Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

hastflicka

Trådstartare
Utom inkallning da. Har man inte det kan man ju inte alls ha hunden los. Nagonstans. Vad tycker ni ar nasta viktigaste egenskapen for att ha hunden los?

Nu nar Miss Mandy och jag gar over den Kanadensiska prairien och det blaste som skjutton i dag, upptackte jag att hon haller sig innom horhall i vindriktningen.:love: Vi har ju gatt valdigt mycket efter strander i Florida dar det ofta ar blasigt och vagorna slar mot stranden sa det ar svart for henne att hora mig. Jag har tydligen lyckats lara henne att sjalv halla sig i vindriktningar sa hon kan hora utan att det ar vad jag forsokt trana in.:)
Jag kor nastan alltid nagon eller nagra stopp komandon, inkallning, eller bara "kom och ga nara" da och da under promenaderna sa hon ska vara beredd om det behovs ... och da det delas ut godis da lonar det sig ju att fundera ut var man har storst mojlighet att fa nagot.:p
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Att hunden inte är intresserad av folk, katter, andra hundar eller djur övht
Jag kan busvissla riktigt gällt så hundarna hör alltid i stort sett
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Jag har en "mes" som helst vill veta var jag är. Hon kan rusa iväg, men tvärnitar då och då och tar ögonkontakt och väntar några sekunder. Det underlättar att hon är såpass kontaktsökande. Kan komma fram och buffa lite i min hand om hon vill ha närhet.

Annars gäller det väl att vara såpass intressant och rolig att allt annat är snäppet sämre.
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Jag håller med em-pirre om att kontaktsökande är det viktigaste för att kunna ha hundel lös. Det är inte det enda som krävs men nog är det den viktigaste komponenten för en fungerande inkallning.

Ser nu att jag missade lite av frågeställningen, att det handlade om vad som är viktigast förutom inkallningen. I mitt fall är det nog att det inte finns några synliga rådjur eller kaniner.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Jag tycker att inkallning och STOPP är viktigast för att hunden ska få vara lös. Den måste gå att stanna i alla situationer! Och för att underhålla en god inkallning och ett säkert stopp så är det ju a och o att man kan belöna sin hund med något riktigt häftigt :)
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Stopp, inkallning, brytsignal som fungerar på avstånd ( i lägen där man inte vill kalla in) samt att hunden själv tar visst ansvar för att hålla koll på människan och tar kontakt med jämna mellanrum.

När man har hundarna lösa i flock tycker jag det ställer högre krav på deras egetansvar, eftersom en flock kan ställa till med rejäla problem om de drar upp varandra. Saker som kan vara tråkiga men hanterbara med en hund kan bli jättefarliga om fem hundar gör det tillsammans...

Jag är kass på att busvissla, så har en vallningsvissla i fickan när vi är ute på "löspromenader". Inkallningsvisslan från vallningen fungerar 100% och de kommer dessutom med världens fart. Och den hörs över både motordån, hundskall och stora avstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Jag har tva stop signaler. 'Stop' som betyder "freeze" och sta still tills jag kommer eller ger ett annat komando och 'Leave it' som betyder lat bli. 'Leave it' har ocksa blivit att hon kommer tillbaka till mig och jag har premierat det med godis eller lek da det ar vad som anvands vid mote av vilda djur eller annat som ar superviktigt att hon later bli.

Jag var bara helt forvanad da jag insag att hon holl sig i vinden sa att hon kunde hora mig.:) Det maste vara mitt tjat pa stranden som gjort att hon lart sig var det ar bast att halla till.
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

KL

Utöver det som andra redan berört så skulle jag också vilja säga att VAR jag har hunden lös är viktigt. Jag släpper tex inte lös på okända ställen, bostadsområden eller andra ställen där jag riskerar att möta en del folk, trafik, hundar eller andra djur.

Jag släpper lös på olika platser som för mig är kända "rundor" och där jag har bra översikt. Det finns en del åkrar och landsbygd där jag brukar gå så man ser lätt på långt håll om någon/något kommer.

Öppna ytor passar också så bra för lek och träning :)
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

:bow::bow:

Jag brukar av respekt mot andra fotgängare inte släppa min hund där det går andra människor eller lösa djur.


Mina hundar kommer självmant vid möta av människor eller hundar ..då går dom fot o sen är det "hopp o lek" ....låtar dom aldrig vara "fria" vid möten
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

:bow::bow:

Jag brukar av respekt mot andra fotgängare inte släppa min hund där det går andra människor eller lösa djur.

:bow: :bow: Inte jag heller. Det ar manga som ar hundradda och som inte alls forstar att hunden ar under kontroll om den inte ar kopplad sa jag kopplar alltid nar vi moter andra manniskor och/eller hundar.
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Så tänker jag också. Hunden bryr sig inte, men jag brukar alltid koppla/ta tag i halsbandet ifall vi möter någon, bara för att visa respekt.
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Där andra kan befinna sig:

Kontaktsökande till sin förare där den inte rör sig för långt bort och inkallning ska sitta till 100%
De ska kunna kallas in oavsett störning och avstånd.

I skogen lite mer friare, men den ska komma på inkallning.
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Omdöme. Hos ägaren.

:bow:

Precis min tanke oxå, i stallet har vi "lösa hundar" som alltid kommer när matte kallar på dem, dvs de är lydiga. Men problemet är att matte ofta låter dem springa hur de vill och är fokuserad på annat. Det känns inte så bra när hundarna är ute på vägen och springer och ibland tillochmed försöker följa efter andra ryttare som ska lämna stallet. Det kommer bilar ibland som får sakta ner, men såna fartgupp kanske inte är önskvärt :p även om hundarna hitills haft vett att flytta på sig i sista sekunden.

:meh:
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Jag vet inte om jag missuppfattar, men jag tycker inte att hunden behöver ha något mer än en fungerande inkallning för att kunna ha hunden lös.

Visst, det är praktiskt med en hund som självmant håller sig nära, men har man en fungerande inkallning så kan man ju lätt kalla in den om man ser att den är på väg för långt bort. Likadant gör det ju inget om hunden vill jaga vilt om man kan kalla in den när det dyker upp vilt.

Däremot håller jag fullständigt med personen som skrev att man behöver omdöme själv. Det ÄR inte lämpligt att tex ha hunden lös mitt i centrum av en stad, inte heller där det är hundförbud (herregud vad många gånger jag sett lösa hundar där hundar öht inte får vistas...). Det är inte heller lämpligt enligt mig att fortsätta ha hunden lös så att den får strosa runt vid tex hundmöten även om den aldrig brukar gå fram osv.
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Väl fungerande stopp-kommando, inkallning och som Lejonelle skrev - omdöme hos ägaren!

Fyra av våra fem hundar har allt det här, den femte (Blandrasen) har 99% inkallning men kommer ett vilt djur eller en katt sticker han utan att blinka. Han går bara lös hemma på gården och där inga vilda djur finns. Av dom andra fyra är det min Devil som gärna följer upp vittring av vilda djur och vill gärna arbeta likt en stöthund, men han vänder på en femöring så fort jag ropar även om rådjur/harar/vildsvin/älgar springer ut ur ett buskage. Därför får han vara lös ändå när det inte är barnkammartid i skogen, samt att jag håller koll så han inte springer för långt bort från mig. Han är inte kontaktsökande alls när han är lös på hopp och lek, så jag får hålla koll på honom och inte tvärt om.

Har alltid med mig retrieverpipan, den hörs bättre än när jag ropar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Min ena hund är praktiskt taget döv, men funkar bra att ha lös ändå. Hon är kontaktsökande och följer inte efter vilt. Förutsättningen är att det är ljust ute och att man inte går där det kommer folk stup i kvarten - hon bryr sig inte om folk, men människor kan ju bli rädda och jag kan inte alltid få kontakt med henne på några sekunder.
 
Sv: Vad ar det viktigaste for att kunna ha hunden los?

Omdöme. Hos ägaren.

Det har tacker nog in allt annat ... tillsammans med respect for andra manniskor och deras tillhorigheter. (Jag hatar ocksa hundar som hoppar upp och ger klo marken efter sidan pa bilen for att i basta fall 'halsa' pa min hund. I varsta fall har jag en halvt hysterisk hund som vill ata upp min pa utsidan och min ar exact lika hysterisk och ska tala om att det kan den minsann inte pa insidan av bilen.)

Jag ar sa TROTT pa att hora nagon sta och ropa pa avstand, "Han ar snall..." medan deras hund kommer farande i vild kariar mot mig och min hund. Jag har borjat ropa tillbaka, "Det ar inte min!" Det satter fart pa de flesta att forsoka fa tag pa hunden ... och forhoppningsvis skrammer dem tillrackligt att atminstone fraga forst nasta gang.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 283
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Ni som anser att det ska vara hundens promenad och gar med hund i koppel, har ni bara en hund? Eller mycket lugna hundar? I dag tankte...
2
Svar
28
· Visningar
1 918
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Hur ofta klippe/slipar ni klor? Princess Diva driver mig till vansinne ... jag skulle behova klippa hennes klor tva ganger i veckan ...
2
Svar
24
· Visningar
4 807
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp