Vad behövs egentligen för att polis/länsstyrelsen ska ta hunden

Diabetikern

Trådstartare
Vi har en riktigt tråkigt historia här nu.

En man filmade sig själv när han hade sex med hundarna och skickade detta på snapchat till vänner som reagerat. Jag följer detta ärende.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7344532

Vad behövs egentligen för att man ska bli av med djuren? Mannen har erkänt för polis mm att det är han som utsatt en tik för grova sexuella handlingar och påföljden blir att han inte får vara själv i lägenheten med hunden? Känns lite sådär.
 
Vi har en riktigt tråkigt historia här nu.

En man filmade sig själv när han hade sex med hundarna och skickade detta på snapchat till vänner som reagerat. Jag följer detta ärende.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7344532

Vad behövs egentligen för att man ska bli av med djuren? Mannen har erkänt för polis mm att det är han som utsatt en tik för grova sexuella handlingar och påföljden blir att han inte får vara själv i lägenheten med hunden? Känns lite sådär.
Eftersom det inte var hans djur tror jag det är omöjligt att göra på annat sätt än att han inte får vara ensam med hundarna. Alternativet vore ju att man kunde ta djur från deras ägare om de hade blivit utsatta av någon som inte är dess ägare och riktigt så fungerar det ju inte och det är ju tur!

Däremot skulle han självklart inte gå ostraffad ur det hela och jag hoppas att ägaren till hundarna ber honom dra åt helvete!
 
Med tanke på att han inte är ägare till hunden så kan man inte omhänderta djuret om inte deras ägare vanvårdar eller misshandlar hunden själv. Mannen hoppas jag få ett ordentligt straff, han bryter mot både djurskyddslagen och brottsbalken så han kommer dömas för ena och riskerar fängelse upp till två år.
 
Hade det varit mannen som ägt hundarna hade de omhändertagits då?

Man hör ju skräckhistorier om hundar som far illa och anmälningar hit och dit som inte verkar leda någon vart. Vart går själva gränsen? efter x antal anmälningar/besök? Någon som vet?
 
Hade det varit mannen som ägt hundarna hade de omhändertagits då?

Man hör ju skräckhistorier om hundar som far illa och anmälningar hit och dit som inte verkar leda någon vart. Vart går själva gränsen? efter x antal anmälningar/besök? Någon som vet?
Om länsstyrelsen hade gjort bedömningen att det var allvarligt nog så hade de kunnat ta hunden direkt om han hade varit ägare.
 
Hade det varit mannen som ägt hundarna hade de omhändertagits då?

Man hör ju skräckhistorier om hundar som far illa och anmälningar hit och dit som inte verkar leda någon vart. Vart går själva gränsen? efter x antal anmälningar/besök? Någon som vet?
Om mannen stod som ägare så hade antagligen hundarna omhändertagits direkt om det inte hade gjorts bedömningen att han skulle kunna omplacera dem till ett bättre hem än vad länstyrelsen kan.

Alla anmälningar som länstyrelsen får in skickas djurskyddsinspektörer till, alltid. De åker till platsen utan förvarning och skriver ett föreläggande (lista med brister på djurhållningen) och om det inte är så illa så brukar de ge en någon vecka att förbättra situationen och sedan åka dit igen för att kontrollera. Tyvärr så är det vanligaste man åker på är låga böter, alltså typ dagsböter på 100 kr/dag i kanske någon månad/månader om ens det. Om en hund blivit misshandlad av sin ägare avsiktligt så är det mest troligt att den omhändertas om den anses vara i dåligt skick och ägaren inte själv kan ge den ett nytt hem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 268
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp