för stoet samt fölet Spån är visligen mjukt det med det kan ju vara dammigt och kanske intevså bra för fölet?
 
Det är viktigt att det är en fast bädd i fölboxen. Jag lägger först 15 cm packad torv, därefter 20-25 cm packad halm, sen löshalm ovanpå. Jag rör aldrig det packade underlaget när jag mockar. Jag har precis kört ut en fölbädd, det blev ca 50 stora skottkärror.
 
Jag gör bädd av halmpellets inför fölningen. Som skrivet innan ska man ha en fast bädd.
Främst är det för att fölet har lättare att få fäste när det ska resa sig. Sedan finns en skaderisk med lös halm och stressat nyfölat sto. Det finns mer än ett föl som fått sina ben under den lösa halmen och blivit svårt trampade av stoet som inte ser mer än halm.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
890
Senast: MiniLi
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp