Vad är fläkning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fluffy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 7 185
F

Fluffy

Ja, vad är fläkning för något. Är det en sträckning eller värre?

Sv: Vad är fläkning?

En häst som fläkt sig har liksom sträckt sig när benen glidit isär på spagatvis.

Svårt att förklara, förstod du?

Som älgen säger så har bakbenen liksom glidit åt vart sitt håll och det kan ge skador som är tillfälliga men även bestående. Vi hade en tjur på bete som fläkte sig, han blev förlamad från mitt av ryggen ( magen) och bakåt. Hade ingen kännsel och styrsel i bakben, svans osv. Vi fick avliva honom. Ibland då de leker eller det är halt så kan det hända, oftast så är det en smärtsam sträckning som behöver vila, smärtstillande och penicilin, men många återhämtar sig snabbt. Kan även ha lite svårt att stå, resa sig, hålla balansen osv.

Vi ( Mina föräldrar )fick avliva ett sto för några år sedan på grund av det .
Hon halkade på en Isfläck, tråkigt .
Hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 232
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Är det någon som har erfarenhet av ormbett eller stora otäcka sår så får ni gärna dela med er av lite solskenshistorier här så jag får... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 210
Senast: Bregen
·
Hästvård Brukar ni använda vinterskorna första sommarskoningen utan broddar? 2
Svar
30
· Visningar
1 606
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 796
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka