Vad är egentligen bäst för ryggen? Bomlöst, "vanlig" bom, western osv?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 484
L

Lord Owen

Jag ska ju köpa ny sadel (har jag sagt länge, men det går långsamt :angel: ) och än en gång har jag fastnat i en fråga kring detta med sadlar.

Alltså, vilken typ av sadel är egentligen bäst för hästen? Givetvis är detta i viss mån inviduellt och så vidare men nu syftar jag på vad forskningen säger eller så genrealiserar jag rätt och slätt. Olika märken av dessa sadlar har ju också olika form men det tittar jag inte på nu. Som sagt, en genrealisering.

Det finns alltså en MÄNGD olika typer av sadlar. Bomlöst, westernbom, bladsadlar, "den vanliga bommen" osv osv. Men vilken är egentligen den som ger hästen mest rörelsefrihet? Vilken är mest skonsam för hästen?

En annan fundering jag har är om det inte kanske är så att det är bra att rida med olika slags sadlar ibland, just för att få varierande tryckpunkter. På samma sätt som man rider med olika bett. Kanske varva westernsadel med engelsk sadel?

Kan någon hjälpa mig med detta vore jag himla tacksam! Funderingar kring ämnet mottages också tacksamt!! :bow:

Sv: Vad är egentligen bäst för ryggen? Bomlöst, "vanlig" bom, western osv?

Enligt sadelutprovare finns ingen sadel som man kan säga är bra för alla hästar. För vissa hästar är det bäst med bomlöst, för andra är en westernsadel bättre och för vissa är en sadel med bom bäst. Låt en sadelutprovare prova ut en passande sadel till din häst så bör du få vad som är bäst för just din häst. (sen beror det ju på vilken inriktning man har med sin ridning)

Nu är det ju inte till köpet av sadel jag undrar det här utan rent allmänt, som kuriosa. Själv vet jag hur jag ska göra. Det är bara intressant att veta.

Men det måste ju gå att säga vilken sadel som egentligen ger mest rörelsefrihet? Eller beror det också för mkt på hur hästen ser ut för att kunna säga?

Vad tror du om att använda olika sadlar med tanke på tryckpunkterna?

En sadel som ligger bra och inte klämmer åt.
Den ska heller inte halka fram så den ligger på bogbladen (försök själv att gå med ett skärp runt låren få se hur fina och vägvinnande steg du tar...).
Hästen musklar sej olika och man ska inte tro att en sadel sitter bra hela livet på hästen... Jag tycker inte om träbommar, ett levande material som förändrar sej själv.
Det allra bästa jag vet är en gammal Griffin med stålbom. Men det är för att jag inte ridit i bomlös sadel, men jag kan tänka mej att de också är jättebra.
Cutback vill jag också göra en :bow: för.

En sadel som är bra för hästen är en, sadel som passar hästens rygg vare sig om det är en "dyr" eller "billig" sadel och som passar för den typ av ridning du sysslar med.
Annars så kan man säga att ju större anläggningsyta sadel har desto bättre för hästen eftersom belastningen sprids på en större del av ryggen.
Tag hjälp av en renomerad sadelutprovare eller sadelmakare.

Jag tror att en vanlig sadel (med bom) är bäst för hästen, för det fanns juh faktisst en andledning till att man satte bommen på sadlarna från början - för att inte ryttarna skulle belasta ryggraden.
Nu är jag inte så insatt i bomlösa sadlar, men jag tror att en vanlig sadel som verkligen passar hästen är det allra bästa alternativet!

Jag litar på min häst, och hon säger BOMLÖST!
En bra bomlös sadel avlastar hästens ryggrad lika bra som en med bom,
samtidigt som den inte kan ge upphov till hemska tryckskador & annat skit, som bomsadlar är väldigt duktiga på.
Jag har sett för mkt skador orsakade av bomsadlar för att kunna lita till 100% på en sådan igen...
eller på dom som säger sig kunna prova ut dom... :smirk: :mad:

Har, än så länge, inte hört talas om någon häst som fått ont i ryggen av en bomlös sadel!
Ser inga nackdelar med en bomlös sadel, som är korrekt anpassad för hästen.

Om man förutsätter att alla typer av sadel i jämförelsen passar, så är tveklöst en westernsadel den som fördelar vikt på hästryggen den allra bästa ! Därefter kommer en "vanlig" sadel, och hjälplöst sist en bomfri!

Senast ändrad av en moderator:

Evergreen skrev:
Jag litar på min häst, och hon säger BOMLÖST!
En bra bomlös sadel avlastar hästens ryggrad lika bra som en med bom,
samtidigt som den inte kan ge upphov till hemska tryckskador & annat skit, som bomsadlar är väldigt duktiga på.
Jag har sett för mkt skador orsakade av bomsadlar för att kunna lita till 100% på en sådan igen...
eller på dom som säger sig kunna prova ut dom... :smirk: :mad:

Har, än så länge, inte hört talas om någon häst som fått ont i ryggen av en bomlös sadel!
Ser inga nackdelar med en bomlös sadel, som är korrekt anpassad för hästen.
Du vet inte vad du pratar om, tyvärr !

Fast det är ju det där med att den ska passa... Och inte bara i stallgången dagen då man köper den...

vacasso skrev:
Den ska heller inte halka fram så den ligger på bogbladen (försök själv att gå med ett skärp runt låren få se hur fina och vägvinnande steg du tar...).
Tänk snarare ett skärp som sitter hårt fastspänt runt skulderbladen och så ska du utföra graciösa armrörelser på det..

Jag rider med westernsadel ibland och islandssadel ibland (kan inte ha vanlig på henne, hon är för rund :D ). Veterinären tyckte jag skulle fortsätta med det.

sadel vs barbacka då?

Om du skall bära 25 kilo i en ryggsäck, så kommer du inte att fixa det i en ryggsäck utan mes. Samma förhållende gäller bomsadlar vs bomlösa.

Bill skrev:
Du vet inte vad du pratar om, tyvärr !
Finns ingen anledning att bli tyken bara för att andra har en annan uppfattning. :mad:
Jag rider själv bomlöst och ser inget fel i det. Och innan du börjar läxa upp mig om fysikens lagar, så vill jag bara meddela att jag har en teknisk utbildning. :devil:
Min häst gås igenom av kiropraktor och massör med jämna mellanrum och jag är helt övertygad om att hästen, kiropraktorn eller massören talar om, om något skulle vara fel.
Han har fått bomsadlar utprovade ett flertal gånger, men den enda gången han står still vid sadling och uppsittning, är när han har den bomlösa sadeln på. Han får ett bätttre steg och är mer samarbetsvillig i den bomlösa och det tar jag som ett tecken på att han trivs med den.

Det går inte att jämföra att bära med ryggsäck med att bära på ryggen som en häst gör.

Med ryggsäck fördelar man vikten av packningen vertikalt och man vill ha upp tyngden högt i ryggsäcken. Därför behövs en mes. Det har med tyngdlagen att göra... Den enda horisontella viktfördelningen sker med de /mjuka) axelremmarna och (den mjuka) avbärarremmen på höfterna. Det är ju dessutom med avbärarremmen man bär den mesta vikten, axelremmarna hindrar packningen från att välta bakåt. Så jämförelser med sadlar tycker jag är 100% irrelevant.

Kan hålla med om att en hård sadel fördelar vikten över en större yta. Problemet är bara att hästar rör sig, och i de flesta fall innebär det tyvärr att det hårda, som i idealläget fördelar ut vikten, i stället gör att det skapas tryckpunkter.

Personligen tycker jag att det verkar mer vanligt förekommande med hästar som har problem på grund av sadlar som, trots att de ofta är utprovade av proffs, ändå trycker, hindrar och klämmer - än att hästar har bekymmer av att gå barbacka eller med bomlös.

Personligen väljer jag bomlös. Det ger tillräcklig rörelsefrihet, sadeln ligger stilla, jag får inga uppenbara tryckpunkter. Barbacka funkar inte helt - i belastningssits blir hästen besvärad av att sittbenen borrar ner i muskeln. Min bomlösa med pad verkar klara att fördela ut det trycket. I övrigt rider jag mycket på insidan av låren, läger vikten på revbenskorgen. Hela människan är ju gudskelov en levande vadderad mes. Det kallas skelett och muskler, och dem får man lära sig att använda om man ska rida på hästar.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 427
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, eller ett par stycken rättare sagt... Vad är fördelen med en bomlös sadel? Vad är nackdelen med en sådan...
Svar
3
· Visningar
967
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 377
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 606

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar