Vad behöver man för utrustning?

sjunga

Trådstartare
Hej Kära Bukefalister! Nu är det så här att jag kanske ska åka och titta på en ponny jag är intresserad av(Min första isf) Och om det går bra ska vi ta den på prov och sedan kanske köpa den ,ni förstår vad jag menar;)

Men nu till min fråga,vad behöver man för utrustning? Som bas,första hjälpen,tävling och annat plick och plock? Och hur mycket av varje? Vilka ridsportbutiker är bäst att handla på? Ja,skriv gärna en lista:D


Med vänliga hälsningar / Sjunga:bump:
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

sådana frågor hade jag också när jag skulle köpa häst..
men t.ex.:
1-2 träns + kanske 3 olika bett hästen trivs med så man kan byta lite.
1-2 sadlar (beroende på om du ska ha 1 dressyr och en hopp)
2-3 schabrak så du kan byta mellan dem
benskydd om hästen nu behöver det.
vintertäcke, regntäcke, 1-2 fleecetäcken
kanske ett ländtäcke + ett reflextäcke
benreflexer

till dej:
hjälm
ridbyxor
ridskor
vantar
stalljacka
reflexväst
säkerhetsväst om du använder det

jaa..asså jag vet inte men kanske nått sånt?
då har jag bara sagt i utrustningsväg.
sen kan det som sagt vara bra med första hjälpen saker mm.
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Ngt som jag alltid har ett överflöd av i mitt stall är bommul, rena trasor/handdukar samt jodopax. Annat "bra att ha" är silvertejp (vävtejp) samt engångsrakhyvlar & en vass sax med trubbig ända (denna får absolut inte användas till annat än sårvård och skall rengöras i jod samt kokas efter varje användning).

Detta ingår väl i "förstahjälpen-lådan", men tyckte det kunde vara bra att nämna iaf. Just tejpen och en vettig sax tycker jag att det väldigt ofta saknas i stall.

Hovkniv samt visitertång är för mig ett måste att ha i stallådan. Annan bra sak att ha i stallet är en vattenkokare :)
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Ngt som jag alltid har ett överflöd av i mitt stall är bommul, rena trasor/handdukar samt jodopax. Annat "bra att ha" är silvertejp (vävtejp) samt engångsrakhyvlar & en vass sax med trubbig ända (denna får absolut inte användas till annat än sårvård och skall rengöras i jod samt kokas efter varje användning).

Detta ingår väl i "förstahjälpen-lådan", men tyckte det kunde vara bra att nämna iaf. Just tejpen och en vettig sax tycker jag att det väldigt ofta saknas i stall.

Hovkniv samt visitertång är för mig ett måste att ha i stallådan. Annan bra sak att ha i stallet är en vattenkokare :)

Åh,tack vad bra:D *skriva upp på listan*
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Beror väl också på hur spartanskt man vill leva. Man klarar sig gott med en sadel, ett träns med bett, två schabrak (så man kan byta när man ska tvätta), ett vintertäcke och ett tunnare regntäcke, tre-fyra hinkar, benreflexer, några borstar (typ rotborste, ryktborste med skrapa och hovkrats), en grimma med grimskaft och första hjälpen-låda också...

I alla fall kan man starta så. Självklart ska allting vara av hyfsad kvalitet och sitta på på hästen, inte skava etc. Kvalitet är viktigare än kvantitet, tycker jag. Sedan tror jag att det är få hästägare som kan hålla sig från att köpa mer än så... man kommer alltid på mer saker man måste ha med tiden (eller "måste" :p), det märker man ju.
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Även om man är shoppinggalen kanske man har en budget man inte ska spräcka ;)
Får ni långa med utrustning? Ev köpa med?
Annars så klarar man sig på bra mkt mindre än man tror... Sen beror det ju på hur man ska stalla upp sin häst också... Har stallet ett gemensamt första hjälpen så behöver man ju inte köpa det direkt...

Grimmor, schabrak och täcken är ju jääättekul att köpa- men man gör det hela tiden så köp inte för mkt i början. Roligare att köpa nytt ofta istället. Efter säsong så att säga.
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

På stoet som jag tittade på(inte det jag länkade till)
Så vet jag inte om man fick med utrustning men jag antar det.
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Nu har jag äntligen sammanställt en lista! Ni får gärna byta plats på sakerna om ni inte tycker att det är under rätt ämne! Och lägg gärna till något. Sätt gärna siffror framför om hur mycket man ska ha.

Here We Go!

Ridutrustning(bas) Reflexer!
Sadel+sadelgjord,stigbyglar,sadelgjord
Träns+bett,tyglar
Schabrak/Vojlok
Senskydd/strykkappor/bakbensskydd
Lindor

Extra(om det behövs)
Martingal
Förbygel
Brösta
Svanskappa
Teddypad
Rumpvärmare(:angel:)
Ländtäcke
Ridtäcke

Hage/transport/uppbindning/longering/ledning
Grimmor
Grimskaft
Året-runttäcke
Regntäcke
Svett-täcke
Fleece/transporttäcke
Stalltäcke
Longer-lina

Tvätt/Puts
Schampo
BodyWash
Hovfett
Hovolja

Rengöring av läder
Våtservetter(för snabb rengöring)
Cremetvål
Läderbalsam
Läderschampo

Stallapotek/Skötsel Borstar,hovkrats,broddar,ryktlåda,snoddar osv.
Helosan
Idomin
Hästsalva
Redital Gentiana spray
Jodopax
Termometer
Brems
Bombull
Kompress
Steril-litex multikompress
Gasbinda
Sax
Tejp

Foderburkar/hinkar/övrigt
Foderburkar/hinkar
Höpåsar
B-Vitamin

:p Fyll gärna i listan!(När det blir dags att shoppa MÅSTE jag till Gekås!
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Tror du verkligen att du behöver både brösta, förbygel och svanskappa? Såg iofs nu att det står extra... Är hästen inte klippt på rumpan behöver man ju inte täcka den heller- om man nu inte tvunget vill...
Själv brukar jag rida med en filt när jag skrittar. Värmer ju mina ben skönt också...
1st Sadel+sadelgjord,stigbyglar,sadelgjord
1st Träns+bett,tyglar- kanske ett par extra tyglar...
2 Schabrak- man köper så mkt efterhand o säsong ändå....
1 par Senskydd/strykkappor/bakbensskydd- behövs det? Den kanske hatar att ha skydd... hihihi
2 par Lindor- en till ridning o en till stallskötsel

2 Grimmor
3 Grimskaft
1 Året-runttäcke- eftersom du har ett regntäcke också kan man ju alltid ta det om det skulle vara blött eller så... Alltid har man ngt att slänga under om det skulle vara för tunnt...
1 Regntäcke
1 Svett-täcke- för att senare köpa ett finsvettäcke till träning o tävling... Man MÅSTE ju inte ha allt på en gång...
0 Fleece/transporttäcke- det ovan duger bra så länge. Fleece blir bara statiskt och skitigt iaf ;)
Stalltäcke- Kan man ju köpa om man vill... Annars kan man ju vänta ett tag. Man har ju året runt täcket...
1 Longer-lina

Schampo,BodyWash,Hovfett,Hovolja = helt onödiga.......
Köp ett schampoo och en flaska rapsolja till hovarna... En pensel också är ju bra att ha. Olja in hovarna på kvällen så håller dig hovarna superfina dagen efter också! Bra att tänka på om man ska brodda o inte vill bli kladdig.

Våtservetter(för snabb rengöring), Cremetvål,Läderbalsam,Läderschampo= Jodå- om man vill.. Men man klarar sig på mindre... En flaska diskmedel och ett bra fett är vad jag rekommenderar... Tänk på att få bort ALL gammal fett innan du lägger på nytt....

Borstar,hovkrats,broddar,ryktlåda,snoddar osv.= bra att ha!
Helosan tja- onödig om du har idomin. Bättre med idomin för den är fetare...
Idomin
Hästsalva = onödig
Redital Gentiana spray= tror jag också du klarar dig utan
Jodopax = mkt bra- finns även i färdigdoserad gele som är enkel att hålla på med...
Termometer = ett måste
Brems = mkt bra att ha- rekommenderar den från hööks.... Smidigt att man kan hålla på med ev sår själv utan att hålla i bremsen...
Bomull= ett måste- gärna rena handdukar också
Kompress= bra att ha. Gärna några som drar ut skit från sår också...
Steril-litex multikompress = mkt bra
Gasbinda= mkt bra
Sax= minst 2
Tejp= bra att ha

Foderburkar/hinkar- beror ju på var man har hästen och vad som behövs....
Höpåsar= bra om man ska packa själv... Bra att packa allt till träningar och tävlingar me... Förutom höt då ;)
B-Vitamin = tja... säsongsvis e de ju bra. Men kanske ännu bättre att kolla vad den har fått innan...
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Jo jag har skrivit av en del grejer från höökskatalogen xD
Nej men t.ex året-runt-täcke tänkte jag mest på ifall regntäcket är sönder/tvätten/läcker och sådant där xD
Men du anväder alltså inte vanligt läderbalsam osv?
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Jo- men bara ett i taget så att säga.. Jag har ungefär alla som finns... man måste ju prova... men man måste inte ha ALLT på en gång ;)
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Jaa,lite så får man tänka. Jag menar i början så här är de nog inte nödvändigt med vintertäcke t.ex. Men när jag ska shoppa allt detta så blir det en tur till Gekås:rofl:

Ja,men jag sparar just nu pengar så jag hoppas inte att pållen blir utan ngt i alla fall.

Gekås, Here I Come:devil:
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Tänk på att det ofta reas ut vintertäcken och andra vintergrejer nu framåt våren, så det kan vara bra att passa på att köpa det nu.

Annars så skulle jag bara skaffat det viktigaste, så märker man efterhand vad hästen behöver. fråga vad den har haft för bett, skydd, foder osv innan.
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Jag skulle rekommendera att du har åtminstone två eller tre grimmor så du har i reserv om den går sönder. Likaså grimskaft går åt några stycken, tänk två för uppbindning på gång, ett i spilta (alt box, vid skötsel) ett i transport och ett eller två i reserv..
Hovkratsar är också bra att ha flera av, och stigläder och sadelgjordar bör finnas minst två uppsättningar av så man kan rida även om olyckan är framme eller gjorden behöver tvättas. Lika viktigt att den är ren som schabrak/vojlock.
Lite allmänt så kan du behöva några hinkar av murarmodell, dels om du ska blanda betfor eller kli eller annat foder, och dels till vatten (även om man har vattenkopp kan det behövas om vattnet t ex fryser eller om hästen har den "trevliga" vanan att bajsa i koppen eller vägrar använda den etc) och någon extra är alltid bra att ha, då olyckor häder även med hinkar.
Täckesgjord (gärna i resår) kan vara bra att ha om du ska ha svettäcke eller fleecetäcke, då de sällan har en gjord.
Smörjgrejor är a och o, så att du slipper köpa tusen nya lädergrejor. Ta som vana att smörja av tränset varje gång du ridit så håller det sig jättefint. Kanske en smörjkrok (finns på H**ks) kan underlätta.
Jag rekommenderar också att du investerar i massor av reflexer. Brösta, ländtäcke/ridtäcke, benreflexer, pannlampa, kanske ett sånt träns med reflekterande foder som finns på h**ks, eller reflexer att trä på tränset.
För resor, transportskydd, svanskappa, stalltäcke i bomull. Hönät alt ikeapåse.
Longerlina med tillhörande deltatygel alternativt kapson, långpiska eller dressyrspö. Beror på vad man gillar att använda.
Benlindor kanske inte används vid just ridning i samma utsträckning som damasker eller senskydd/andra benskydd, men är guld värda att ha hemma ihop med paddar (fyra lindor minst, helst åtta samt minst fyra paddar) för att linda benen vid skada, efter träning (kanske med arnica eller blue lotion eller annat) osv. Även bra att ha att linda svans med om man inte vill köpa svanskappa.
Investera gärna i en kraftig boll med. Många hästar älskar att leka med en boll antingen ute i hagen eller i boxen. det motverkar i viss grad olater som vävning och krubbitning om man har en leksak i box/spilta. En gammal borste att joxa med kan också duga bra :)

Det finns mer och ännu mer saker men det viktigaste är nog att saker som används ofta finns i flera exemplar så man inte står utan om olyckan är framme. En sax och en kniv ska finnas tillgängligt men inte ligga framme. Medicinskåpet kommer fyllas på efter hand (men man bör ha jodopax, bomull och termometer samt kanske sårspray och brems från början), liksom ryktlåda, täckeshängare, och alla lädervaror. Det går fortare än man tror dessutom!!
Lycka till med ponnyn!!
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Jo en sak tänkte jag på,kom på de nu. Ska man fråga vad den har för storlek på alla saker? Och -Hör inte hit,egentligen- ska man fråga vilken foderstat? För t.ex om den fodras 4 ggr/dag ,men nu ska gå ner till 3 (stallet fodrar bara 3 ggr/dag) tror ni det går bra då?
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Tack för råden!:bow: Jag skrev upp det på papper.

Men jag måste bara fråga en sak.
Jo det är så,att jag slutar skolan sent på måndagar(15.40) Och jag kommer hem cirka 16.00. Och den dagen har jag tänkt ska bli vilodag både för jag slutar sent och att jag har gitarr kurs(:laugh:) Men sedan blir det ju att jag tänkte att jag skulle longera en dag i veckan. Fråga 1. Kan ponnyn ha en vilo dag och ha en dag när den longeras?Och tycker du man ska ha inspänningstyglar eller räcker det med delta och longerlina(jag gick en lektion där man lärde sig longera utan inspänningstyglar)?
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Det kan ju vara en god idé att fråga hur den fodras nu, för även om du inte fodrar likadant kan det vara bra att vänja den succesivt. Tex. Hästen får havre nu, du ska ge krafft. Då kan du byta ut delar av havren till krafft för att slutligen gå över helt till krafft.

Storleken kan ju också vara bra, så länge du är säker på att de har rätt storlek.

Klart hästen kan ha en vilodag och en longerdag, optimalt tycker jag är ca 4 dagars jobb i veckan. Då räknar jag inte med longeringen som jobb.
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Har själv alltid haft häst i familjen och aldrig behövt tänka på utrustning när jag köpt häst, men för några år sedan var jag med en kompis som köpte sin första häst.
Hon hade ingenting och fick bara med en gammal sliten grimma. På vägen hem stannade vi och köpte grimma, grimskaft, benskydd, träns och bett. Sadelutprovaren kom ut en vecka senare och i samband med sadelköp köpte hon några schabrak med. Nu stod hon visserligen uppstallad i ett stort stall och kunde låna allt hon behövde i början, så var det sommar och behövdes inga täcken.
Men grejen är att man klarar sig rätt långt på ganska lite utrustning och att det ofta är bättre att vänta och ta det lugnt tills man verkligen vet vad man vill ha, samt satsa på bra kvalitet :idea:

Lycka till med ponnyn!
 
Sv: Vad behöver man för utrustning?

Transportskydd kan förresten vara bra att ha när du hämtar hästen, det kan vara lätt att glömma.

Skriv upp allt du behöver/vill ha och ordna det efter
- Fixas innan hästen kommer
- Behövs när hästen kommit
- Kan behövas senare
- Onödigt som är kul att ha

eller nåt liknande, och börja att köpa uppifrån och ner.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: hhere
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp