Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

hastflicka

Trådstartare
Jag har, i ett svagt ogonblick lovat nagra Svensk attlingar att jag ska buda dem pa ett riktigt Svenskt "Fika". Nu nar de forsiktigt undrade nar det skulle ske (efter skolavslutningen, "thank you very much") kom jag pa att jag faktiskt inte riktigt vet vad ett typiskt Svenskt "Fika" ar egentligen.
Sa ... vad ska jag bjuda pa?
 
Kaffe och saft. Kanelbullar och småkakor av olika varianter! Det är väl själva grunden i svenskt fika :D

Sen kan man ju ha te för de som vill ha det. Jordgubbstårta (perfekta säsongen för det! Men prinsesstårta är ju rätt svenskt också) också vid lite extra tillfällen, som efter en skolavslutning!
 
Rabarber smulpaj blir det! Jatte bra ide, det ar inte sa vanligt har och typiskt Svenskt ... Men det maste finnas mer an kanelbullar (kanelbullar ar -sorry:o- godare har) och ackliga finska pinnar
Finns ju många olika småkakor och de flesta tar väl de som de tycker om. Men för att ta något exempel så finns singoalla. Men de är ju mera att köpa. Så för att baka på egen hand så tänker jag på kolasnittar (:d), drömmar, kärleksmums, hallongrottor, havrekakor.. De är väl bland de mest typiska välkända tänker jag.
 
Men jag vill nog gärna slå ett slag för den klassiska jordgubbstårtan (med grädde och jordgubbar som dekoration såklart) jag föreslog tidigare, det känns så typiskt svensk sommar och något som man kan mycket väl bjuda på vid en skolavslutning :D
 
En del av grejen med fika är att det kan läggas på precis vilken nivå som helst efter situation, ekonomi och egna vanor.
Slät kopp kokkaffe - enstaka kex/köpt ballerinakaka - grovt rågbröd med ost - kakor och bullar i valfri mängd - tårta och fina bakverk - eller nyare moderna saker

Till ett klassiskt helgfika för väninnorna (inte vardag, inte fest) skulle jag säga att att du ska ha
Vetebröd, valfritt bullar eller längd, ex. kardemumma, vanilj om du inte vill ha kanel.
Småkakor, ett antal sorter (7! :p)
Valfritt något av typen "äta på fat med grädde till" (paj, rulltårta, kladdkaka...)
Inte så "lyxigt" som gräddtårta.
 
Kul idé!

Jag hade nog bjudit på kaffe och te. Gärna med kaffegrädde till det känns extra fikigt.
Eventuellt saft om det är mindre personer med.
Sedan i bakväg mackor, bullar och mindre kakor.
Svårare än så behöver det inte vara :)
En sockerkaka är tex enkel att göra och många uppskattar den även kräsna fikare.
Personligen gillar jag om något innehåller choklad så en kladdkaka med vispad grädde till är en av mina absoluta favoriter!
 
För den här gamla kärringen är "kaffe med bröd":
Bulle, mjuk kaka (nån variant av sockerkaka) och småkakor till.

Fika är lite bredare, där kan rån och kex med nåt pålägg ingå.

Paj, cheesecake eller kladdkaka är om det är festligare och då utgår bullen och sockerkakan.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322
Senast: Raderad medlem 120709
·
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 161
Senast: Ramona
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 241
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 266
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp