Vad behöver egentligen en häst äta..

C

Chough

Lite komplicerad fråga kanske..
Jag vet ju att det är olika från häst till häst, men det verkar ju lite onödigt att behöva ge hästen en maaasssa "onödiga" saker. :smirk:
Foderstater är jag inte så duktig på, har inte gjort någon själv, mer än ändrat på foderstater som redan funnits.

Om vi tar ett exmpel på en häst:

Halvblod, 7 år gammal, sto. Väger väll runt 600 kg.
Rids ordentligt en timma varje dag i dressyr och hoppning, skrittas ut en dag i veckan, går i hagen/vilar/skrittas ut en daq i veckan. Ganska lat av sig och skulle kanske behöva lite mer "sprutt".
Tävlas under helgerna. Normalhull.

Som sagt..jag är inte så duktig på det här med foder.. Men vad tror ni på ett ungefär vad den här hästen skulle behöva? (havre, betfor, hö, mineraler) och ungefär hur mycket.
 
Det beror helt och hållet på vad ditt hö eller hosilage har för värden. Du kan aldrig göra en korrekt foderstat om du inte har analys på ditt grovfoder.
Jag föreslår att du gör en analys och skriver resultatet här så kan vi hjälpa dig att räkna ut en foderstat. Du kan gå in på www.analycen.se så får du all information där om hur man går tillväga.
 
Man kan uppskatta vad hon behöver sålänge, i energi och protein- samt växttrådsmängd.

T ex bör hon ha minst 8 kg hö (oavsett näringsinnehåll).

Enligt Freefarm skulle hon behövs ca 80 MJ och 478 g smältbart protein i sin foderstat, plus 30 g Ca (kalcium) och 21 g P (fosfor). Hon behöver magnesium också, men det vet inte jag mängden på.

Det är dock bara cirkavärden eftersom vissa hästar behöver mer energi, andra mindre, för sitt underhållsbehov respektive sin arbetsmängd. Men kvoten smältbart protein / energi bör inte vara lägre än 6, och inte heller mycket högre (om proteinöverskottet inte kommer från grovfodret (höet) för det tål hästen ett överskott ifrån).

Om höet inte är särskilt proteinrikt kanske havren inte räcker för att få balans mellan protein / energi. Då kan man behöva blanda i något proteinrikare tillskott i kraftfodret: lucern, lite soja, lite kli eller något färdigfoder med hög proteinhalt för att få upp kvoten / proteinhalten.
Mängden mineraler justeras utifrån övriga foderstaten - om det blivit för lite av något får man pytsa i det.

Om hästen saknar "sprutt" kan det bero på att den behöver mer energi i fodret - såsmåningom syns det om energibrist finns genom att hästen går ner i vikt.
Är den helt frisk? En ömhet, stelhet eller för all del inflammerade kotor på flera ben kan vara svåra att upptäcka, men drar såklart ner hästens allmäntillstånd.
Kankse en b-vitaminkur vid höstfällningen kan hjälpa?
Annars kan det ligga i träningen - hästen kanske inte tränas på ett sätt som är stimulerande? Är arbetet omväxlande? Vet hästen vad som förväntas av den? Får den uppmuntran och beröm för sina ansträngningar?
Får den vila? Den kanske tröttas ut vid varje pass och behöver fler vilodagar i veckan för muskelåterhämtningen?
Många hästägare finner dessutom att om de låter hästen vila någon vecka då och då för att återhämta sig efter en tids hårdare arbete, blir hästen mycket piggare och gladare.
Det kan dock vara så att hästen helt enkelt har en lugn personlighet, och är helt nöjd med sitt liv utan "sprutt"!
 
tack så mycket.. jag ville bara ha en liten humm över vad hon skulle behöva äta :)
hö äter hon jusst nu 9 kilo per dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp