Vad är hålen till för?

karamelldrottningen

Trådstartare
Det finns säkert nån anledning bakom men frågan är vad fyller hålen för någon funktion i knivar?
Och hur många olika sorters knivar behöver man egentligen?
Hur många och vilka sorter har ni - och varför?
 
Det finns säkert nån anledning bakom men frågan är vad fyller hålen för någon funktion i knivar?
Och hur många olika sorters knivar behöver man egentligen?
Hur många och vilka sorter har ni - och varför?

Lättare att skära eftersom det blir luft i skärytan istället för kompakt kontakt.

Runt 4 Kockknivar (2 långa och 2 stadigare breda), skalkniv, fiskkniv, brödkniv. Räcker för mig.

Viktigast är att de är sylvassa så Knivbrev minst 1 gång om året.
 
Det finns säkert nån anledning bakom men frågan är vad fyller hålen för någon funktion i knivar?
Och hur många olika sorters knivar behöver man egentligen?
Hur många och vilka sorter har ni - och varför?
Hålen är till för att saker du skivar inte ska fastna på kniven.

Behöver beror ju på hur man lagar mat och vad man äter, men kvalitet går före kvantitet för min del.
 
Jag klarar mig fint med tre globalknivar i varierande storlek. Viktigast är nog att ha en stor, rejäl kockkniv och så något lite mindre och lättare. Jag äter sällan mjukt bröd så har rationaliserat bort brödkniven. Och så ska de givetvis vara sylvassa. Hellre några få riktigt bra och välskötta knivar än en mängd slöa tingestar.
 
Vi har två kockknivar, två allknivar/fruktknivar och en brödkniv. Jag tycker bäst om kockknivarna och använder nästan bara dem - de andra knivarna har jag bara för att någon annan köpt dem till mig. Eller ok, brödkniven fyller ju naturligtvis sin egen viktiga funktion, men vi äter inte så mycket bröd så den kommer inte fram särskilt ofta.

Jag tycker att det är bra att ha i alla fall två av kockknivarna, när jag ska skära rått kött och råa grönsaker på samma gång men vill slippa diska kniven emellan.
 
Intressant att det fastnar mindre på kniven om det är hål i. Tänkte att det kanske borde vara tvärtom. Fastnar mer i håligheter :cautious:. Jag har själv ingen egen så kan inte testa.
Att det däremot är mindre kompakt än en kniv utan hål och det då flödar bättre (lite som en såg eller en våg) låter som en troligare teori :)

Har själv tio knivar och åtta av dem är dåliga. Använder mest en billig allround (?) kniv från Ikea för den har så bra handtag och är stor.
 
Intressant att det fastnar mindre på kniven om det är hål i. Tänkte att det kanske borde vara tvärtom. Fastnar mer i håligheter :cautious:. Jag har själv ingen egen så kan inte testa.
Att det däremot är mindre kompakt än en kniv utan hål och det då flödar bättre (lite som en såg eller en våg) låter som en troligare teori :)

Har själv tio knivar och åtta av dem är dåliga. Använder mest en billig allround (?) kniv från Ikea för den har så bra handtag och är stor.
Det fastnar mindre när det rör sig om sånt som tex gurka, dvs sånt som suger fast mot bladet medan man skivar det. Det handlar alltså inte om smuts eller mindre bitar.

Jag gissar att en googling bekräftar detta.
 
Intressant att det fastnar mindre på kniven om det är hål i. Tänkte att det kanske borde vara tvärtom. Fastnar mer i håligheter :cautious:. Jag har själv ingen egen så kan inte testa.
Att det däremot är mindre kompakt än en kniv utan hål och det då flödar bättre (lite som en såg eller en våg) låter som en troligare teori :)

Har själv tio knivar och åtta av dem är dåliga. Använder mest en billig allround (?) kniv från Ikea för den har så bra handtag och är stor.

Skicka på slipning så blir de som nya.

Slöa knivar är svårjobbade och farliga.
 
Vi har rätt mycket knivar iom att vi slagit ihop två hushåll. Sambon är ju väldigt intresserad av matlagning. Så han hade mer än mig. Han har fått 2 skitbra knivar från Japan. De är de vi använder mest. De är gale vassa, superfin balans etc. En är lagom att skära grönsaker etc med. En är större och är bra att tex dela en kyckling med.
Brödknivar har vi billigare saker. Jag tycker min asgamla från när jag var liten ä bäst.
Sen har vi lite små fruktknivar, svampknivar och fiskkniv.
Jag hade nog typ klarat mig med japanknivarna och en brödkniv.
 
Jag klarar mig fint med tre globalknivar i varierande storlek. Viktigast är nog att ha en stor, rejäl kockkniv och så något lite mindre och lättare. Jag äter sällan mjukt bröd så har rationaliserat bort brödkniven. Och så ska de givetvis vara sylvassa. Hellre några få riktigt bra och välskötta knivar än en mängd slöa tingestar.
Detta med att man ska skicka iväg knivarna för slipning känns främmande för mig. Kanske är jag gammaldags.

Jag har slipat och brynt sedan barnsben. Uppfödd med devisen att alla former av knivar ska vara vassa. Riktigt vassa. Så att skärpa kniven är liksom vardagssyssla. Ska jag skära kött så drar jag med kniven mot stålet några gånger innan jag ens testar att skära.

Är jag en konstig typ?
 
Det finns säkert nån anledning bakom men frågan är vad fyller hålen för någon funktion i knivar?
Och hur många olika sorters knivar behöver man egentligen?
Hur många och vilka sorter har ni - och varför?

Jag vet inte hur många knivar jag har :o :D Jag vet att jag bara har en kökskniv i damaskstål dock och att jag behöver praktiskt taget alla jag har :up: :laugh:

/slaktarens dotter med en faiblesse för att köpa knivar...
 
Detta med att man ska skicka iväg knivarna för slipning känns främmande för mig. Kanske är jag gammaldags.

Jag har slipat och brynt sedan barnsben. Uppfödd med devisen att alla former av knivar ska vara vassa. Riktigt vassa. Så att skärpa kniven är liksom vardagssyssla. Ska jag skära kött så drar jag med kniven mot stålet några gånger innan jag ens testar att skära.

Är jag en konstig typ?

Nej :D
 
Detta med att man ska skicka iväg knivarna för slipning känns främmande för mig. Kanske är jag gammaldags.

Jag har slipat och brynt sedan barnsben. Uppfödd med devisen att alla former av knivar ska vara vassa. Riktigt vassa. Så att skärpa kniven är liksom vardagssyssla. Ska jag skära kött så drar jag med kniven mot stålet några gånger innan jag ens testar att skära.

Är jag en konstig typ?

Nej, fast efter 40 vardagsslipningar så behöver knivarna grundslipas med riktig roterande slipsten för att få skärpa igen. Då blir de som helt nya, så kan man vardagsslipa dem på nytt i ett år.

Jag blev uppriktigt förvånad av hur bra de kunde bli (sådär tokvassa som man vill ha) och behöver nu aldrig köpa nya knivar.
 
Nej, fast efter 40 vardagsslipningar så behöver knivarna grundslipas med riktig roterande slipsten för att få skärpa igen. Då blir de som helt nya, så kan man vardagsslipa dem på nytt i ett år.

Jag blev uppriktigt förvånad av hur bra de kunde bli (sådär tokvassa som man vill ha) och behöver nu aldrig köpa nya knivar.

Jag tycker det varierar ganska mycket mellan knivarna också (givetvis har det med stålets hårdhet att göra). En del behöver knappt en årlig uppfräschning och andra klarar sig inte året ut.

Usch, nu blir jag lite sentimental. Vi är ju i den tiden på året pappa drog igång slipen och slipade sina slaktknivar :love: jag har fortfarande kvar de flesta av dem :heart Mest av sentimentala skäl, de är inte så bra... de bästa gav jag bort till hans sista lärling efter att pappa gått bort, jag tyckte det var bättre att de användes (och jag tror pappa höll med).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller teknik, men jag har lyckats lösa det mesta med datorer, tv och mobiler i hemmet...
Svar
5
· Visningar
396
Senast: nyttnick
·
IT & mobiler Någon som vet om det finns någon smartklocka som bara har några få funktioner? Det jag mest behöver är sömn och stressnivå. Puls och...
2
Svar
30
· Visningar
1 506
Senast: Lyan
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 173
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 808
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp