Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

Drömrulltårta är ju också jättegott :) !
Jag har ibland gjort en drömrulltårta och en ljus med chokladsmörkräm med lite punch i och serverat tillsammans. Blir väldigt snyggt! (Och så rullar jag från kortsidan så det blir en tjock rulle med lång spiral) Annars är typiskt svenskt sommarfika bullar, sockerkaka, småkakor med variationen paj (rabarber, krusbär, vinbär osv) eller jordgubbstårta vid festliga tillfällen.
 
Rabarber smulpaj blir det! Jatte bra ide, det ar inte sa vanligt har och typiskt Svenskt ... Men det maste finnas mer an kanelbullar (kanelbullar ar -sorry:o- godare har) och ackliga finska pinnar
Sju sorters kakor är ju en klassiker om du gillar att baka småkakor och det ska vara finfika, men egentligen är ju själva grejen att vilken kaka som helst går bra. Baka nåt svenskt som du gillar? Sockerkaka? Silviakaka? Finns ju massor av varianter.

Kanske snarare om de fått för stora förväntningar med ”äkta svensk FIKA!” som att det var nåt märkvärdigt, själva grejen med en fika är ju att det är rätt enkelt oftast. Typ kaffe och ballerinakex. Eller finfika om man bakat nåt.
 
Jag har ibland gjort en drömrulltårta och en ljus med chokladsmörkräm med lite punch i och serverat tillsammans. Blir väldigt snyggt! (Och så rullar jag från kortsidan så det blir en tjock rulle med lång spiral) Annars är typiskt svenskt sommarfika bullar, sockerkaka, småkakor med variationen paj (rabarber, krusbär, vinbär osv) eller jordgubbstårta vid festliga tillfällen.
Men skulle man servera småkakor till paj? På nåt sätt känns det fel. Småkakor och tårta, absolut, men paj med vaniljsås känns som man skulle äta separat. Men det är bara min känsla.
 
Men skulle man servera småkakor till paj? På nåt sätt känns det fel. Småkakor och tårta, absolut, men paj med vaniljsås känns som man skulle äta separat. Men det är bara min känsla.
Ja jag håller med! Är det paj så är det paj liksom, då brukar det inte vara bullar och kakor också. Däremot tårta går bra att kombinera med bullar och kakor och sockerkaka!
 
Förutom bullar (jag föredrar kardemumma eller ännu hellre rimbobullar eller andra kalljästa) och tårta så är det väl mycket småkakorna som är urtypen för ett svenskt kafferep/fika. Ett enkelt(?) sätt är att utgå från en sats mördeg. Smaksätt en del med kakao för "gafflade chokladbröd". Den andra delen kan t ex bli brysselkex, korintkakor eller syltkakor. Man kan också blanda choklad- och vaniljdegarna till marmorerade kakor, snurror eller schackrutor. Man kan forma den vita degen till finska pinnar men avstå från bittermandel om man inte tycker om det. Det är ju ingen som vet att det saknas ;-). Vips har du flera sorter ur bara en deg.

Muffins är snabbt och lätt att göra, men upplevs kanske inte så svenskt? (Min dotter gör supergods, lite sega muffins med rabarber). Skurna chokladkakor, drömmar och bondkakor är också gott om du vill baka mer.
Om det ska vara typiskt svenskt så tycker jag att det är viktigt att de olika kakorna/bullarna är av gammaldags svensk storlek = små och inte jättestoraamerikanska.
Olika versioner av "delicatoträsket" (dammsugare, mazariner etc) är väl i o f vad man ofta får när man fikar ute idag. Men det känns inte speciellt traditionellt.
 
Rabarber smulpaj blir det! Jatte bra ide, det ar inte sa vanligt har och typiskt Svenskt ... Men det maste finnas mer an kanelbullar (kanelbullar ar -sorry:o- godare har) och ackliga finska pinnar
*ignorerar kommentaren om de amerikanska kanelbullarna som gjorde mig mer upprörd än jag vill erkänna och som säkerligen skulle kunna beröva dig på ditt svenska medborgarskap ifall rätt instans fick nys om den*

Kardemummabullar brukar vara en stor hit bland mina britter, så jag skulle satsa på det samt ett par olika sorters småkakor. Syltkakor och kolasnittar är de småkakor som gått hem bäst här.

Även kladdkaka eller kladdkaksmuffins brukar bli stor succé när jag bakar det till folk, och likaså ryttarkaka och chokladbollar.
 
Förutom bullar (jag föredrar kardemumma eller ännu hellre rimbobullar eller andra kalljästa) och tårta så är det väl mycket småkakorna som är urtypen för ett svenskt kafferep/fika. Ett enkelt(?) sätt är att utgå från en sats mördeg. Smaksätt en del med kakao för "gafflade chokladbröd". Den andra delen kan t ex bli brysselkex, korintkakor eller syltkakor. Man kan också blanda choklad- och vaniljdegarna till marmorerade kakor, snurror eller schackrutor. Man kan forma den vita degen till finska pinnar men avstå från bittermandel om man inte tycker om det. Det är ju ingen som vet att det saknas ;-). Vips har du flera sorter ur bara en deg.

Muffins är snabbt och lätt att göra, men upplevs kanske inte så svenskt? (Min dotter gör supergods, lite sega muffins med rabarber). Skurna chokladkakor, drömmar och bondkakor är också gott om du vill baka mer.
Om det ska vara typiskt svenskt så tycker jag att det är viktigt att de olika kakorna/bullarna är av gammaldags svensk storlek = små och inte jättestoraamerikanska.
Olika versioner av "delicatoträsket" (dammsugare, mazariner etc) är väl i o f vad man ofta får när man fikar ute idag. Men det känns inte speciellt traditionellt.
Håller med dig, det ska vara små kakor, och små bullar. När jag tänker tillbaka på hur min äldre släkt fikade så var det alltid små kakor eller små kanelbullar. Inte enorma bullar som man blir mätt på. Oftast var "en fika" kaffe och kaka, max 1-2 sorter att välja på, ibland bara mariekex.
Muffins var en liten muffins, kanske med blåbär inuti men lååångt ifrån USA-inspirerade bauta cupcakes stora som koppar med smörkräm och finesser utanpå.
Till helgen kunde det festas till med en enkel sockerkaka.

Liksom gott men enkelt.
Inga extraordinära utsvävningar.
 
*ignorerar kommentaren om de amerikanska kanelbullarna som gjorde mig mer upprörd än jag vill erkänna och som säkerligen skulle kunna beröva dig på ditt svenska medborgarskap ifall rätt instans fick nys om den*

Kardemummabullar brukar vara en stor hit bland mina britter, så jag skulle satsa på det samt ett par olika sorters småkakor. Syltkakor och kolasnittar är de småkakor som gått hem bäst här.

Även kladdkaka eller kladdkaksmuffins brukar bli stor succé när jag bakar det till folk, och likaså ryttarkaka och chokladbollar.
Vad är ryttarkaka?
 
Förutom bullar (jag föredrar kardemumma eller ännu hellre rimbobullar eller andra kalljästa) och tårta så är det väl mycket småkakorna som är urtypen för ett svenskt kafferep/fika. Ett enkelt(?) sätt är att utgå från en sats mördeg. Smaksätt en del med kakao för "gafflade chokladbröd". Den andra delen kan t ex bli brysselkex, korintkakor eller syltkakor. Man kan också blanda choklad- och vaniljdegarna till marmorerade kakor, snurror eller schackrutor. Man kan forma den vita degen till finska pinnar men avstå från bittermandel om man inte tycker om det. Det är ju ingen som vet att det saknas ;-). Vips har du flera sorter ur bara en deg.

Muffins är snabbt och lätt att göra, men upplevs kanske inte så svenskt? (Min dotter gör supergods, lite sega muffins med rabarber). Skurna chokladkakor, drömmar och bondkakor är också gott om du vill baka mer.
Om det ska vara typiskt svenskt så tycker jag att det är viktigt att de olika kakorna/bullarna är av gammaldags svensk storlek = små och inte jättestoraamerikanska.
Olika versioner av "delicatoträsket" (dammsugare, mazariner etc) är väl i o f vad man ofta får när man fikar ute idag. Men det känns inte speciellt traditionellt.
Fast mazariner har funnits i Sverige jättelänge (jag googlade, och de nämns från 1866) och jag förknippar nog faktiskt dem med svenskt fika... :)
 
Fast mazariner har funnits i Sverige jättelänge (jag googlade, och de nämns från 1866) och jag förknippar nog faktiskt dem med svenskt fika... :)
Ja mazariner har ju gjort en resa från att vara ganska avancerade bakverk som gjordes hemma till att vara lättköpta färdigbakverk :D Bra mazariner är gott, torra mazariner är tråkigt! Och det är absolut svenskt fikabröd i mina ögon.
 
Fast mazariner har funnits i Sverige jättelänge (jag googlade, och de nämns från 1866) och jag förknippar nog faktiskt dem med svenskt fika... :)
jo jag vet (min morfar älskade mazariner bakade på äkta mandel), men det är/var inte så ofta som man bakar det hemma, mer typiskt konditoribesök än kaffekalas hemma (men det kan i o f vara vad @hastflicka är ute efter?).
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 364
Senast: Raderad medlem 120709
·
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 169
Senast: Ramona
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 450
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp