Vad är det för hål?

gul_zebra

Trådstartare
Det finns ett hål i asfalten med en fyrkantig metallgrej i på syrrans uteplats och vi funderar bägge på vad det är, har vi någon bukefalist som har koll?
Hålet är ca 1 meter från lägenhetsväggen, under tak.
 

Bifogade filer

  • 20180918_175858.jpg
    20180918_175858.jpg
    806,1 KB · Visningar: 133
Jag vet inte säkert men jag tror att det kan vara en mätpunkt som utsättningen använt när huset byggdes.
 
Förvisso, men... Vad kan de möjligtvis ha mätt upp liksom?
Utsättarna sätter ut var väggar, dörrar, fönster mm ska vara. Mätpunkter är fasta koordinater, utan dem kan hus, tomtgränser osv hamna helt fel både i avstånd och höjd.

Man har en mätpunkt med kända koordinater, mha den kan man sedan mäta upp nya mätpunkter eller märka ut var husgrunder, vägar, tomter och andra saker ska vara och vilka höjder de ska ligga på så fönsterna i ett hus hamnar på samma höjd t ex.
 
Mätpunkter, sk. triangelpunkter kan man även hitta mitt ute i naturen och då ofta på höga punkter. Det är ett nerborrat rör oftast i en berghäll med en målad röd triangel omkring, det är tack vare dom som kartor mm. har så hög noggrannhet på vissa ställen. Det är lantmäteriet som borrat ner dom och dom är till för att sätta stakkäppar av stål i och när man vinkelmäter så sätter man en vinkelprisma i stakkäppen, då kan man optiskt se dels rätt igenom prismat mot känd punkt och då se 90 grader åt båda håll, det är föregångaren till kryssmätning med laser innan dom blev uppfunna. Optisk vinkelmätning har inte spelat ut sin roll trots laser, det används än.
 
Mätpunkter, sk. triangelpunkter kan man även hitta mitt ute i naturen och då ofta på höga punkter. Det är ett nerborrat rör oftast i en berghäll med en målad röd triangel omkring, det är tack vare dom som kartor mm. har så hög noggrannhet på vissa ställen. Det är lantmäteriet som borrat ner dom och dom är till för att sätta stakkäppar av stål i och när man vinkelmäter så sätter man en vinkelprisma i stakkäppen, då kan man optiskt se dels rätt igenom prismat mot känd punkt och då se 90 grader åt båda håll, det är föregångaren till kryssmätning med laser innan dom blev uppfunna. Optisk vinkelmätning har inte spelat ut sin roll trots laser, det används än.

Jag har en kompis som har som hobby att vara runt i naturen och besöka alla trianglar, sen bockar han av på karta vart han har varit.
Tycker det är så coolt!
 
Jag har en kompis som har som hobby att vara runt i naturen och besöka alla trianglar, sen bockar han av på karta vart han har varit.
Tycker det är så coolt!
Visst är det, som barn funderade man ju alltid vad hålen skulle vara till som man hittade in the middle of nowhere. Jag har som hobby att navigera på sjön efter både svenska och sovjetiska sjökort, dom sovjetiska som "inte finns" över speciellt gamla militära installationer är ruggigt detaljerade och slår dom svenska med hästlängder. Likadant med invasionskartorna, där finns tom. djupet samt bottenbeskaffenheten beskriven på lämpliga vadställen vid åarna även inne i städerna. Bara att konstatera fakta, dom som rekade var där och det måste skett på natten för att undgå upptäckt. :crazy:
 
Jag har en kompis som har som hobby att vara runt i naturen och besöka alla trianglar, sen bockar han av på karta vart han har varit.
Tycker det är så coolt!
Jag har släkt som jobbar med register över mätpunkter. Men hon pratar mer om höjdfixar och tyngdkraftpunkter än trianglar. Tittar ibland efter vilka som finns nära platser hon ska till. Men mer i perspektivet hur miljön förändras, om de finns kvar orörda osv.

Var med på tyngdkraftmätning en sommar när jag var eller 6 eller 7. Superspännande som skattjakt att följa de gamla kartorna. Först hitta den numera oanvända och igenvuvna vägen, sedan se vilken bergknalle som hade rätta formen, eller hitta tre flyttblock bortanför en stor tall 20m SSÖ från bäcken. Sen skulle man göra nya uppdaterade kartskisser för det som förändrat sig.

Misstänker jag inte var till så mycket hjälp som jag trodde då, men det var minst lika bra semester som något annat för mig. Fattade ju inte då att poängen var att vi fick bil och stughyra betald.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 385
Senast: CaisaCax
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
840
Senast: WildWilma
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Stinaelin
·
  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp