Vad är egentligen okej

Ajda

Trådstartare
Ett vanligt förekommande fenomen sista 10 åren med ett utvecklande av sociala medier i form av bloggar, intragram och youtube är att föräldrar blir så kallade mamma-bloggare och liknande. Man skapar ett varumärke och blir känd på att låta folk ta del av deras liv i form av att exponera sina barn.
Man har det som jobb och kan livnära sig på att visa upp ungarna i olika sammanhang.

Är det bara jag som blir illamående av detta?
Jag tycker inte det är okej någonstans.

Folk försvarar sig med att de inte viker ut hela sitt liv och att barnen vill vara med. Det köper jag till viss del. Men barnen som är 0-10 år... förstår inte innebörden av detta. Näthatet som förekommer (inte ok någonstans, men det förekommer tyvärr).

Hur resonerar ni kring detta?
 
Jag tänker mest att det är de som inte har talang/kunskap för något annat som passar på att utnyttja sina barn för ekonomisk vinning, det känns väldigt trashigt. De jag tänker på är bloggtjejer utan utbildning, aldrig haft ”riktigt” jobb osv.
 
Jag tänker mest att det är de som inte har talang/kunskap för något annat som passar på att utnyttja sina barn för ekonomisk vinning, det känns väldigt trashigt. De jag tänker på är bloggtjejer utan utbildning, aldrig haft ”riktigt” jobb osv.

Jag upplever ändå att majoriteten inte är white trash och att de flesta arbetet innan. Olika mycket och med vad beroende på åldern på föräldrarna.
Upplever också att det är få pappor som lever på den här typen av jobb utan att det främst är mammorna.
 
Senast ändrad:
Mest illa mår jag av folk som ska döma andra.

Ja jag är dömande i den här frågan. Jag tar att du tycker att det är fel, men jag tycker ändå frågan är relevant och viktig att lyfta. Hade kanske varit snyggare att skapa ett inlägg med mer neutrala ögon, men jag har svårt för det i just den här frågan.
 
Jag upplever ändå att majoriteten inte är white trash och att de flesta arbetet innan. Olika mycket och med vad beroende på åldern på föräldrarna.
Upplever också att det är få pappor som lever på den här typen av jobb utan att det främst är mammorna.
Fast jag syftar inte på ”white trash” utan mer att beteendet att utnyttja sitt/sina barn för pengar och för att försöka bli nån slags d-kändis är trashigt alltså sunkigt.
 
Det är ju den tiden vi lever i nu - ett blogginlägg är väl inte värre en ett reportage i tidningen?
Jag anser att vi utvecklas i takt med samhället och det gäller att hänga med i tempot. :bump:
 
Jag tänker att man själv väljer. Kan man försörja sig på bloggen kanske man kan spendera mer tid med barnen (om man vill).
 
Jag tycker inte om fenomenet att exploatera sina barn oavsett format. När barnen är stora nog att förstå konsekvenserna så - fine, men små barn som inte kan värja sig och som sen ska behöva leva med att föräldrarna har exponerat dom i allsköns situationer känns inte okej för mig.
 
Jag har mest funderat på inkomstfördelningen hos dessa bloggfamiljer. Många lägger ju ner otroligt mycket tid på att barnen ska använda sponsrade produkter, barnen ska ställa upp på reklamfotograferingar, barnen ska dela med sig av sitt liv för att andra ska underhållas.

Undra hur mycket av inkomsterna som går till barnen...
 
Jag är en ”bloggmamma” nu har jag en rätt liten blogg men i alla fall.

Min grundidé är att enbart blogga ”positivt” berätta om vardag/utveckling osv. Men inga nakna barn/nerkladdade/sjuka barn.

Har inte så många sponsorerade barninlägg men ofta är det produkter som för oss är lite ”lyx”. En overall av ett dyrare och bättre märke. En springcykel som vi inte skulle köpt annars mm
 
Jag har ingenting emot att andra publicerar bilder på sina barn på sociala medier eller bloggar om dem. Vi har dock själva valt att vara väldigt sparsamma med att lägga upp bilder på dottern på internet, mest för att vi frågar oss för vems skull vi gör det. Inte för hennes och inte för vår, så då ser vi inte poängen med det.
 
Jag läser inte särskilt mycket sådant, men jag tycker att det är väldigt olustigt när det berättas helt öppet och ocensurerat om praktiskt taget allting som rör barnet, som aningslöst görs till bloggens huvudperson. Det handlar mycket mer om barnets person än om livet ur ett föräldraperspektiv, kan jag många gånger känna.

Jag ser det kanske heller inte bara som en förälder/barn-fråga, utan kan se det som en övergripande fråga kring hur man exponerar sin omgivning på nätet, och vad som är okej. Om än det av någon anledning känns som om det betraktas mer som en icke-fråga när det gäller barn.
 
Känner att det beror väldigt mycket på hur och vad man väljer att dela. Har en avlägsen bekant som inte skriver så trevligt om barnet. Driver med saker hen gör, delar videor och skriver typ haha, nu e han på det igen, se så fånigt rolig han är. En del av det hon skriver hade jag själv inte tyckt var ok om det handlade om mig. Följer några andra konton som jag tycker är bra, med fina bilder och inspiration. Läser dock aldrig blogginlägg, kollar bara på instagram, så kan inte uttala mig om själva bloggandet i sig. Men på dom kontona är det inget som delas som jag tror barnen kommer tycka är jobbigt senare när dom blir äldre. Då upplever jag faktiskt att "vanliga" kompisar delar mer som jag menar är olämpligt. Ofta upplever jag bloggare/influencers mm som väl informerade och kunniga på vad som är ok att dela i sociala medier. Dom måste kunna förhålla sig till sponsorer och sitt varumärke på ett sätt som inte privatpersoner gör.
 
De bloggar jag läser (dock rätt sporadiskt) tycker jag har en bra nivå och blir inte överdrivet privat ang barnen. Rumsrena bilder och "dagbok" tycker jag är helt okej.
 
Jag tänker mest att det är de som inte har talang/kunskap för något annat som passar på att utnyttja sina barn för ekonomisk vinning, det känns väldigt trashigt. De jag tänker på är bloggtjejer utan utbildning, aldrig haft ”riktigt” jobb osv.

Är det inte ett riktigt jobb att jobba med sociala medier?
 
Jag tänker som jag tänker med nästan allt kring barnuppfostran och familj - var och en gör som dom vill så länge ingen far uppenbart illa.

Jag går efter min egna känsla och jag personligen skulle inte vilja tjäna pengar/bli känd på att visa upp mitt barn, hur fantastisk han än må vara. Väljer han själv den vägen när han är stor nog så är det OK. Tills vidare visar jag bilder och filmer på honom över låst instagram och snapchat, till utvalda vänner och familj.
 

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 951
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 874
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 123
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
24 557
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp