Vad avgör islandshästens viktbärande förmåga?

Lustigt att hon tyckte det var "förvånande" att två ytligt sett lika individer ändå klarade olika mycket.
Efter vad som framkommit i artikeln verkar en slutsats vara det som väl de flesta av oss som håller på med att matcha hästar och ryttare redan arbetar efter- att se till de individuella egenskaperna hos varje häst och människa och sätta ihop ekipage utifrån det.
Jag hoppas att forskningen kommer leda fram till något mer spännande än att vissa islandshästar är starkare och klarar mer än andra. Visserligen verkar detta ibland inte vara känt i islandshästkretsar, där idén om att en "islandshäst är en islandshäst" går över alla hänsyn till vikt och fason på ryttare och häst.

Det där med islandshästars viktbärande verkar vara en helig ko. Av någon anledning har klipp från SM dykt upp i mitt flöde. Det är ju tämligen smäckra, små hästar med vuxna ryttare som sitter långt bak, delvis på länden. Nu verkar det vara så man ska sitta i vissa moment. Men många gånger får heller inte ryttare med sadel plats på den korta del av ryggen som bättre klarar att bära vikt. För det är hästar i ponnystorlek, som vuxna rider på!:banghead:

Jag tycker det ser helt galet ut med stora ryttare på små islandshästar :(
Dom grövre ser absolut inget konstigt ut men när det kommer en stor ryttare på en islandshäst modell smäcker ponny undrar jag bara varför :(
Hur det ska se ut är mest en vanefråga.

Hur då menar du? En ryttare som täcker allt utom bak och huvud på hästen ser inte bra ut. Jag har sett många Islandsekipage och reagerar på att fler islandshästar ser ut som vanliga ponnyer numera. Dom som var populära på 90 talet var ju en helt annan modell.
Om man bortser från frågan om vad en häst orkar så är det en vanesak vad man anser ser bra ut.

Är man van att se alla storlekar av ryttare på små hästar, som man gör exempelvis på island, så är det liksom inget udda eller konstigt. I Sverige där mest bara barn rider ponnyer och även små tjejer rider stora hästar på 175 så ser det givetvis ovant/fel ut.

Om man bortser från frågan om vad en häst orkar så är det en vanesak vad man anser ser bra ut.

Är man van att se alla storlekar av ryttare på små hästar, som man gör exempelvis på island, så är det liksom inget udda eller konstigt. I Sverige där mest bara barn rider ponnyer och även små tjejer rider stora hästar på 175 så ser det givetvis ovant/fel ut.
Har dom verkligen ponnymodellerna på island i samma utsträckning då?

Skrev inte ponnystorlek utan ponnymodell. Mankhöjden är inte lika avgörande.
Alltså rasen kommer från Island och givetvis finns alla modeller av islandshästar även på island. Och många av de populäraste hingstarna är importerade från Island.. Så nej det är ingen större skillnad på modellen av hästar på Island och i Sverige.

Någon avel mot ponnymodell, vad du nu menar med det, finns inte. Däremot har mankhöjden krupit upp. Stora viktbärande islandshästar är mycket populära.

Just det här att man är van att alla rider 170+ hästar här i Sverige skulle jag säga kan vara ett problem. Nära mig tycker jag dock ändå det har blivit bättre, det är fler vuxenryttare idag som rider och äger ponnyer.

Jag provred en häst för ett antal år sedan, en ung häst på ca 150-155 cm, troligtvis korsning med frieser och något annat. Ägaren hade köpt hästen för att ha en lite lugnare och tryggare häst än hennes tidigare dressyrhäst (på ca 170 cm) - men sedan tyckte hon att hästen blev för liten för henne. Men hon var exakt lika lång som jag, ca 175 cm, och när jag hoppade upp på henne så tyckte jag att hon kändes som en okej storlek för mig. Jag tror att ägaren fick en ögonöppnare, för i slutändan bestämde hon sig för att behålla hästen.

Men det betyder inte att alla hästar på den höjden fungerar. Jag provred även en annan, som mättes till 149-150 cm, men verkligen kändes som en smal liten ponny, och där jag kände mig för stor.

Nu för några veckor sedan testade jag rida islandshäst för första gången (privatlektion, så att jag verkligen fick möjlighet att testa det jag ville och ställa alla frågor :D ), och den hästen var lite över 145 cm gissade dem på. Och kändes, storleksmässigt när man satt på ryggen, ungefär som min tidigare ridhäst - som var ca 153-155 cm. Nu den här veckan rider jag en nordsvensk, som också mäts till ca 155 cm, men känns mycket större att rida i och med hans storlek och bredd.

Lustigt att hon tyckte det var "förvånande" att två ytligt sett lika individer ändå klarade olika mycket.
Efter vad som framkommit i artikeln verkar en slutsats vara det som väl de flesta av oss som håller på med att matcha hästar och ryttare redan arbetar efter- att se till de individuella egenskaperna hos varje häst och människa och sätta ihop ekipage utifrån det.
Jag hoppas att forskningen kommer leda fram till något mer spännande än att vissa islandshästar är starkare och klarar mer än andra. Visserligen verkar detta ibland inte vara känt i islandshästkretsar, där idén om att en "islandshäst är en islandshäst" går över alla hänsyn till vikt och fason på ryttare och häst.
Det är väl förvånande?

Om man har två väldigt lika hästindivider så föreställer sig väl nästan alla att de kan bära ungefär lika mycket. Om man inte är islandshästuppfödare från Island eller ngt antar jag och går på erfarenhet, det finns kanske ngn gubbe eller gumma som kan se det (till skillnad från forskaren, men går på känsla och inte kan säga exakt varför) men gemene person som äger en häst lär ju inte göra det.

Många föreställer sig ju säkert i alla fall att man kan se på en människa hur mycket hen kan bära tänker jag. Att då tänka sig samma sak med en häst är ju ingenting konstigt. Sedan såklart finns väl massor av historier om små seniga män/kvinnor som kan bära hur mycket som helst ändå så tänker vi oss att en stor butig man/kvinna alltid är starkast.

Om man tänker gemene häst, nu var ju forskningen på islandshäst såklart. Men hur många testar ens vilken av två vanliga D-ponnies/fullblod/halvblod som kan bära 35% av sin vikt utan några som helst problem och dessutom har förmågan att se att det är problemfritt.

När jag tänker efter, vore det inte roligt om ngn forskare djupintervjuade ett antal riktigt gamla hästkarlar och kvinnor om vad de tror de kan säga och veta om hästars intelligens, inlärningsförmåga, bärförmåga och ridbarhetsförmåga. Vad de klarar och hur de tänker och sedan testar om det verkar hålla. Innan hela riktigt gamla professionella hästkadren är borta.

Senast ändrad:
Jag tycker det ser helt galet ut med stora ryttare på små islandshästar :(
Dom grövre ser absolut inget konstigt ut men när det kommer en stor ryttare på en islandshäst modell smäcker ponny undrar jag bara varför :(
Ibland skulle det ju faktiskt kunna vara en funktion av vad folk är vana vid. Vi verkar ju vara vana vid att se en 167 lång, 70 kg kvinna på en 175 hög häst i lite överhull (statistiskt sett- som i medellängden kvinna 167, halvblod är väl ofta 175 höga? statistiskt sett verkar det anses att våra hästar är i överhull.).

Och vi är väldigt vana vid att se hästar i totalt överhull. En häst i överhull bär ju förutom ryttaren även sitt överhull på 100 kg eller så. En häst i överhull ser ju "större" ut än samma häst i slimmat toppskick.

Om jag för några år sedan satt på en häst som var 165 eller så så kändes den liten för mig fram tills jag började se ponnylektioner. Helt ärligt ponnies är jättestora och rejäla och tweenies är stora alltså de är typ lika långa som vuxna även om många är lite gängligare. Tjejer kan växa till vuxen längd när de är 11-13 och pojkar runt 13-15. Det ser inte konstigt ut när tonåringar rider ponny. Att personen som rider är tio cm högre med huvudet än hästens manke är kanske rent av lagom? Jag vet inte.

Jag tror många av oss är översuttna eller vad man ska säga. Därmed inte sagt att en stor person på en nätt modell ponny är rätt. Det kan vara jättefel. Men om det är ett proffs, på en häst i slimmad tävlingskondition så kanske det är rätt. Det vet inte jag. Jag kan inte se det iom att jag är van att se mycket små personer på väldigt stora hästar som inte är i full kondition och har lite överhull.

Senast ändrad:
Alltså rasen kommer från Island och givetvis finns alla modeller av islandshästar även på island. Och många av de populäraste hingstarna är importerade från Island.. Så nej det är ingen större skillnad på modellen av hästar på Island och i Sverige.

Någon avel mot ponnymodell, vad du nu menar med det, finns inte. Däremot har mankhöjden krupit upp. Stora viktbärande islandshästar är mycket populära.
Okej jag tycker dom man såg förr var mer lika varandra nu ser många av dom ut som små ponnyer med klena kroppar och lite man och lugg.

Just det här att man är van att alla rider 170+ hästar här i Sverige skulle jag säga kan vara ett problem. Nära mig tycker jag dock ändå det har blivit bättre, det är fler vuxenryttare idag som rider och äger ponnyer.

Jag provred en häst för ett antal år sedan, en ung häst på ca 150-155 cm, troligtvis korsning med frieser och något annat. Ägaren hade köpt hästen för att ha en lite lugnare och tryggare häst än hennes tidigare dressyrhäst (på ca 170 cm) - men sedan tyckte hon att hästen blev för liten för henne. Men hon var exakt lika lång som jag, ca 175 cm, och när jag hoppade upp på henne så tyckte jag att hon kändes som en okej storlek för mig. Jag tror att ägaren fick en ögonöppnare, för i slutändan bestämde hon sig för att behålla hästen.

Men det betyder inte att alla hästar på den höjden fungerar. Jag provred även en annan, som mättes till 149-150 cm, men verkligen kändes som en smal liten ponny, och där jag kände mig för stor.

Nu för några veckor sedan testade jag rida islandshäst för första gången (privatlektion, så att jag verkligen fick möjlighet att testa det jag ville och ställa alla frågor :D ), och den hästen var lite över 145 cm gissade dem på. Och kändes, storleksmässigt när man satt på ryggen, ungefär som min tidigare ridhäst - som var ca 153-155 cm. Nu den här veckan rider jag en nordsvensk, som också mäts till ca 155 cm, men känns mycket större att rida i och med hans storlek och bredd.
Ja men så är det ju?
Mankhöjd är inte avgörande.
Det jag syftade på var att många islandshästar jag ser nuförtiden inte är alls grova utan alldeles slanka i kroppen som en ridponny modell c ponny.

Ibland skulle det ju faktiskt kunna vara en funktion av vad folk är vana vid. Vi verkar ju vara vana vid att se en 167 lång, 70 kg kvinna på en 175 hög häst i lite överhull (statistiskt sett- som i medellängden kvinna 167, halvblod är väl ofta 175 höga? statistiskt sett verkar det anses att våra hästar är i överhull.).

Och vi är väldigt vana vid att se hästar i totalt överhull. En häst i överhull bär ju förutom ryttaren även sitt överhull på 100 kg eller så. En häst i överhull ser ju "större" ut än samma häst i slimmat toppskick.

Om jag för några år sedan satt på en häst som var 165 eller så så kändes den liten för mig fram tills jag började se ponnylektioner. Helt ärligt ponnies är jättestora och rejäla och tweenies är stora alltså de är typ lika långa som vuxna även om många är lite gängligare. Tjejer kan växa till vuxen längd när de är 11-13 och pojkar runt 13-15. Det ser inte konstigt ut när tonåringar rider ponny. Att personen som rider är tio cm högre med huvudet än hästens manke är kanske rent av lagom? Jag vet inte.

Jag tror många av oss är översuttna eller vad man ska säga. Därmed inte sagt att en stor person på en nätt modell ponny är rätt. Det kan vara jättefel. Men om det är ett proffs, på en häst i slimmad tävlingskondition så kanske det är rätt. Det vet inte jag. Jag kan inte se det iom att jag är van att se mycket små personer på väldigt stora hästar som inte är i full kondition och har lite överhull.
Om jag minns rätt från alla de "allmänna hästböcker" jag plöjde som barn och tonåring, så var det just 10-15 cm längre än hästens mankhöjd som ofta rekommenderades. Dvs är man 175 cm, så rekommenderade någon bok en häst på 165 cm.

Men det fanns också andra rekommendationer. Jag hade för mig att jag sett något om det i "Dansa med hästar" när jag läste den för många år sedan, och jag hittade den nu hemma i bokhyllan så att jag kunde dubbelkolla vad som stod. Enligt honom (Klaus Ferdinand Hempfling) så rekommenderas 15-30 cm skillnad. För en person som är 170 cm lång rekommenderas en häst på 145-155 cm, och för 180 cm lång en häst på 150-160 cm.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter 20 av skolhästarna på Wången är med i studien som syftar till att kartlägga hur islandshästen påverkas av ryttarens vikt och vilken...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 188
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Endast en ridlektion stod på schemat denna vecka. När jag kom fram till stallet tappade jag hakan lite. För några veckor sen fick vi en...
Svar
0
· Visningar
377
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: cassiopeja
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈