Vad behöver vi i täckesväg? Skimmelägare!

whippetzilla

Trådstartare
Har precis fått hem vår första ponny och vi hade tänkt låta bli att klippa henne och därmed klara oss utan täcke. Dock är det en skimmel vi köpt vilket vi ju börjat förstå mer kommer att se ut som en skäck under det skånska leriga/snöslaskiga halvåret om vi väljer att ha henne utan täcke! Så för enkelhetens skull funderar vi på om hon inte borde ha ett täcke ändå.
Räcker det med ett tunnare regntäcke eller är det överhuvudtaget en dålig idé och bättre att strunta i att hon är skitig under vintern? Vi har inte möjlighet att tvätta henne under vintern.
 
Senast ändrad:
Hur mycket päls hon kommer få påverkar också, två av mina kan inte gå utan täcke oavsett om de klipps eller inte. Regntäcke tycker jag är standard om man ska rida och det regnar normalt/ mycket, känns snällare än att sadla en blöt häst. Om ponnyn får ordentligt med päls räcker nog ett regntäcke, men tänk på att det kan bli varmt om det är soligt :)
 
Har precis fått hem vår första ponny och vi hade tänkt låta bli att klippa henne och därmed klara oss utan täcke. Dock är det en skimmel vi köpt vilket vi ju börjat förstå mer kommer att se ut som en skäck under det skånska leriga/snöslaskiga halvåret om vi väljer att ha henne utan täcke! Så för enkelhetens skull funderar vi på om hon inte borde ha ett täcke ändå.
Räcker det med ett tunnare regntäcke eller är det överhuvudtaget en dålig idé och bättre att strunta i att hon är skitig under vintern? Vi har inte möjlighet att tvätta henne under vintern.
Ett tunt täcke hade jag nog satsat på. Både för att hålla henne ren och även hyfsat torr så man kan rida även vid skitväder. Inte kul att lägga sadel på dyngsur häst. Ett regntäcke med tunt foder (ej fleece) hade jag köpt. Helt ofodrat har en tendens att bli lite fuktigt av kondens på insidan om det inte andas ordentligt.
För säkerhets skull hade jag köpt två så man kan byta vid behov.
 
Tack så jättemycket för svaren! :-) Två tunt fodrade regntäcke känns bra,men kommer hon klara sig med det hela hösten och vintern igenom? Tänker om vi väl börjar lägga täcke på henne ganska snart så får hon väl inte så väldigt mycket vinterpäls och borde ju därmed frysa i ett tunt fodrat regntäcke om det blir sådär -10 med isande vindar och snö? Händer ju dock sällan här nere men vill inte riskera att hon fryser! Tycker just det här med täcke känns som en outforskad djungel för oss! :-)
 
Tack så jättemycket för svaren! :-) Två tunt fodrade regntäcke känns bra,men kommer hon klara sig med det hela hösten och vintern igenom? Tänker om vi väl börjar lägga täcke på henne ganska snart så får hon väl inte så väldigt mycket vinterpäls och borde ju därmed frysa i ett tunt fodrat regntäcke om det blir sådär -10 med isande vindar och snö? Händer ju dock sällan här nere men vill inte riskera att hon fryser! Tycker just det här med täcke känns som en outforskad djungel för oss! :-)
Det märker ni ju. Men vill ni säkra upp kan ni köpa ett med lite mer fodring också.
50 gram är ganska lagom för regntäcke. Vill ni köpa ngt varmare så kanske 100-150 g?

Ett regntäcke lär inte göra att hon sätter mindre päls dock.
 
Här nere i Skåne där det regnar underifrån och blåser styv kuling på vintrarna tycker jag ofta att ett halstäcke är mer användbart än tjockare foder. Då håller dom sig torra och därmed varma.
Märker ni att hon fryser så kan man ju isf lägga ett tunnare thermotäcke under utetäcket. Passa er för fleece bara, det är ett otyg att ha till häst om du frågar mig 😉
 
Tack så jättemycket för svaren! :-) Två tunt fodrade regntäcke känns bra,men kommer hon klara sig med det hela hösten och vintern igenom? Tänker om vi väl börjar lägga täcke på henne ganska snart så får hon väl inte så väldigt mycket vinterpäls och borde ju därmed frysa i ett tunt fodrat regntäcke om det blir sådär -10 med isande vindar och snö? Händer ju dock sällan här nere men vill inte riskera att hon fryser! Tycker just det här med täcke känns som en outforskad djungel för oss! :-)

Jag har ett ofodrat, ett flercefodrat, ett 100g med avtagbar hals, och ett 200g. Det ofodrade använder jag enbart på sommaren om det ska regna konstant i några dagar, och 250g har jag lagt på en eller två gånger... Fleecefodrade är perfekt höst och vår, men kan bli statiskt. Använder 100g täcket absolut mest! Bara att ta av/på halsdelen beroende på hur mycket det blåser och snöar på tvären. Kommer kika efter ett till 100g med avtagbar hals.

Jag täckar enbart vid ruskväder dock.
 
Jag hade 2 olika 100 grams täcken att byta mellan till min skimmel på vintern om det var ruskväder. Connemara, klippt på halsen.
Fina dagar fick han gå naken. På lösdrift.
På helgerna borstade och putsade jaghonom extra medan det blev mindre av det i veckorna när jag jobbade. Red jag i veckan så blev det barbacka.
 
Jag kör numera med två regntäcken (att byta mellan) och sedan har jag undertäcken/liners i två olika tjocklekar. Mycket lättare att tvätta bara undertäckena efter behov. Jag har ganska sällan bara regntäcke på hästarna utan oftast ett undertäcke också.
 
I Skåne räcker det oftast med tunt fodrade regntäcken. Det är ju vinden som är kall oftast. Minst två att byta med beroende på torkningmöjligheter.
Har mina mer fodring än så, då svettas de istället. Så mitt tips är att börja med regn och känn ofta under täcket. Dra handen mothårs tills du känner huden. En häst ska kännas sval mot pälsen men varm mot huden.
 
Har precis fått hem vår första ponny och vi hade tänkt låta bli att klippa henne och därmed klara oss utan täcke. Dock är det en skimmel vi köpt vilket vi ju börjat förstå mer kommer att se ut som en skäck under det skånska leriga/snöslaskiga halvåret om vi väljer att ha henne utan täcke! Så för enkelhetens skull funderar vi på om hon inte borde ha ett täcke ändå.
Räcker det med ett tunnare regntäcke eller är det överhuvudtaget en dålig idé och bättre att strunta i att hon är skitig under vintern? Vi har inte möjlighet att tvätta henne under vintern.
Jag har en skimmel och anser att täcke ska inte på bara för att hästen blir skitig. Hästen mår bra av att vara utan täcke.
Till min skimmel har jag ett ofodrat regntäcke (som hon kan ha på våren) och två fleecefodrade regntäcken till vinter.
Bor i Skåne.
 
Har precis fått hem vår första ponny och vi hade tänkt låta bli att klippa henne och därmed klara oss utan täcke. Dock är det en skimmel vi köpt vilket vi ju börjat förstå mer kommer att se ut som en skäck under det skånska leriga/snöslaskiga halvåret om vi väljer att ha henne utan täcke! Så för enkelhetens skull funderar vi på om hon inte borde ha ett täcke ändå.
Räcker det med ett tunnare regntäcke eller är det överhuvudtaget en dålig idé och bättre att strunta i att hon är skitig under vintern? Vi har inte möjlighet att tvätta henne under vintern.

Fråga tidigare ägare vad dom har haft? Annars tycker jag det är en bra idé att införskaffa ett regntäcke till att börja med. Köper du tex horseware kan du köpa liner sedan som du har under täcket. Alla mina ridhästar har täcke för att jag inte har tid eller lust att stå i timmar och sanera varje häst. Har alla möjliga färger på mina. Det ser snyggare och trevligare ut att komma med en ren häst på tex träning osv än en smutsig.
 
Jag hade satsat på ett horseware, köp ett 0g med möjlighet att sätta i liner så kan ni bygga på om hästen visar sig vara frusen.
Det kan ju också vara så att den behöver bli klippt om den ska ridas men sätter mycket päls och svettas mycket.
 
Mina hästar har ett 0 g och ett 50 g amigo bravo var, sedan har de 100, 200 och 300 g liners att sätta i. Mycket lättare att bara tvätta linern än ett helt vintertäcke! Och billigare än att ha utetäcken i alla tjocklekar. Skulle nog satsa på något liknande om jag var du, är hästen oklippt kanske det räcker med en 100 g liner:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp