Vad behöver katthem och dyl för tillstånd?

Emine

Trådstartare
Sitter och funderar mitt i natten.
Vad behöver katthem och liknande organisationer för tillstånd för att ta in/ta hand om katter?

Jag sitter i en jätteknepig sits just nu då vi plockade in en katt med deras ok. Vi har inte skrivit papper eller något... det visade sig vara en dräktig utmärglad kattunge. Jag tycker ”kastrera” och ta bort ungarna... och sedan hitta hem. Låta katten äta upp sig då den bara är skinn och ben.

Men jag får inte ens ta den till veterinär själv och de är emot att ta bort kattungar även tidigt i dräktigheten. Jag får inte tycka utan de sitter separata FB grupper och bestämmer ett gäng kvinnor.

Men vems är katten? Den ligger ute på div sidor som upphittad men ingen känns vid den. Jag förmodar att de vill flytta den från mig vilket varit tal på innan

Är de automatiskt ”ägare” eller beslutsfattare till katten och hur?
Vi har inget avtal eller dyl med dem, katten ligger ute på div sidor som ”upphittad”.
 
Gör vad du tycker behövs. Är du som har ansvar för katten och inte katthemmet så det är du som kan få stå till svars om du inte ger katten den vet vård den behöver.
Tack
Jag vet att de polisanmält den som saknad. Hör ingen av sig på 3 månader är då katten deras såtillvida att de kan omplacera den.

I nuläget vet jag att de velat ha ett namn på katten. Men vad kan det vara till? Försäkring? Betyder det något gällande vem som äger den?

Vi har sagt att vi kan fixa tid och åka med den. Men de har såpass kontrollbehov att vi inte verkar få. Samma var det med fd katten som hux flux efter ett vetbesök från dem flyttades (då hade den små kattungar hos mig, hämtade raskt tillbaka den).

Därav min skepsis till dem. Vad säger att de inte efter ett vetbesök de gör flyttar katten såsom de pratat om innan och som de gjorde med den förra?

Jag känner att jag behöver mer kött på benen. Och jag är den som dessutom har minst att säga till om trots att jag är den som har katten hos mig.

Vet också sedan innan att de inte vill att veterinären skall kontakta mig. En gång ville veterinären detta då denne hade frågor de inte kunde svara på. Det var inte poppis vill jag lova, även den katten bodde hos mig.

Lovade mig själv efter den vändan att aldrig mer vara jourhem där... nu blev det så. Men lika jobbigt denna gång 😢 Då specifikt från en person.

Därav min undran om jag kan fixa ett veterinärbesök själv som jag i så fall betalar eller hur bunden jag är till dessa. För skulle jag göra så kommer det att bli ett himla liv.

Vad kan de ha registerat via att de har kattens namn? Försäkring?
 
Tack
Jag vet att de polisanmält den som saknad. Hör ingen av sig på 3 månader är då katten deras såtillvida att de kan omplacera den.

I nuläget vet jag att de velat ha ett namn på katten. Men vad kan det vara till? Försäkring? Betyder det något gällande vem som äger den?

Vi har sagt att vi kan fixa tid och åka med den. Men de har såpass kontrollbehov att vi inte verkar få. Samma var det med fd katten som hux flux efter ett vetbesök från dem flyttades (då hade den små kattungar hos mig, hämtade raskt tillbaka den).

Därav min skepsis till dem. Vad säger att de inte efter ett vetbesök de gör flyttar katten såsom de pratat om innan och som de gjorde med den förra?

Jag känner att jag behöver mer kött på benen. Och jag är den som dessutom har minst att säga till om trots att jag är den som har katten hos mig.

Vet också sedan innan att de inte vill att veterinären skall kontakta mig. En gång ville veterinären detta då denne hade frågor de inte kunde svara på. Det var inte poppis vill jag lova, även den katten bodde hos mig.

Lovade mig själv efter den vändan att aldrig mer vara jourhem där... nu blev det så. Men lika jobbigt denna gång 😢 Då specifikt från en person.

Därav min undran om jag kan fixa ett veterinärbesök själv som jag i så fall betalar eller hur bunden jag är till dessa. För skulle jag göra så kommer det att bli ett himla liv.

Vad kan de ha registerat via att de har kattens namn? Försäkring?
Vilket är värst, att bli dömd till vanvård eller risken att bli av med katten?
 
Vilket är värst, att bli dömd till vanvård eller risken att bli av med katten?
Fast det är ju inte riktigt det som det handlar om ifall du läser. Katten är inte sjuk i den bemärkelsen. Så var du får ett ev ”dömd till vanvård” förstår jag inte alls.
 
Sitter och funderar mitt i natten.
Vad behöver katthem och liknande organisationer för tillstånd för att ta in/ta hand om katter?

Jag sitter i en jätteknepig sits just nu då vi plockade in en katt med deras ok. Vi har inte skrivit papper eller något... det visade sig vara en dräktig utmärglad kattunge. Jag tycker ”kastrera” och ta bort ungarna... och sedan hitta hem. Låta katten äta upp sig då den bara är skinn och ben.

Men jag får inte ens ta den till veterinär själv och de är emot att ta bort kattungar även tidigt i dräktigheten. Jag får inte tycka utan de sitter separata FB grupper och bestämmer ett gäng kvinnor.

Men vems är katten? Den ligger ute på div sidor som upphittad men ingen känns vid den. Jag förmodar att de vill flytta den från mig vilket varit tal på innan

Är de automatiskt ”ägare” eller beslutsfattare till katten och hur?
Vi har inget avtal eller dyl med dem, katten ligger ute på div sidor som ”upphittad”.
Jag fattar inte? Du har hittat en katt som du tar hand om? Vem är det som bestämmer vad du får göra och inte göra med katten?
 
Jag fattar inte? Du har hittat en katt som du tar hand om? Vem är det som bestämmer vad du får göra och inte göra med katten?
Katten låg ute på FB där man frågade efter ägare eller om nån kunde plocka in den. Katthemmet bad upphittaren ta in den över natten vilket de inte kunde. Skrev då att jag kunde och katthemmet kollade chip och räckte mig buren. Inget avtal mellan oss mer än att jag sagt att den såklart får vara hos mig tills ägaren dyker upp eller den hittar ett nytt hem.
 
Katten låg ute på FB där man frågade efter ägare eller om nån kunde plocka in den. Katthemmet bad upphittaren ta in den över natten vilket de inte kunde. Skrev då att jag kunde och katthemmet kollade chip och räckte mig buren. Inget avtal mellan oss mer än att jag sagt att den såklart får vara hos mig tills ägaren dyker upp eller den hittar ett nytt hem.
Tog de först emot katten och sedan du?
Eller kollade de bara chip åt upphittaren?
Har svårt att se hur det kan vara katthemmets katt, speciellt om du inte skrivit på papper.
 
Tog de först emot katten och sedan du?
Eller kollade de bara chip åt upphittaren?
Har svårt att se hur det kan vara katthemmets katt, speciellt om du inte skrivit på papper.
De kollade bara chip... inget mer.
Tänkte om de måste ha nåt tillstånd för att ens få plocka in katter men det kanske de inte måste
 
I grunden måste du reda ut om du har plockat in en katt och katthemmet är informerade om det. Eller om katthemmet har plockat in en katt och du tar hand om den på deras uppdrag.
Vad har ni avtalat? Eller minst lika viktigt vad har in inte avtalat om...
Vi har inte avtalat om något alls mer än att jag tar hem den då katthemmet inte kunde. Jag är inte en av deras jourhem rent formellt eftersom vi aldrig skrivit avtal om detta såsom de brukar göra. Men när du ställer frågan så blir det ju genast klurigt att avgöra rakt av.

Det finns ingen överenskommelse om något alls.
 
Vi har inte avtalat om något alls mer än att jag tar hem den då katthemmet inte kunde. Jag är inte en av deras jourhem rent formellt eftersom vi aldrig skrivit avtal om detta såsom de brukar göra. Men när du ställer frågan så blir det ju genast klurigt att avgöra rakt av.

Det finns ingen överenskommelse om något alls.

Har de då något att säga till om egentligen? Kan du inte bara tacka för samarbetet ni haft och sen gå vidare på egen hand och göra det du anser är bäst för katten? Eller lämna tillbaka den om du inte vill/kan ta det ansvaret?
 
Har de då något att säga till om egentligen? Kan du inte bara tacka för samarbetet ni haft och sen gå vidare på egen hand och göra det du anser är bäst för katten? Eller lämna tillbaka den om du inte vill/kan ta det ansvaret?
Det är just det jag undrar, vad de har att säga till om.

Skulle jag tacka nej till samarbetet skulle det ta hus i helvete minst sagt.

Frågan är vart jag skulle lämna den, till katthemmet? Hur skulle hon få det där? Är det ens lämpligt att flytta runt den så?
 
Vi har inte avtalat om något alls mer än att jag tar hem den då katthemmet inte kunde. Jag är inte en av deras jourhem rent formellt eftersom vi aldrig skrivit avtal om detta såsom de brukar göra. Men när du ställer frågan så blir det ju genast klurigt att avgöra rakt av.

Det finns ingen överenskommelse om något alls.
Ja, då anser du att du plockat in katten på egen hand utan deras inblandning mer än att de uppmärksammade dig på den och hjälpte till att chipkolla den.
Isåfall behöver du inte ha med dem alls att göra om du inte vill. Men du bör prata med polisen så de vet att den upphittade katten finns hos dig om någon söker den.

Om du tycker att en veterinär bör avbryta dräktigheten så tror jag det är länsstyrelsens djurskyddsenhet som du vänder dig för att få beslut om det när ingen ägare finns tillgänglig som kan agera?
 
Tack, det var jag som uppmärksammade dem på den såvida att jag frågade om de kände till den då katten hittades i närheten av dem. De kände inte igen den och kunde inte ta in den. Erbjöd mig att ta in den... de kollade chip endast.

Jag gissar att de redan anmält den som hittegods men jag vet faktiskt inte. Kan jag ringa och ta reda på om den finns där? Om inte annat borde jag som privatperson kunna få göra det?
 
Det känns som grumligt vatten men jag tänker också, vad är det värsta som kan hända? Att damerna inte vill ha med dig att göra mer, eventuellt att det dyker upp en sur ägare men om veterinären bedömer att kastrering är bästa vården finns inte mycket att sätta emot.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 221
Senast: IngelaH
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 281
Senast: Hjalti
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 189
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp