Vad behöver katthem och dyl för tillstånd?

Eller kan jag göra samma sak med hänvisning att katten ju bor hos mig? De vill ju iofs inte att den skall göra det.
Anser du att infon hos polisen är fel så säger du det till dem och berättar vad som är det korrekta, att katten är hos dig?

För stunden (eftersom de ändrar sig hela tiden) ska den till vet. Men som sagt de är veliga nåt så in i bänken så det har bokats runt in i absurdum.
Om du rättar dig efter vad de säger till dig hela tiden så blir det du som ger dem inflytandet att bestämma. (Och lite svårt för dem att inse att du hävdar att det är du som har tagit hand om katten på egen hand...)
 
Bara bryt kontakten med katthemmet. Jag har varit i liknande sits, värre tom då de hade gett katterna veterinärvård och chippat dem. Jag bara bröt kontakten och registrerade chippen på mig, glada blev de inte men inte är det mot lagen; katten bor hos dig och då är den ditt ansvar.
 
Sitter och funderar mitt i natten.
Vad behöver katthem och liknande organisationer för tillstånd för att ta in/ta hand om katter?

Jag sitter i en jätteknepig sits just nu då vi plockade in en katt med deras ok. Vi har inte skrivit papper eller något... det visade sig vara en dräktig utmärglad kattunge. Jag tycker ”kastrera” och ta bort ungarna... och sedan hitta hem. Låta katten äta upp sig då den bara är skinn och ben.

Men jag får inte ens ta den till veterinär själv och de är emot att ta bort kattungar även tidigt i dräktigheten. Jag får inte tycka utan de sitter separata FB grupper och bestämmer ett gäng kvinnor.

Men vems är katten? Den ligger ute på div sidor som upphittad men ingen känns vid den. Jag förmodar att de vill flytta den från mig vilket varit tal på innan

Är de automatiskt ”ägare” eller beslutsfattare till katten och hur?
Vi har inget avtal eller dyl med dem, katten ligger ute på div sidor som ”upphittad”.

Du är villig att bekosta veterinärbesöket själv? För i så fall hade jag bara kört på, anmält till polisen att den katt de tidigare eventuellt anmält som saknad inte är via dem utan via dig, att du har katten. Ta den till veterinären, gå på veterinärens rekommendation, betala fakturan och behåll katten till en ägare dyker upp. Eller för evigt, om det inte dyker upp någon ägare.

Katten är ju inte värd något i pengar, den kommer bara att kosta pengar att vårda så jag kan inte se att katthemmet har något ekonomiskt intresse i att "ta över" katten. De fick frågan om de kunde ta in den, de kunde inte - du gjorde det. Har de på något sätt varit involverade utöver att kolla chippet? Lämnat kattmat, pengar etc?
 
Du är villig att bekosta veterinärbesöket själv? För i så fall hade jag bara kört på, anmält till polisen att den katt de tidigare eventuellt anmält som saknad inte är via dem utan via dig, att du har katten. Ta den till veterinären, gå på veterinärens rekommendation, betala fakturan och behåll katten till en ägare dyker upp. Eller för evigt, om det inte dyker upp någon ägare.

Katten är ju inte värd något i pengar, den kommer bara att kosta pengar att vårda så jag kan inte se att katthemmet har något ekonomiskt intresse i att "ta över" katten. De fick frågan om de kunde ta in den, de kunde inte - du gjorde det. Har de på något sätt varit involverade utöver att kolla chippet? Lämnat kattmat, pengar etc?
Jag är inne på det.
Kan jag anmäla en vecka efteråt? Katten ligger ute som hittad i FB grupper, jag har lagt den på Vilse.se.

De lämnade ett par matburkar, annars har jag bekostat allt själv kring katten. Matburkarna kan de ju få pengar för. Annars är det bara tips kring foder och sånt vi ut utbytt då den utsvultna katten matats av första upphittaren och blev tvärsjuk pga för mycket mat.
 
Bara bryt kontakten med katthemmet. Jag har varit i liknande sits, värre tom då de hade gett katterna veterinärvård och chippat dem. Jag bara bröt kontakten och registrerade chippen på mig, glada blev de inte men inte är det mot lagen; katten bor hos dig och då är den ditt ansvar.
Oj, vad hände? Du får gärna berätta storyn om du vill?

Jag upplever det mer som en fix idé att de måste vara uppe i allt och styra in i absurdum. Men med facit i hand slutar det inte alltid bra. Detta pga en person där.
 
Oj, vad hände? Du får gärna berätta storyn om du vill?

Jag upplever det mer som en fix idé att de måste vara uppe i allt och styra in i absurdum. Men med facit i hand slutar det inte alltid bra. Detta pga en person där.
Inte direkt någon story. Jag hörde av mig och ville ha katt, de dumpade två hos mig istället för en som överenskommet (dessutom nykastrerade utan att det avtalats), jag tröttnade på att de var oseriösa och sa tack och hej, registrerade som sagt chippen på mig och så var det inte mycket mer med det.
 
Sitter och funderar mitt i natten.
Vad behöver katthem och liknande organisationer för tillstånd för att ta in/ta hand om katter?

Jag sitter i en jätteknepig sits just nu då vi plockade in en katt med deras ok. Vi har inte skrivit papper eller något... det visade sig vara en dräktig utmärglad kattunge. Jag tycker ”kastrera” och ta bort ungarna... och sedan hitta hem. Låta katten äta upp sig då den bara är skinn och ben.

Men jag får inte ens ta den till veterinär själv och de är emot att ta bort kattungar även tidigt i dräktigheten. Jag får inte tycka utan de sitter separata FB grupper och bestämmer ett gäng kvinnor.

Men vems är katten? Den ligger ute på div sidor som upphittad men ingen känns vid den. Jag förmodar att de vill flytta den från mig vilket varit tal på innan

Är de automatiskt ”ägare” eller beslutsfattare till katten och hur?
Vi har inget avtal eller dyl med dem, katten ligger ute på div sidor som ”upphittad”.

Katthemmet kanske får betalt för katten
om det går genom polisen?

säg att du vill adoptera/ köpa katten till katthemmet och till polisen.
de borde vara glada att någon vill ta över katten i så tidigt skede.
 
Katthemmet kanske får betalt för katten
om det går genom polisen?

säg att du vill adoptera/ köpa katten till katthemmet och till polisen.
de borde vara glada att någon vill ta över katten i så tidigt skede.
Varför det? En upphittad katt lyder under exakt samma lagar som om det vore en plånbok som hade hittats. Skillnaden är bara att katten inte förvaras hos polisen. De kan alltså varken vara den ena eller andra känslan än eftersom katten tillfaller upphittaren eller den som har tagit hand om katten först när tre månader har förflutit och ingen ägare har hittats.
 
Kan du inte meddela att f.o.m. Nu bor katten hos dig.
Det finns ju på gott (och ont) i så mycket för dem att göra.
De har säkert gott om andra katter som de behöver hjälp med. Vill/kan du inte behålla den så är det lättare att hitta nytt hem ju yngre den är.
Jag hade däremot INTE tagit den till deras veterinär utan en annan klinik, och klippt all kontakt.
 
Varför det? En upphittad katt lyder under exakt samma lagar som om det vore en plånbok som hade hittats. Skillnaden är bara att katten inte förvaras hos polisen. De kan alltså varken vara den ena eller andra känslan än eftersom katten tillfaller upphittaren eller den som har tagit hand om katten först när tre månader har förflutit och ingen ägare har hittats.
För det kostar pengar att ”förvara” en katt. Och fåt katthemmet inte betalt är det svårt att få katthemmet att få råd med mat, sand och skötsel.
 
Kan du inte meddela att f.o.m. Nu bor katten hos dig.
Det finns ju på gott (och ont) i så mycket för dem att göra.
De har säkert gott om andra katter som de behöver hjälp med. Vill/kan du inte behålla den så är det lättare att hitta nytt hem ju yngre den är.
Jag hade däremot INTE tagit den till deras veterinär utan en annan klinik, och klippt all kontakt.
Tydligen inte, nu skall de prompt flytta den härifrån. Den är visst längre gången än man trott. Sjuk är den också
 
Men säg nej?! De kan knappast gå in och ta djur som du har tagit hand om.
De anser att de gjort det. Det är också de som anmält henne hittad hos polisen.
Jag har inget att säga till om. Kattens bästa spelar ingen roll för dem, eller att man väl enligt lag inte får flytta en högdräktig hona.
Har heller inte fått boka veterinärbesök utan det var en himla soppa. Jag vill boka så det passar med jobb osv. Men nej, nån från dem skall ringa...de skall köra den osv

Sen ska jag boka ändå, efter dagen gått har de ändrat sig 4 gånger vem som skall åka, vilken klinik, vilken tid... ena stunden ska det bokas, nästa har veterinären sagt att de ska avakta, nästa skall katten åka direkt på morgonen efter och då via dem och så har det rullat på. Väl hos veterinären får jag absolut inte prata/tycka något utan de har ringt innan och gett instruktioner och felaktig info om katten.
Direkt efter får jag medelande att nu ska katten flyttas, för det blir för stressigt för katten att föda här tydligen. Det har ju de bestämt.
 
De anser att de gjort det. Det är också de som anmält henne hittad hos polisen.
Jag har inget att säga till om. Kattens bästa spelar ingen roll för dem, eller att man väl enligt lag inte får flytta en högdräktig hona.
Har heller inte fått boka veterinärbesök utan det var en himla soppa. Jag vill boka så det passar med jobb osv. Men nej, nån från dem skall ringa...de skall köra den osv

Sen ska jag boka ändå, efter dagen gått har de ändrat sig 4 gånger vem som skall åka, vilken klinik, vilken tid... ena stunden ska det bokas, nästa har veterinären sagt att de ska avakta, nästa skall katten åka direkt på morgonen efter och då via dem och så har det rullat på. Väl hos veterinären får jag absolut inte prata/tycka något utan de har ringt innan och gett instruktioner och felaktig info om katten.
Direkt efter får jag medelande att nu ska katten flyttas, för det blir för stressigt för katten att föda här tydligen. Det har ju de bestämt.
Fast varför accepterar du att de kör med dig och katten. Du ger dem den makten genom att köpa allt strunt de häver ur sig och utifrån det dansa efter deras pipa.
 
De anser att de gjort det. Det är också de som anmält henne hittad hos polisen.
Jag har inget att säga till om. Kattens bästa spelar ingen roll för dem, eller att man väl enligt lag inte får flytta en högdräktig hona.
Har heller inte fått boka veterinärbesök utan det var en himla soppa. Jag vill boka så det passar med jobb osv. Men nej, nån från dem skall ringa...de skall köra den osv

Sen ska jag boka ändå, efter dagen gått har de ändrat sig 4 gånger vem som skall åka, vilken klinik, vilken tid... ena stunden ska det bokas, nästa har veterinären sagt att de ska avakta, nästa skall katten åka direkt på morgonen efter och då via dem och så har det rullat på. Väl hos veterinären får jag absolut inte prata/tycka något utan de har ringt innan och gett instruktioner och felaktig info om katten.
Direkt efter får jag medelande att nu ska katten flyttas, för det blir för stressigt för katten att föda här tydligen. Det har ju de bestämt.
Boka en tid och åk. Varför säga något till katthemmet?
 
Fast varför accepterar du att de kör med dig och katten. Du ger dem den makten genom att köpa allt strunt de häver ur sig och utifrån det dansa efter deras pipa.
Jag pratade allt med veterinären och gjort samma förr när de lämnat felaktig info. Tycker det är så sjukt att den som känner katten inte ska få uttala sig. Dock ringer de oavsett veterinären och kräver att veterinären återkopplar till dem efter.

Brukar det gå till så?
Katten är ju enligt den deras så rätt som det är står de väl utanför dörren. Misstänker att deras ”vi ska boka, vi ska prata och vi ska köra” är ett sätt att försöka ta katten själva
 
Boka en tid och åk. Varför säga något till katthemmet?
Den har redan varit där.

Hur brukar det gå till när man är jourhem? Överlag?
Läser jag på jourhemsavtal från andra katthem är det väldigt viktigt att katten skall få stanna tiden ut och inte flyttas. Man skall också själv kunna åka till veterinär.
 
Den har redan varit där.

Hur brukar det gå till när man är jourhem? Överlag?
Läser jag på jourhemsavtal från andra katthem är det väldigt viktigt att katten skall få stanna tiden ut och inte flyttas. Man skall också själv kunna åka till veterinär.
Problemet är ju att du inte gjort upp något avtal med katthemmet.
Du borde stått på dig antingen i att avtal ska skrivas redan när du hämtat den, eller hävdat att katten är din eftersom inget avtal har ingåtts och att de ska sluta höra av sig.
Nu har du ju låtit de bestämma och ta över och då blir det svårt för dig att ställa krav. Varför polisanmälde du inte katten som upphittad och informerade om att den bor hos dig nu och att du tar hand om den och ungarna? Då tillfaller den ju också dig efter tre månader när ägaren inte blivit hittad/gett sig till känna.
Jag ser att du har två val; antingen lämnar du katten hos dom så får dom sköta om katten, eller så vägrar du lämna ut katten när de kommer, slutar ha kontakt med dom och tar hand om den själv istället.
 
Problemet är ju att du inte gjort upp något avtal med katthemmet.
Du borde stått på dig antingen i att avtal ska skrivas redan när du hämtat den, eller hävdat att katten är din eftersom inget avtal har ingåtts och att de ska sluta höra av sig.
Nu har du ju låtit de bestämma och ta över och då blir det svårt för dig att ställa krav. Varför polisanmälde du inte katten som upphittad och informerade om att den bor hos dig nu och att du tar hand om den och ungarna? Då tillfaller den ju också dig efter tre månader när ägaren inte blivit hittad/gett sig till känna.
Jag ser att du har två val; antingen lämnar du katten hos dom så får dom sköta om katten, eller så vägrar du lämna ut katten när de kommer, slutar ha kontakt med dom och tar hand om den själv istället.
Jag trodde nog att ägaren skulle dyka upp, det var min naiva tanke. Katten var så himla tillgiven och van att vara inne.

Antar att man inte kan polisanmäla i efterhand? Det var tydligen det första de gjorde och la anspråk på katten.

De begärde fakturan dock från veterinären, ville jag iofs skulle kunna betala.

Frågan är ju just i skrivande stund, vems är katten? Inga papper skriva och jag tar hand om katten
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 269
Senast: Hjalti
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 117
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp