Vad behöver katthem och dyl för tillstånd?

Jag trodde nog att ägaren skulle dyka upp, det var min naiva tanke. Katten var så himla tillgiven och van att vara inne.

Antar att man inte kan polisanmäla i efterhand? Det var tydligen det första de gjorde och la anspråk på katten.

De begärde fakturan dock från veterinären, ville jag iofs skulle kunna betala.

Frågan är ju just i skrivande stund, vems är katten? Inga papper skriva och jag tar hand om katten
Katten tillhör ägaren som inte dykt upp än. När tiden gått ut som upphittad hos polisen kan jag inte se annat än katten tillfaller den som anmält katten som hittad hos polisen.
 
Jag trodde nog att ägaren skulle dyka upp, det var min naiva tanke. Katten var så himla tillgiven och van att vara inne.

Antar att man inte kan polisanmäla i efterhand? Det var tydligen det första de gjorde och la anspråk på katten.

De begärde fakturan dock från veterinären, ville jag iofs skulle kunna betala.

Frågan är ju just i skrivande stund, vems är katten? Inga papper skriva och jag tar hand om katten

Fråga Polisen
 
Jag trodde nog att ägaren skulle dyka upp, det var min naiva tanke. Katten var så himla tillgiven och van att vara inne.

Antar att man inte kan polisanmäla i efterhand? Det var tydligen det första de gjorde och la anspråk på katten.

De begärde fakturan dock från veterinären, ville jag iofs skulle kunna betala.

Frågan är ju just i skrivande stund, vems är katten? Inga papper skriva och jag tar hand om katten
Katten tillhör den ev. okända ägaren.
Tills man vet vem det är så hanteras den som hittegods.

Varför skulle du vara förhindrad att anmäla det du omhändertagit till polisen?
Din möjlighet att lägga anspråk påverkas inte av om andra också har gjort det eller inte.
Ingen kan avgöra vem av er som har mest rätt om de inte ens vet att du motsätter dig katthemmets version av sanningen...
 
Katten tillhör den ev. okända ägaren.
Tills man vet vem det är så hanteras den som hittegods.

Varför skulle du vara förhindrad att anmäla det du omhändertagit till polisen?
Din möjlighet att lägga anspråk påverkas inte av om andra också har gjort det eller inte.
Ingen kan avgöra vem av er som har mest rätt om de inte ens vet att du motsätter dig katthemmets version av sanningen...
Sant.

kan man hittegodsanmäla nu då?
 
Bara det att de anmälde först och har lagt anspråk på katten efter 3 mån
Fast det är ju inte så att de har "paxat" katten bara för att de var de första som anmälde den upphittad? Nog kan du "göra anspråk" på katten då det trots allt är du som tar hand om den, och speciellt då katthemmet inte har någon avsikt att behålla katten. Polisen ser ju till situationen om det är någon mer avancerat än en borttappad vante.

Sen är katten så dräktig att det vore olagligt att flytta den så kan de självklart inte komma och hämta den? En organisation som bryter mot djurskyddslagen på grund av sitt kontrollbehov kan väl inte anses som ett särskilt lämpligt hem.

Det enda som kan ge dig problem är om de betalar veterinärfakturan i och med att de då står för den veterinära vården, men det borde inte vara omöjligt att lösa även i efterhand.

Ärligt, om du anmäler katten till polisen, vad kan de egentligen göra som är värre än vad de håller på med nu? Det finns ju inget avtal, du får ingen ersättning för kattens dagliga skötsel, samt väldigt tvivelaktigt beteende från katthemmet, så är det verkligen enklare att följa deras nycker än att ringa polisen och säga att du är villig att ge katten ett hem?
 
Om du tar hand om katten, så tillfaller den dig om tre månader. Eftersom du tog över ansvaret för den från upphittaren. (Även om katthemmet hjälpte till och gjorde en chipkoll.)

Ni har inte skrivit avtal, det är oklart vad som har/inte har sagts, och det är alltså du som har tagit hand om katten.

Ingen utom katthemmet bryr sig. För katthemmet är kattungar ofta lättplacerade och ger en liten inkomst. Men du behöver inte vara kompis med dem och serva katthemmet med en dräktig katt för att de säger åt dig det. Trist för dem att missa en peng, men det är inte hela världen. Sluta låta dem köra så med dig, det gör lite ont i mig att de gör det. Bryt bara och säg att du själv tar hand om kattens framtid.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 122
Senast: IngelaH
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 278
Senast: Hjalti
·
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 186
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp