Vad behöver jag?

sindra.mynt

Trådstartare
Jag ska hämta min häst om lite mer än 2 veckor. :DVad behöver jag? Det är min första häst så jag har nästan ingen utrustning. Jag har borstar, grimmor, grimskaft, flugpannband, sadel och träns får jag med. Jag har lädergrimma, hönät och transportgrimskaft till transporten. Vi ska bara åka 10-15 minuter, så hur viktigt är det med transportskydd och svansskydd? 🤔Vad behöver jag i första hjälpen lådan? Vad behöver jag för utrustning? Hur många grimmor, schabrak mm behöver jag? Är det något som jag har glömt som man behöver?
 
Jag ska hämta min häst om lite mer än 2 veckor. :DVad behöver jag? Det är min första häst så jag har nästan ingen utrustning. Jag har borstar, grimmor, grimskaft, flugpannband, sadel och träns får jag med. Jag har lädergrimma, hönät och transportgrimskaft till transporten. Vi ska bara åka 10-15 minuter, så hur viktigt är det med transportskydd och svansskydd? 🤔Vad behöver jag i första hjälpen lådan? Vad behöver jag för utrustning? Hur många grimmor, schabrak mm behöver jag? Är det något som jag har glömt som man behöver?
Antingen transportskydd eller vanliga skydd med boots skulle jag haft.

Vad gäller grimmor räcker det ju med en egentligen.
Schabrak två, ett att byta med när det andra är på tvätt.

Använder man täcken så är det väl bra att ha ett ofodrat regntäcke, ett fodrat regntäcke och ett vintertäcke.
Jag personligen vill ha iaf två av varje för att ett ska hinna torka regniga dagar.
Svettäcke kanske?

Behöver den benskydd?
 
Jag köpte nyligen saker till min förbandslåda i stallet, jag följde den här listan för att få med allt: https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/sarskador/forsta-hjalpen-checklista/

Jag tycker det är lätt att köpa på sig för mycket grejer i övrigt, två grimmor och två grimskaft (ifall något går sönder), borstar, ridutrustning. Eventuellt nåt täcke om det behövs, när jag köpte min häst köpte jag ett lätt fodrat regntäcke och ett ulltäcke men han har haft regntäcket kanske 10 dagar på fem månader och ulltäcket aldrig.

Min kördes med enkla transportskydd, vi åkte lite längre men hästen var också lätt drogad när vi lastade.
 
Sjuklåda lädergrimma (för transport) och ett schabrak räcker nog än så länge, man märker efterhand vad som saknas och är bättre att bygga ihop sin utrustning långsamt och skaffa kvalitets utrustning än att bli shopping galen och köpa 100 onödiga saker första veckan ;).

Fråga nuvarande ägare vad hästen brukar ha på benen vid transport. Många hästar föredrar att vara nakna på benen och andra kräver skydd på både ben och svans :).
 
Senast ändrad:
Jag ska hämta min häst om lite mer än 2 veckor. :DVad behöver jag? Det är min första häst så jag har nästan ingen utrustning. Jag har borstar, grimmor, grimskaft, flugpannband, sadel och träns får jag med. Jag har lädergrimma, hönät och transportgrimskaft till transporten. Vi ska bara åka 10-15 minuter, så hur viktigt är det med transportskydd och svansskydd? 🤔Vad behöver jag i första hjälpen lådan? Vad behöver jag för utrustning? Hur många grimmor, schabrak mm behöver jag? Är det något som jag har glömt som man behöver?
Behöver två grimmor - för att ha en extra när den ordinarie går sönder.
Samma med grimskaft.
Egentligen räcker det med ett schabrak men som någon skrivit är det praktiskt med två.

I första hjälpen-lådan tycker jag att du behöver en bra termometer, non-woven-kompresser (duger både att tvätta sår med och för att lägga enkelt förband) och elastiskt binda. Benlinda duger.
För sårrengöring är tvål och vatten utmärkt så man behöver egentligen inte ha sårrengöringsmedel faktiskt.
Det är ju väldigt bra att ha en rejäl sax, i största allmänhet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Utrustning Ska köpa min första islandshäst, vilken utrustning är absolut minimum? Tex i transporten hem behöver jag ju transportskydd, behöver den...
Svar
13
· Visningar
1 729
Senast: Andromedae
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 340
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp