Vad är det här för sorts rygg?

Andromedae

Trådstartare
Idag fick jag hem min nyinköpta häst! (:eek::p)

Och det innebär att det är dags för mig att ge mig in i det där med att leta sadel. Jag har redan planerat att ta hjälp av en sadelutprovare, men vill gärna kunna läsa på lite innan och få ett hum om vad det är som jag borde titta på i sadelväg.

Så vad kallar man den här ryggformen? Takig? Jag ser ju själv att hon inte har något vidare med muskler vid manken, men finns det korrekt terminologi för det? Vad för sorts sadel skulle kunna passa henne?

IMG_20180910_193607080_HDR.jpg

Frågar man aldrig sina dumma frågor inte så lär man sig aldrig ... tänker jag :p
 
Sådär såg min häst ut när jag köpte honom.

Hög smal manke, spikrak takformig (muskelfattig) rygg.

Min Sadelfilosofi som fungerat bra för oss är:
Rak bom förstås, det är ovanligare än man tror.
Ullstoppning eftersom det går att justera för att passa den smala ryggen. Permanentstoppade sadlar kommer inte att ligga an på tillräckligt stor yta.
Se till att sadelns bossa är bred nog och kommer ner på hästens rygg. Så kallade close contact bossor balanserar ofta ovanpå ryggraden på takryggar.
Förbered dig på att byta sadel ofta. Får hon rätt sadel och träning kommer ryggen förändras massor. Jag har bytt en gång om året trots att min häst är medelålders.

Och jag skulle inte rida mycket alls i början utan tömköra och promenera över stock och sten. Ge hästen en chans att stärka sig långsamt.

Sadlarna vi arbetat oss igenom dressyr/hopp är:
Jeffries Elite/Crown arwen
Frank baines elegance/hade kvar arwen
Ideal Jessica/Jeffries Fili

Nu har min häst fått en normalare rygglinje som sluttar upp mot en rund fin rumpa. Det är fantastiskt att följa utvecklingen. Lycka till!
 
Sådär såg min häst ut när jag köpte honom.

Hög smal manke, spikrak takformig (muskelfattig) rygg.

Min Sadelfilosofi som fungerat bra för oss är:
Rak bom förstås, det är ovanligare än man tror.
Ullstoppning eftersom det går att justera för att passa den smala ryggen. Permanentstoppade sadlar kommer inte att ligga an på tillräckligt stor yta.
Se till att sadelns bossa är bred nog och kommer ner på hästens rygg. Så kallade close contact bossor balanserar ofta ovanpå ryggraden på takryggar.
Förbered dig på att byta sadel ofta. Får hon rätt sadel och träning kommer ryggen förändras massor. Jag har bytt en gång om året trots att min häst är medelålders.

Och jag skulle inte rida mycket alls i början utan tömköra och promenera över stock och sten. Ge hästen en chans att stärka sig långsamt.

Sadlarna vi arbetat oss igenom dressyr/hopp är:
Jeffries Elite/Crown arwen
Frank baines elegance/hade kvar arwen
Ideal Jessica/Jeffries Fili

Nu har min häst fått en normalare rygglinje som sluttar upp mot en rund fin rumpa. Det är fantastiskt att följa utvecklingen. Lycka till!
Stort tack för utförligt svar! Det är precis det där helhetsresonemanget som jag vill försöka lära mig.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Stort tack för utförligt svar! Det är precis det där helhetsresonemanget som jag vill försöka lära mig.
Titta på några videor på Youtube vilka grepp man använder för att bedöma hur sadeln ligger. Lägg sedan på alla sadlar du hittar i stallet och öva dig på att göra en bedömning så att du sedan Inte måste lita blint på utprovaren utan i alla fall kan vara lite hälsosamt skeptisk.

Många utprovare är dessvärre inte så mycket duktigare än du själv blir av att titta på Youtube.

Jag har använt mig av en sadelmakare som vet lite mer om hur sadeln ser ut inuti. Det känns som om sadelmakare är snäppet bättre än de som bara har utprovarutbildning.

Tips på träning är att lära pålle rygga utan att dra i hennes huvud, när hon börjar förstå är målet att rygga lite längre sträckor med stora steg vilket lär henne att använda bakben och rumpa samt stretchar ryggen. Gå långsamt i nerförsbackar. Min tyckte det var sjukt jobbigt i början, han var expert på att glida nerför backar i 180 för att avlasta sin rygg.
 
Rak, takformad, hög manke. Ser ut som att själva ryggraden vid manken är bred så var noga med att du har en vid kanal att leka med.
Håller med @Ace om ullstoppning på denna - du kommer behöva trixa till det lite, nu och när den musklar på sig sen också. Det kan innebära att du kan komma att behöva byta sadel/bomvidd inom ett halvår, så kika på ändringsbara, eller märken/ modeller som är lätta att sälja/byta in.
 

Liknande trådar

Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 203
Senast: Bison
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 710
Senast: lillamy73
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 193
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp