Vad behöver katthem och dyl för tillstånd?

Här omkring är det ibland så att hen som har närmaste katthemmet kollar chip men någon annan tar hand om katten. Katten tillfaller upphittaren alternativt den som tagit hand om den (om det är någon annan än upphittaren) tre månader efter att katten har anmälts som upphittad hos polisen om ingen ägare går att få tag i men från första gången man matar en katt har man ansvaret för den. Det är alltså du som har ansvar för att katten får behövlig vård t ex.

I ditt fall hade jag alltså utgått ifrån att det är du som är ansvarig för katten. Katthemmet kunde inte ta hand om den och du gjorde det istället, alltså har de inget mer med katten att göra. Inget finns skrivet och inget muntligt avtal finns heller vad jag kan förstå?

Det är lurigt det där med att kastrera upphittad katt men jag har vid något tillfälle gjort det långt innan de tre månaderna har gått och det har vid de tillfällena varit för kattens bästa. De katterna jag har tagit hand om som jag har kastrerat är det ingen som har frågat efter eller velat veta av. Inte ens de gångerna jag faktiskt har lyckats luska ut vem ägaren är.
 
Fast det är ju inte riktigt det som det handlar om ifall du läser. Katten är inte sjuk i den bemärkelsen. Så var du får ett ev ”dömd till vanvård” förstår jag inte alls.
Så katta är inte utmärglad och skinn och ben då som behöver äta upp sig som skrivs i första inlägget?
 
Fast nog tycker jag att en dräktig utmärglad kattunge är ett veterinärärende.
Det är det, men för dagen inte akut eller någon form av vanvård som jag kan anmälas för som påtalades.

I övrigt har jag skrivit flera gånger att jag vill att den skall till veterinär.
 
Äter gör den och börjar gå upp på sin specialdiet. Så knappast vanvård eller ett akut veterinärärende.

Enligt rådande lagstiftning får man inte para en katt under 10 månaders ålder. Är denna katt yngre än så, vilket jag tolkar det som och dessutom är utmärglad sånär den sannolikt undernärd. Det ger inga goda förutsättningar för friska kattungar eller att katten ifråga kommer utvecklas normalt. Jag tycker definitivt att en veterinär bör vara den som bedömer om det är lämpligt att hon får kattungar eller inte.

Risken för förlossningskomplikationer ökar ju också. Det riskerar att bli rejält dyrt om det inte går som det ska. Räkna med att det blir du som får lägga ut de pengarna, även om kattdamerna säkert kan ragga fram pengar på Facebook.
 
Det är det, men för dagen inte akut eller någon form av vanvård som jag kan anmälas för.

Anmäla går alltid, sedan är det ju inte säkert att Lst agerar på anmälan.

Och katten är kanske inte i akut behov av vård, men det behöver beslutas tämligen omgående om hon ska kastreras eller inte. Ju längre in i dräktigheten hon kommer, ju mindre benägna kommer veterinärerna vara att vilja kastrera henne.
 
Anmäla går alltid, sedan är det ju inte säkert att Lst agerar på anmälan.

Och katten är kanske inte i akut behov av vård, men det behöver beslutas tämligen omgående om hon ska kastreras eller inte. Ju längre in i dräktigheten hon kommer, ju mindre benägna kommer veterinärerna vara att vilja kastrera henne.
Det är precis det jag jobbar på men blir motarbetad.

Vem skall anmäla mig för vanvård tänker du? Det är ju inte jag som vanvårdat katten, tvärtom.
 
Men åk o kastrera katten. Katthemmet får väl säga vad dom vill. Dom är väl inget kriminellt gäng som kommer att dyka upp på din trapp.
Vi har bokat tid efter 1000 om och men, de var inte alls pigga på det minst sagt. Utan det skulle velas, ändras och ringas in i absurdum...Vi får inte lov att kastrera utan att de okejat med vet per telefon innan då de skall rådfrågas efter vetkoll.

Kriminella vette 17men nog har jag haft dem på trappen förr
 
Vi har bokat tid efter 1000 om och men, de var inte alls pigga på det minst sagt. Utan det skulle velas, ändras och ringas in i absurdum...Vi får inte lov att kastrera utan att de okejat med vet per telefon innan då de skall rådfrågas efter vetkoll.

Kriminella vette 17men nog har jag haft dem på trappen förr
Men strunta i dem! Hör inte av dig till dem och blocka dem på sociala medier om de beter sig illa. Att du har tagit hand om en katt gör dig inte livegen utan du är i din fulla rätt att ta egna beslut. Just nu är det du som är ansvarig för katten. Ingen annan.
 
Men strunta i dem! Hör inte av dig till dem och blocka dem på sociala medier om de beter sig illa. Att du har tagit hand om en katt gör dig inte livegen utan du är i din fulla rätt att ta egna beslut. Just nu är det du som är ansvarig för katten. Ingen annan.
Helt säker? Även om de polisanmält den som upphittad?
Bara så det inte blir något strul efteråt där de faktiskt på något vis står som ansvariga/tillfälliga ägare i egenskap av att de är katthem. Det är just det som bekymrar mig.

Idag har det minst sagt varit en röra med dem
 
Helt säker? Även om de polisanmält den som upphittad?
Bara så det inte blir något strul efteråt där de faktiskt på något vis står som ansvariga/tillfälliga ägare i egenskap av att de är katthem. Det är just det som bekymrar mig.

Idag har det minst sagt varit en röra med dem
Anmäl själv till polisen att katten finns hos dig. Vad ska katthemmet göra? Anklaga dig för att du inte dansar efter deras pipa? Anklaga dig för att du gör det du anser är bäst för katten? Nä, sådana människor ska man för sin egen skull hålla sig borta ifrån.
 
Helt säker? Även om de polisanmält den som upphittad?
Bara så det inte blir något strul efteråt där de faktiskt på något vis står som ansvariga/tillfälliga ägare i egenskap av att de är katthem. Det är just det som bekymrar mig.

Idag har det minst sagt varit en röra med dem
Du meddelade inte polisen att katten är hos dig?

Det blir ju rörigt om du å ena sidan anser att det är du som tagit hand om katten, å andra sidan agerar som att katthemmet ska ha något att säga till om. Var lite mer konsekvent i vilken linje du agerar efter.
 
Anmäl själv till polisen att katten finns hos dig. Vad ska katthemmet göra? Anklaga dig för att du inte dansar efter deras pipa? Anklaga dig för att du gör det du anser är bäst för katten? Nä, sådana människor ska man för sin egen skull hålla sig borta ifrån.
Vi kollade om de gjort en anmälan hos polisen , det har de och lagt anspråk på katten dvs att den är deras om 3 månader. Med andra ord den är deras då?
 
Vi kollade om de gjort en anmälan hos polisen , det har de och lagt anspråk på katten dvs att den är deras om 3 månader. Med andra ord den är deras då?
Eller kan jag göra samma sak med hänvisning att katten ju bor hos mig? De vill ju iofs inte att den skall göra det.
 
Det är precis det jag jobbar på men blir motarbetad.

Vem skall anmäla mig för vanvård tänker du? Det är ju inte jag som vanvårdat katten, tvärtom.
Jag tänker snarare att man får anmäla katthemmet för vanvård om de inte "tillåter" dig att söka veterinärvård. Om de anser att de är ansvariga för katten och katten på något sätt nekas vård den behöver får de också stå till svars för det.
 
Jag tänker snarare att man får anmäla katthemmet för vanvård om de inte "tillåter" dig att söka veterinärvård. Om de anser att de är ansvariga för katten och katten på något sätt nekas vård den behöver får de också stå till svars för det.
För stunden (eftersom de ändrar sig hela tiden) ska den till vet. Men som sagt de är veliga nåt så in i bänken så det har bokats runt in i absurdum.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 221
Senast: IngelaH
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 281
Senast: Hjalti
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 189
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp