Vad är fel på min häst? *video*

sorbifolia

Trådstartare
Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter om någon har varit med om liknande, då det känns som att leta efter en nål i en höstack.... Problemen började så småningom för snart ett år sedan, och har eskalerat under höst/vinter.

Symptom:
- Hästen bockar/sparkar bakut vid galoppfatningar, samt om man lägger till skänkel för att t.ex. kräver lite mer samling i ridningen (tydlig irriterad/protesterar) Dock inte alltid, värst i början av et ridpass.
- Bits/luftsnappar vid fastsätting av sadelgjord (stramma går ok efter att man satt fast den)
- Sparkar ibland med bakbenen då hon står och äter hö (som efter flugor, fast mitt i vintern..)

Såhär är hon på sitt "värsta" i ridningen:


Utförda undersökningar hittils:
- Sadel utprovad och omstoppad nov -17 (symptomen lika oavsett sadel, har testat flera inkl. bomlös)
- Vetkoll dec -17: böjprov ua, sprutad i framre del av rygg
- Tänder kollade dec -17 samt mars -18. (hittade tandfraktur samt lös rotfyllning som åtgärdades)
- Gastroguard kur 3 veckor mars/april -18 (inte kollad med gastroskopi)
- Gyn UL april -18: Inga cystor el.l. hittades
- Vetkoll april -18: flera utslag på böjprov, sprutad två hasar samt ett bakknä + 14 dar metacamkur
- Regelbunden uppföljning av kiropraktor (som samarbetar med vet) Brukar hitta lite låsningar olika ställen i ryggen och SI-led (inget alarmerande/stort) samt spända muskler i framförralt ländryggen.

Det som gör min veterinär riktigt konfunderad, är att nu efter senaste behandling och på dag 14 med metacam där jag även gett extra hög dos, är symptomen mer eller mindre exakt likadana som innan.... :crazy: Hästen borde mao inte ha ont nu, men fortsätter samma uppförande ändå.

Det gäller alltså ett 11-årigt sto, hopphäst, importerad från DK för 3 år sedan. Röntgad vid köp. Stressad individ med mycket "flugor i huvudet".

Fler filmar finns, men var lite klurigt att ladda upp.
 
med så mycket fynd är det ju omöjligt att gissa eller väl ens av vet, veta, vad som ev. skulle kunna tänkas vara hönan eller ägget (äggen). Jag hade velat kolla SI-lederna mer djupgående om det är någon större inflammation där som inte upptäckts.
 
med så mycket fynd är det ju omöjligt att gissa eller väl ens av vet, veta, vad som ev. skulle kunna tänkas vara hönan eller ägget (äggen). Jag hade velat kolla SI-lederna mer djupgående om det är någon större inflammation där som inte upptäckts.

Mja, fast fynden i benen verkar ju ha uppkommit nu senaste tiden efter att beteendet eskalerat. Tidigare har vi endast hittat problem i tänderna samt muskulatur i ryggen.

Tänker du kolla SI-leden med UL? Eller scintigrafi?
 
När jag ser filmen får jag lite känslan att det är något som hakar upp sig och den sparkar för att få loss det.
 
Ja, jag har med varit inne på tanken om pålagringar i hals-/nacke.

Fast nervsmärtor släcks ju inte helt av lite metacam.

Jag hade velat ha en vet som på allvar letade högt.
Frågade om just ryggen iom den var behandlat.

Känner mig ju tveksam till att hästen på filmen bara inte accepterar skänkeln. Hade ju själv gissat smärta.

Det är ju helt omöjligt att säga vad och var så här. Men en vet som säger att det omöjligt är smärta efter metacam känns lite udda.
 
Det är ju mycket möjligt att kickandet har börjat som reaktion på smärta och sen även blivit ett inlärt beteende för att komma ifrån som sitter kvar även efter att den är smärtlindrad men metacam motsvarar i princip ipren och är inget som helt lindrar svårare smärtor. Hur går hästen om den tömkörs i lite högre form/mer press eller om den rids med längre tygel och mindre press? Protesterar den då också eller går det bättre?
 
vad hände med Gastroguarden? Blev något bättre? Omöjligt att säga vad som kan vara fel men mina första 3 tankar är magen, bakknän och faktiskt något helt otippat, PSSM.
 
Har den några andra tecken på det?

Inga nervsymptom om det är det du tänker? Utan jag har funderat på det iom att hon reagerarar mer om man tar i tygeln samtidigt som man lägger till skänkel. Håller helt med om att det måste vara någon form av smärta, och att klinikvet tyvärr verkar lite insnöad på benen.
 
Det är ju mycket möjligt att kickandet har börjat som reaktion på smärta och sen även blivit ett inlärt beteende för att komma ifrån som sitter kvar även efter att den är smärtlindrad men metacam motsvarar i princip ipren och är inget som helt lindrar svårare smärtor. Hur går hästen om den tömkörs i lite högre form/mer press eller om den rids med längre tygel och mindre press? Protesterar den då också eller går det bättre?

Bättre med mindre press/längre tygel, har varit fin under tömkörning fram tills senaste månaden, då har hon ibland börjat komma med en spark i galoppfatning även på töm.
 
vad hände med Gastroguarden? Blev något bättre? Omöjligt att säga vad som kan vara fel men mina första 3 tankar är magen, bakknän och faktiskt något helt otippat, PSSM.

Kändes som att hon blev lugnare efter gastroguarden, annars ingen större skilnad. Skulle vilja gastroskopera, men måste åka till annan klinik 3 timmar borta då...

Vad får dig att tänka PSSM? Det var verkligen otippat, ja.
 
@sorbifolia fast att den reagerar om du tar i tygeln behöver ju inte innebära något lokalt i nacken alls, i sak, utan halsen är ju direkt i påverkan av ryggraden så har du låsningar i rygg/länd, SI-ledsproblematik osv så känner hästen av detta när du tar i tygeln och samtidigt driver på därbak.

Jag blir förvånad över veterinärens förvåning ang ingen skillnad på metacam, samt att denne inte redan föreslagit UL av rygg. Sen att vetten i dagsläget verkar fokad på benen/längre ner är iof inget unikt alls, - de brukar behöva börja nånstans och många resonerar så att de vill släcka sekundärproblemen innan de letar vidare. vilket iof må vara lite bakvänt beroende på vad det handlar om.
 
@sorbifolia fast att den reagerar om du tar i tygeln behöver ju inte innebära något lokalt i nacken alls, i sak, utan halsen är ju direkt i påverkan av ryggraden så har du låsningar i rygg/länd, SI-ledsproblematik osv så känner hästen av detta när du tar i tygeln och samtidigt driver på därbak.

Jag blir förvånad över veterinärens förvåning ang ingen skillnad på metacam, samt att denne inte redan föreslagit UL av rygg. Sen att vetten i dagsläget verkar fokad på benen/längre ner är iof inget unikt alls, - de brukar behöva börja nånstans och många resonerar så att de vill släcka sekundärproblemen innan de letar vidare. vilket iof må vara lite bakvänt beroende på vad det handlar om.

Absolut är det så. Nu som det hittades böjprovsreaktioner så ville vet börja med att behandla dessa, vilket jag förstår - men det känns lite som pengar i sjön då jag känner mig rätt säker på att problemen sitter högre upp.
 
@sorbifolia fast att den reagerar om du tar i tygeln behöver ju inte innebära något lokalt i nacken alls, i sak, utan halsen är ju direkt i påverkan av ryggraden så har du låsningar i rygg/länd, SI-ledsproblematik osv så känner hästen av detta när du tar i tygeln och samtidigt driver på därbak.

Jag blir förvånad över veterinärens förvåning ang ingen skillnad på metacam, samt att denne inte redan föreslagit UL av rygg. Sen att vetten i dagsläget verkar fokad på benen/längre ner är iof inget unikt alls, - de brukar behöva börja nånstans och många resonerar så att de vill släcka sekundärproblemen innan de letar vidare. vilket iof må vara lite bakvänt beroende på vad det handlar om.

Ja, precis. Hela hästen sitter ju ihop.
Och utöver bakom huvud sas så kan det ju vara käken/munnen etc med.
 
Bättre med mindre press/längre tygel, har varit fin under tömkörning fram tills senaste månaden, då har hon ibland börjat komma med en spark i galoppfatning även på töm.
Då skulle jag också satsa på att kolla rygg och SI-led. Problem längre fram som tex förkalkningar halskotepelare tycker jag oftare visar sig som stelhet och diffusa hältor än leder till rena protester under arbete med mer krav om det inte är direkt relaterat till huvudpositionen. (Men det är min egen erfarenhet och inget jag har någon som helst veterinärmedicinsk bakgrund till.)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 621
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 287
Senast: Nethril
·
Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
958
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp