Vad är det man ska göra med den här infon?

Kanske inte för gemene man, men för stuterier och kliniker är det väl väldigt bra. Nackdelen är kanske priset ;)
 
Hade varit underbart att ha, har man en häst som stökar runt i boxen på nätterna så är sådant bra. Finns så många sätt hästar kan skada sig på i boxar.
Men vad ska du göra med informationen? Om hästen stökar runt, ska du åka dit och titta på den då när den gör det?
 
"Idén till det nya övervakningssystemet väcktes 2015 av entreprenören Orvar Otterstedt, som bor med familjen i hästmeckat Flyinge i Skåne. Han tyckte att hans fru och dotter hängde för mycket i stallet och började fundera på vad som skulle kunna göras för att minska ner den tiden." (ur artikeln i trådstarten)

Tur att de mest satt och tittade på när hästen stod i boxen då, så att problemet lätt kunde lösas med en uppkopplad kamera :angel:
 
Kontrollbehov och ångestkontroll skulle jag vilja kalla det. Visst hade det ibland varit bra om man kunde haft koll de mornar man kommer ut och något avviker från det normala men kanske skapar det bara mer ångest att se vad som hände om det ändå inte hade gått att förebygga? På kliniker, vid fölvakning, sjuka hästar osv. där man självklart har koll är det ju toppen att kunna ha koll men inte störa men för den vanlige hästägaren? Är det är värt priset eller skapar man sig en ångestbubbla och ett ständigt behov av att kolla?

Jag undrar också hur den fungerar? Är det en mörkerkamera? Är man tvungen att ha någon form av nattlampa? Hörs den? Vad kostar det hästen och dess mående?

Sedan undrar jag på vilket vis en sådan skulle spara tid? Vad gör man i stallet som hade kunnat ersättas av att man tittar på en skärm? Det är säkert ett smart sätt att tjäna pengar på människors ångest men för hästens skull ser jag ingen vinning i det.

Så många frågor och så få svar. Jag får nog gå till deras monter och fråga.
 
Har ibland tänkt på att ha fölövervakningskameran uppe året om, då ute för att ha koll i hagarna. Första tanken är att det hade varit bra att kunna kolla att allt var lugnt när jag är på jobbet, men å andra sidan paniken när det inte är lugnt! När någon häst inte syns till och man inte kan åka och kolla upp det...
 
Men vad ska du göra med informationen? Om hästen stökar runt, ska du åka dit och titta på den då när den gör det?
Ja, dels så kan man ju också se varför hästen ev skadat sig som den gjort, hur den får ner halva väggar i boxen osv. Se vad det är som stör hästen så man kan göra något åt det.
 
Kontrollbehov och ångestkontroll skulle jag vilja kalla det. Visst hade det ibland varit bra om man kunde haft koll de mornar man kommer ut och något avviker från det normala men kanske skapar det bara mer ångest att se vad som hände om det ändå inte hade gått att förebygga? På kliniker, vid fölvakning, sjuka hästar osv. där man självklart har koll är det ju toppen att kunna ha koll men inte störa men för den vanlige hästägaren? Är det är värt priset eller skapar man sig en ångestbubbla och ett ständigt behov av att kolla?

Jag undrar också hur den fungerar? Är det en mörkerkamera? Är man tvungen att ha någon form av nattlampa? Hörs den? Vad kostar det hästen och dess mående?

Sedan undrar jag på vilket vis en sådan skulle spara tid? Vad gör man i stallet som hade kunnat ersättas av att man tittar på en skärm? Det är säkert ett smart sätt att tjäna pengar på människors ångest men för hästens skull ser jag ingen vinning i det.

Så många frågor och så få svar. Jag får nog gå till deras monter och fråga.

Du sparar tid på att kunna slå en titt i kameran för att se hur läget är i boxen, finns det vatten kvar, finns det hö kvar osv? :)
Perfekt att ta sovmorgon om hösten ändå har hö kvar att tugga på vid 7 när du kikar tex :)

Samt extremt bra vid fölning osv så att man slipper störa stoet i onödan utan kan springa ner när det är pågång :)
 
Du sparar tid på att kunna slå en titt i kameran för att se hur läget är i boxen, finns det vatten kvar, finns det hö kvar osv? :)
Perfekt att ta sovmorgon om hösten ändå har hö kvar att tugga på vid 7 när du kikar tex :)

Samt extremt bra vid fölning osv så att man slipper störa stoet i onödan utan kan springa ner när det är pågång :)
Fast alltså, nä. Jag låter inte mina hästar stå inne bara för att jag vill sova. Vid sju är mina ute sedan länge.
 
Spara tid, nej. Men för fölvak, konvalescenter, och för felsökning när hästen inte verkar trivas kan jag se en funktion. Oklart om det är så mycket bättre än en vanlig övervakningskamera i de fallen heller, men det beror förmodligen på hur exakta larmen är.
 
Du sparar tid på att kunna slå en titt i kameran för att se hur läget är i boxen, finns det vatten kvar, finns det hö kvar osv? :)
Perfekt att ta sovmorgon om hösten ändå har hö kvar att tugga på vid 7 när du kikar tex :)
Jag ser det som tvärtom, just för att hästen har vatten och hö kvar på morgonen är det en stor anledning att skynda dit, om man inte vet med sig att man alltid lägger ut många mängder mera hö på kvällen än vad hästen äter upp. Sen har min häst iallafall aldrig ätit sitt kvällshö på morgonen, han har alltid velat ha nytt och hö.
 
Jag har en kamera i mitt stall så jag kan se vad de sysslar med när jag inte är där. Min man som gillar teknikprylar satte upp den som rolig grej.
När man har en ny häst är det bra att kunna se om den är nöjd och tllfreds och man får även en inblick i vad de sysslar med när jag inte är där. De ligger ner o sover ganska mycket!!:o Mycket mer än jag trodde.
De brukar även ligga och sova samt äta på samma tider varje kväll/natt. Om något avviker så brukar jag få en indikation på att något är galet. Som när hovböldshästen började ligga ner lägre stunder än vanligt, då visste jag att en hovböld var på G.
Fick hem en ny unghäst som försökte klättra över boxdörren första dagen, men när jag lämnade stallet så var man lite orolig såklart, men då la sig den lille rackaren och sov!!!:D Så himla upprörd var han inte alltså.
Man lär känna sin häst lite mer helt enkelt.
Brukar kolla någon gång innan jag går och lägger mig för att se att allt är lugnt. Inte så att man kolllar hela tiden.
Jag gillar min kamera!! :bow:
 
Kontrollbehov och ångestkontroll skulle jag vilja kalla det. Visst hade det ibland varit bra om man kunde haft koll de mornar man kommer ut och något avviker från det normala men kanske skapar det bara mer ångest att se vad som hände om det ändå inte hade gått att förebygga? På kliniker, vid fölvakning, sjuka hästar osv. där man självklart har koll är det ju toppen att kunna ha koll men inte störa men för den vanlige hästägaren? Är det är värt priset eller skapar man sig en ångestbubbla och ett ständigt behov av att kolla?

Jag undrar också hur den fungerar? Är det en mörkerkamera? Är man tvungen att ha någon form av nattlampa? Hörs den? Vad kostar det hästen och dess mående?

Sedan undrar jag på vilket vis en sådan skulle spara tid? Vad gör man i stallet som hade kunnat ersättas av att man tittar på en skärm? Det är säkert ett smart sätt att tjäna pengar på människors ångest men för hästens skull ser jag ingen vinning i det.

Så många frågor och så få svar. Jag får nog gå till deras monter och fråga.
Nu har inte jag en exakt sådan som den i länken men min har mörkerseende och hästarna märker inte av den över huvud taget. Inga ljud eller ljus alls.
Skulle säga att den skapar mindre ångest, kunskap är alltid bättre än okunskap. Alltså att veta vad som händer är bättre än att inte veta och undra. Tex om hästen haft lite kolikkänning så kan man sitta inne i värmen och ha koll istället för i stallet. Eller som nya unghästen som helt plötsligt började lägga sig och sova så fort jag lämnade stallet, långa stunder låg hon. Hon var inne i en växtperiod och utan kameran hade jag inte varit så medveten om det
Spara tid vet jag inte om den gör direkt.
 
Jag har kamera som filmar hemma alltid då jag är borta. Främst för att se vad hundarna gör. De brukar sova. Kameran ser i mörkret och man kan lyssna/prata också. Helt suveränt!

Till nya huset ska jag skaffa ännu flera. Vill kunna se gården och minst två av rummen ( typ köket och hallen.)
 
Hade jag haft eget stall så hade jag nog kunna sätta upp en kamera. Fast jag bor i en del av landet där det varit stora problem med sadelstölder (trots rejäla dörrar, lås etc), så jag tänker främst för att kunna se ev oinbjudna gäster när jag inte är hemmavid.
 
Nu har inte jag en exakt sådan som den i länken men min har mörkerseende och hästarna märker inte av den över huvud taget. Inga ljud eller ljus alls.
Skulle säga att den skapar mindre ångest, kunskap är alltid bättre än okunskap. Alltså att veta vad som händer är bättre än att inte veta och undra. Tex om hästen haft lite kolikkänning så kan man sitta inne i värmen och ha koll istället för i stallet. Eller som nya unghästen som helt plötsligt började lägga sig och sova så fort jag lämnade stallet, långa stunder låg hon. Hon var inne i en växtperiod och utan kameran hade jag inte varit så medveten om det
Spara tid vet jag inte om den gör direkt.
Om den skapar ångest eller inte beror nog på hur man är som person. Smartphone, sociala medier osv. skapar ångest hos vissa med. De kan skapa ett behov man inte hade förut, ett behov av att ständigt vara uppkopplad. I dina exempel är det ju jättebra att ha kamera men det är ju inte vardag för alla.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 350
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 523
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 623
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp