Vad är en arbetsskada?

Enya

Trådstartare
Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms!

Jag tappade taget om hörlurarna på jobbet och slog dem rakt på mina två framtänder uppe en dag i somras. Det gjorde ont som satan och har sedan dess värkt när jag borstade dem, fram till några veckor sedan. Jag var mest glad för att det bara gjorde ont när jag borstade och inte hela tiden och tänkte att det var tur att det inte var värre. Jag kallade det skämtsamt arbetsskada eftersom jag är medicinsk sekreterare. Flera skrattade dock åt mig och sa att det inte var det. Dock har jag svagt minne från min tid som anställd på kommunen att en sådan händelse visst räknas till någon form av arbetsskada och ska anmälas till chefen. Inte i stil med att trilla och bryta benet eller bli påhoppad av patienter, men i alla fall. Men jag lät det vara. Jag fick skylla mig själv, klantskalle-mig

För tre veckor sedan lagade jag några hål i underkäken i ena sidan och omedelbart efter bedövningen släppte hade jag värk i ovankäken samma sida. Märkte genast att det inte var normal värk, något var fel. Efter några timmar hade jag ont i båda käkarna på samma sida. Efter några dagar var värken ytterligare värre och jag fick feber. Eftersom min tandläkare inte jobbade på fredagen den veckan så stod jag ut över helgen och under söndagen mildrades värken något. Besöket hos honom skedde på måndagen där röntgen visade fina tänder både uppe och nere där jag hade ont, men framtänderna som gjorde ont när jag borstade var inte fina och den ena av dem var till och med infekterad och full med var. Den var dessutom död. Det var faktiskt den enda tanden som inte hade gjort ont under helgen så jag misstänker det var därför värken mildrades, den hade sakta gått hädan allt eftersom gissar jag. Tandläkaren rensade ut nerverna under det besöket och jag har sedan dess inte haft någon värk i den tanden. Däremot i tanden bredvid, alltså tand nummer två jag slog i och som inte såg så fin ut på röntgen. Den har numera slutat göra ont vid borstning dock så frågan är om den lever nu.....

Jag jobbar halvtid och håller på att traggla med FK och sjukvården om sjukersättning halvtid. Min lön räcker liksom inte till så jag har försörjningsstöd också och har fått beviljat tandvård därigenom. Eftersom jag fick förklara att nya rotfyllning(ar?) fick läggas till det som redan skulle göras så sa min handläggare tydligt och bestämt att det där är en arbetsskada och ska anmälas till chefen på min arbetsplats och utredas. Dessutom ska min tandläkare kunna bekräfta ungefär när det skedde och hur det skedde osv. Hon har jobbat en del fackligt så hon var tydlig med det här.

Min fråga är, har hon rätt? Inte för att jag misstror henne, men det skulle kännas mindre dumt om fler kunde bekräfta det hon säger. För det känns verkligen dumt att ta det med chefen liksom, även om det känns som om det skulle behövas. Det var något med ersättning som skulle utredas, men det där frågade jag inte vidare om och har inte koll på heller. Jag känner mig bara dum liksom, speciellt när flera andra tycker det är dumt.

Är det någon som vet mer?
 
Jag tycker inte det är dumt och jag anser att det är en arbetsskada!
(Jobbar för övrigt också som medicinsk sekreterare :D)
 
Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms!

Jag tappade taget om hörlurarna på jobbet och slog dem rakt på mina två framtänder uppe en dag i somras. Det gjorde ont som satan och har sedan dess värkt när jag borstade dem, fram till några veckor sedan. Jag var mest glad för att det bara gjorde ont när jag borstade och inte hela tiden och tänkte att det var tur att det inte var värre. Jag kallade det skämtsamt arbetsskada eftersom jag är medicinsk sekreterare. Flera skrattade dock åt mig och sa att det inte var det. Dock har jag svagt minne från min tid som anställd på kommunen att en sådan händelse visst räknas till någon form av arbetsskada och ska anmälas till chefen. Inte i stil med att trilla och bryta benet eller bli påhoppad av patienter, men i alla fall. Men jag lät det vara. Jag fick skylla mig själv, klantskalle-mig

För tre veckor sedan lagade jag några hål i underkäken i ena sidan och omedelbart efter bedövningen släppte hade jag värk i ovankäken samma sida. Märkte genast att det inte var normal värk, något var fel. Efter några timmar hade jag ont i båda käkarna på samma sida. Efter några dagar var värken ytterligare värre och jag fick feber. Eftersom min tandläkare inte jobbade på fredagen den veckan så stod jag ut över helgen och under söndagen mildrades värken något. Besöket hos honom skedde på måndagen där röntgen visade fina tänder både uppe och nere där jag hade ont, men framtänderna som gjorde ont när jag borstade var inte fina och den ena av dem var till och med infekterad och full med var. Den var dessutom död. Det var faktiskt den enda tanden som inte hade gjort ont under helgen så jag misstänker det var därför värken mildrades, den hade sakta gått hädan allt eftersom gissar jag. Tandläkaren rensade ut nerverna under det besöket och jag har sedan dess inte haft någon värk i den tanden. Däremot i tanden bredvid, alltså tand nummer två jag slog i och som inte såg så fin ut på röntgen. Den har numera slutat göra ont vid borstning dock så frågan är om den lever nu.....

Jag jobbar halvtid och håller på att traggla med FK och sjukvården om sjukersättning halvtid. Min lön räcker liksom inte till så jag har försörjningsstöd också och har fått beviljat tandvård därigenom. Eftersom jag fick förklara att nya rotfyllning(ar?) fick läggas till det som redan skulle göras så sa min handläggare tydligt och bestämt att det där är en arbetsskada och ska anmälas till chefen på min arbetsplats och utredas. Dessutom ska min tandläkare kunna bekräfta ungefär när det skedde och hur det skedde osv. Hon har jobbat en del fackligt så hon var tydlig med det här.

Min fråga är, har hon rätt? Inte för att jag misstror henne, men det skulle kännas mindre dumt om fler kunde bekräfta det hon säger. För det känns verkligen dumt att ta det med chefen liksom, även om det känns som om det skulle behövas. Det var något med ersättning som skulle utredas, men det där frågade jag inte vidare om och har inte koll på heller. Jag känner mig bara dum liksom, speciellt när flera andra tycker det är dumt.

Är det någon som vet mer?
Hände det under arbetstid så är det väll en arbetsskada inte konstigare än så? (Hoppas du skriver tillbudsrapport ;) )
 
Jag tycker inte det är dumt och jag anser att det är en arbetsskada!
(Jobbar för övrigt också som medicinsk sekreterare :D)
Ja har ju blivit en skada av det, så här i efterhand ganska allvarlig, om man nu kan tycka att en rotfylld tand, kanske till och med två om jag har otur (hoppas hoppas inte, men det lär jag nog få veta i morgon på besöket hos tandis) är allvarlig skada. Det har ju skett på jobbet så det borde ju falla inom ramen för arbetsskada även om jag var klantig! :o

Som en kollega till en annan- håll koll på dina lurar! :D:angel::idea::up::nailbiting:
Egentligen använder jag inte lurar utan har hörapparater och streamer, men jag höll på med att prova in och lyssna in på en läkare och jag reagerade på att när jag ber de andra om hjälp med några ord ibland som jag inte hör så hör de dem lätt, trots att jag kan ha svårt eftersom läkaren har en massa bakgrundsljud för sig eller liknande. Så jag testade hörlurar för den sakens skull och märkte genast skillnad, hörlurarna tar bort bakgrundsljudet lite. Och gav mig på käften! Numera tänker jag alltid på hur jag sätter på hörlurar på huvudet.....
 
Hände det under arbetstid så är det väll en arbetsskada inte konstigare än så? (Hoppas du skriver tillbudsrapport ;) )
Så det är alltså så enkelt som det låter? Lite som min magkänsla först sa? Som chefen tjatade om när jag var kommunanställd, arbetsskada och tillbud. Jag lyssnade nog aldrig så noga då...
Tillbudsrapport...hoppas jag inte måste ha exakt datum va....? :oO_o
 
Jag tror att hon har rätt. Typ allt som sker under arbetstid är arbetsskador vad det än beror på.

Troligen denna ersättning hon menar du ska söka.
https://www.forsakringskassan.se/pr...etet/ersattning-for-kostnader-vid-arbetsskada

Då måste du nog ha anmält det till AG också. Det har ju uppenbarligen blivit en alvarlig skada av det.
Tack :)
Aha, ersättning för tandvård finns ju till och med med! Är det så många som skadar tänderna på jobbet alltså?!

Om jag förstod det rätt ska jag själv söka den ersättningen och inte via arbetsgivaren och det kan ske innan eller efter tandbehandlingen. Så att anmäla till arbetsgivaren och att söka ersättning är två olika saker så att säga och går inte hand i hand? Har jag fattat korrekt?

Himmel, varför noterade jag inte datumet det skedde på, så typiskt. Funderar om jag gjorde en FB post kanske.
 
Tack :)
Aha, ersättning för tandvård finns ju till och med med! Är det så många som skadar tänderna på jobbet alltså?!

Om jag förstod det rätt ska jag själv söka den ersättningen och inte via arbetsgivaren och det kan ske innan eller efter tandbehandlingen. Så att anmäla till arbetsgivaren och att söka ersättning är två olika saker så att säga och går inte hand i hand? Har jag fattat korrekt?

Himmel, varför noterade jag inte datumet det skedde på, så typiskt. Funderar om jag gjorde en FB post kanske.
Tandskador är ju dyra. Inte som när man bryter benet att det bara blir vårdavgiftens högkostnadsbelopp.

Finns nog många sätt att skada tänderna, halka/snubbla, knytnävar från fyllon, någon slår upp en dörr oväntat, i trafiken, och blandade småsaker som du inte skulle ha föreställt dig (däribland hörlurar ;))

Ja det är två olika saker.
Men kanske FK senare frågar efter underlag att det verkligen skedde på arbetet, så därför bra att ha gjort den anmälan också tänker jag.
 
Tack :)
Aha, ersättning för tandvård finns ju till och med med! Är det så många som skadar tänderna på jobbet alltså?!

Om jag förstod det rätt ska jag själv söka den ersättningen och inte via arbetsgivaren och det kan ske innan eller efter tandbehandlingen. Så att anmäla till arbetsgivaren och att söka ersättning är två olika saker så att säga och går inte hand i hand? Har jag fattat korrekt?

Himmel, varför noterade jag inte datumet det skedde på, så typiskt. Funderar om jag gjorde en FB post kanske.
Fint att höra ifrån dig! Du är saknad här!

Jo - arbetsskador är sånt som skadas på jobbet.

Så det är alltså så enkelt som det låter? Lite som min magkänsla först sa? Som chefen tjatade om när jag var kommunanställd, arbetsskada och tillbud. Jag lyssnade nog aldrig så noga då...
Tillbudsrapport...hoppas jag inte måste ha exakt datum va....? :oO_o
Det är inget tillbud. Det är en olycka.
Tillbud är ett "oj" -det kunde gått illa.
arbetsskada/olycka är ett "aj" -det där gick galet.
 
Tandskador är ju dyra. Inte som när man bryter benet att det bara blir vårdavgiftens högkostnadsbelopp.

Finns nog många sätt att skada tänderna, halka/snubbla, knytnävar från fyllon, någon slår upp en dörr oväntat, i trafiken, och blandade småsaker som du inte skulle ha föreställt dig (däribland hörlurar ;))

Ja det är två olika saker.
Men kanske FK senare frågar efter underlag att det verkligen skedde på arbetet, så därför bra att ha gjort den anmälan också tänker jag.
Ja, när jagtänker efter är en rotfyllning av framtand/framtänder rätt billigt i jämförelse med vad tandvård kan kosta en om man skadar tänderna riktigt riktigt allvarligt på jobbet! Och det är ändå dyrt jämfört med sjukvård!

Jag kunde inte tänka mig att hörlurar skulle mörda tänder på mig faktiskt, men min första tanke var liksom "hoppas mina tänder klarade sig". Ja efter svordomen och ett "AJ som fan" förstås....

Nå, jag har inget exakt datum mer än i slutet av juli när kollegan i samma rum hade semester och en fredag. Tror jag. :o:D
Jag ska ta upp det med BjörnBorris när jag ska till honom i morgon och med min chef också när jag ska till jobbet efter att ha plågats. Nu känns det bättre och inte alls dumt längre! :):bow:
 
Fint att höra ifrån dig! Du är saknad här!

Jo - arbetsskador är sånt som skadas på jobbet.


Det är inget tillbud. Det är en olycka.
Tillbud är ett "oj" -det kunde gått illa.
arbetsskada/olycka är ett "aj" -det där gick galet.
Tack! :) Läser ibland, skriver ytterst sällan tyvärr. Orkar inte engagera mig i så många diskussioner längre. Inte så mycket ork för allt som finns. Saknar dock buke och alla goa människor och tänker att jag borde vara här mer!

Jag tror att många har en föreställning att arbetsskador måste vara riktigt allvarliga skador där man skadat sig allvarligt och inte något så dumt som jag gjorde, en klantskada liksom. Det jag gjorde var ju riktigt fjantigt i jämförelse med vad andra kan råka ut för. Kanske tänker folk på saker som kan ge men för livet.

Nej tillbud är jag nog rät säker på att det inte är , tror jag. Just det med oj och aj sa min dåvarande chef också minns jag! :D
 
Helt klart en arbetsskada och du behöver inte veta exakt datum. Sambon slog sönder en tand i jobbet (ett stålrör slog till honom så han for baklänges). Visst hade han ont och fläskläpp ett tag men tänkte inte mer på det. Några månader senare fick han ont (och då visste han ju inte vilket datum det var den dagen det hände). Tandläkaren konstaterar att tanden är helt trasig och måste dras ut. För att kunna sätta stifttand (den tand han slog sönder var en framtand) behövde två tänder till dras. Han fick tillfälliga tänder under läkningstiden och senare stifttänder. Han behövde betala endel själv först men fick sedan tillbaka alltihop.
 
Helt klart en arbetsskada och du behöver inte veta exakt datum. Sambon slog sönder en tand i jobbet (ett stålrör slog till honom så han for baklänges). Visst hade han ont och fläskläpp ett tag men tänkte inte mer på det. Några månader senare fick han ont (och då visste han ju inte vilket datum det var den dagen det hände). Tandläkaren konstaterar att tanden är helt trasig och måste dras ut. För att kunna sätta stifttand (den tand han slog sönder var en framtand) behövde två tänder till dras. Han fick tillfälliga tänder under läkningstiden och senare stifttänder. Han behövde betala endel själv först men fick sedan tillbaka alltihop.
Hoppas att det blev bra för din sambo! Det låter dock bra att man inte måste veta exakt datum, hoppfullt! Var tandläkaren tvungen att typ bekräfta att det var just den olyckan som orsakade tandbesvären, en utredning liksom? Vad jag förstod så krävdes det. Tog det lång tid innan FK betalade ut summan? Är de så långsamma som folk säger? Jag är inte så van vid FK ännu.
 
Hoppas att det blev bra för din sambo! Det låter dock bra att man inte måste veta exakt datum, hoppfullt! Var tandläkaren tvungen att typ bekräfta att det var just den olyckan som orsakade tandbesvären, en utredning liksom? Vad jag förstod så krävdes det. Tog det lång tid innan FK betalade ut summan? Är de så långsamma som folk säger? Jag är inte så van vid FK ännu.
Är olika beroende på vad man söker. Vissa saker tar ett halvår innan de ens hör av sig för att börja handläggningen och tala om vad de vill ha in för uppgifter utöver det som står i blanketten att man ska lämna från början. (när den handläggingstid de informerar om är 3 mån)
Du ska nog utgå ifrån att du inte har några pengar tills räkningarna ska betalas, utan du kan behöva att soc. går in då och att du istället får betala tillbaka till när/om det kommer något från FK. Inte acceptera att soc. inte betalar med hänvisning till att du ska ha pengar från annat håll innan det finns hundraprocentigt säkert i beslut på papper.
 
En fd kollega till mig gick in i en glasdörr på jobbet och slog sönder glasögonen, hon fick ersättning har jag för mig.
 
Hoppas att det blev bra för din sambo! Det låter dock bra att man inte måste veta exakt datum, hoppfullt! Var tandläkaren tvungen att typ bekräfta att det var just den olyckan som orsakade tandbesvären, en utredning liksom? Vad jag förstod så krävdes det. Tog det lång tid innan FK betalade ut summan? Är de så långsamma som folk säger? Jag är inte så van vid FK ännu.
Det blev det :)
Ja tandläkaren behövde bekräfta det och ge förslag på behandlingar samt kostnadsförslag. Det tog ett tag innan fk godkände behandlingen och kostnadsförslaget och de liksom kunde börja minns jag men jag minns inte hur lång tid det tog innan de betalade ut när det väl var klart. Det är några år sedan nu. Jag vet dock att jag reagerade på att de var så långsamma både med godkännandet och med utbetalningen och tänkte just på hur de med inte så bra inkomst skulle kunna ligga ute med så mycket pengar under den tiden. Vad jag minns behövde han inte betala hela summan utan vissa delar betalade fk direkt medans han fick betala endel och fick tillbaka det senare. Det finns ju någon allmän försäkring när man drabbas av sådant som blir väldigt dyrt och det var vad jag minns den som gick in först och att han sedan fick tillbaka det han hade lagt ut eftersom det var en arbetsskada.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 557
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp