Vad beror dessa muskelspänningarna på???

L

Lucky

Hej! Jag håller på att utbilda mig till Hästmassör och håller på att öva mig på ett gäng hästar där jag har åkt på 2 st hästar med lite olika muskelspänningar där jag tänkte höra med er lite mer kunniga i ämnet vad ni anser dessa spänningar kan bero på.

Häst nr; 1
Är en 15 årig varmblod. Valak. Gått i träning.
  • Har en mega spänning på M Supraspinatus på höger sida. Stor knuta.
  • Lätt spänning på M Brachiocephalicus runt 5 halskotan (höger sida).
  • Lätt reaktion över Gluteus högsta pungt (höger sida).
  • Samt en överdrivet stor (vad hette nu den muskeln???) muskeln ligger mot nedre delen/slutet av M Semimembranosus och M flexor digitorum profundus. Närmast hasen.
  • Lätt ömande på longissimus dorsi kring 15:e revbenet (hästens vänstra sida) (Dock blivit biten där tidigare i sommar).
  • Kanske någon lättare reaktion på Gluteus vänster sida.
Stödjer höger framben mycket. Står under sig med vänster framben. Turars om att vila med bakbenen.
Har svårt för vänster galopp men är lättare att rida i vänster varv.
Jag har dock ej sett hästen i rörelse utan enbart gått efter ägarens påståenden.
Vad tror ni att det kan vara för fel på hästen?
Jag hänvisade ägaren vidare till en ET då jag ej vet vad jag kan framkalla om jag lättar på knutan på M Supraspinatusen på höger sida.
Uppskattar tips och råd om vad ni tror det kan vara. Vad tror ni händer om jag skulle ha masserat loss knutan ovs.

Häst nr; 2
17 årigt sto. Halvblod. Spik raka haser. Björnfot.
Har ont/ömmar vid M Latissimus Dorsi fäste närmast höften. U.A för övrikt om man ser på hur hennes extrigör ser ut för övrigt.
Stoet reagerar vid avsittning och tjuter till samt slår. (Har ej bevittnat detta utan ägaren har berättat detta.)
Vad skall man tänka på om en häst har ont i M Latissimus Dorsi? Vissa av mina lärare har bara sagt massera ej dessa hästar. Hänvisa dem till ett proffs isåfall. Men vad beror smärtan på? Inflammation i muskel pga överansträngning, ryggont pga ryggkoterna :confused:

Tacksam för svar. :bow:
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Istället för att fråga på ett forum så kanske du ska fråga den skola/utbildning du går på. Jag skulle aldrig anlita en massör som tar sin fakta från buke...
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Om läraren har sagt att du inte ska massera dem, så hoppas jag att du gör som läraren säger och inte masserar.

Däremot är det en intressant diskussion som man förhoppningvis kan lära sig mycket av - jag hoppas att tråden får vara faktabaserad och diskussionsrik - istället för en massa inlägg om att TS är oseriös osv...

Så - till frågan. Detta är mina amatörmässiga spekulationer ifrån vad som sägs om hästarna ovan. Jag är inte massör, ET eller veterinär, utan bara en hästägare som läser mycket och ser mycket olika hästar. Jag har haft en del hästar med stelheter, låsningar och så vidare, alla behandlade av vet. och/eller ET som jag lärt mig mycket av.

Häst nr 1 är en travare som gått i träning (hur länge sen? Startat lopp?)
Att den har spänningar i högra sidan längs hela överlinjen (om jag nu minns rätt var alla muskler sitter och vad de gör) skulle jag nog hänvisa till träningen. Att hästen har "balanserat" vid arbete på banan (kurvorna) och fått spänningar i sidan och att dessa förvärrats genom att inte behandlas. Att den har svårt för en galopp är inte ovanligt för en otränad häst, och inte konstigt att det är vänster då den är mycket stel i högersidan - inte kan länga ut eller korta musklerna som den ska på den sidan. Jag skulle hänvisa hästen vidare till veterinär i första hand, en ET behandlar inte en häst med problem utan att veterinären har gett ett ok först. Att den växlar via med bakbenen är helt normalt, att den står under sig med ena fram är förmodligen en avlastning på den ömma sidan och kompensation för snedhet - med alla de spänningarna bör hästen upplevas stel i vänstersidan (inte kunna ställa och böja åt vänster) och är förmodligen sned på ett eller flera ställen i kroppen. Att massera en häst med så mycket problem kan absolut lösa problemet på ett ställe men förvärra det på andra eller till och med orsaka nya problem.

Häst nr 2 med taka haser och björnfot bör i första hand tas till veterinär och kompetent hovslagare. Problemen med ryggen har jag svårt att tänka mig kommer från något annat än detta, så det bör ju vara prio 1 att kolla upp. (Gaffelband och senor på benet med björnfot). Jag skulle absolut inte rida eller arbeta en sådan häst innan man vet prognosen. Att massera kan göra saken värre.
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Fjordtokan:
Självklart frågar jag mina lärare på skolan. Jag var bara ute efter att få höra vad andra hade att säja. Då jag föredrar att höra av andras erfareneter. Om man själv har en häst med liknande problem. Vad sa deras terapeuter att ägaren skulle göra. Vad blev resultatet osv.



Båda hästarna har jag hänvisat vidatr till ET som kan detta bätre.

Lärarna på min skola har jag faktist ej fått svar från än. Väntar på svar.
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Lewellyn;
Tack för ditt påpekande att detta kan bli en fin diskution. Då det är en diskution om olika muskelbesvär som jag är ute efter.
Uppgifterna tar jag sedan vidare till mina lärare och hör vad de anser.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Häst nr 1
Har bara gått i träning. HUr länge vet ej. Men de sista 5 åren enbart skogs ridning. Aldrig tävlad.

Häst nr 2
Enligt ägaren så har hästen alltid haft björnfot på båda bakbenen.

Åter igen. Jag inväntar svar från mina lärare, samtidigt som jag ar påpekat till ägarna att någon annan bör se över hästarna. Vet, ET...
Fam tills dess behandlar jag ej dessa häsar.
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Har häst nummer 2 alltid haft björnfot båda bak så förstår jag verkligen inte hur det kommer sig att den rids. :crazy: Björnfot är ett allvarligt fel och hästen har förmodligen väldigt ont, inte bara i ryggen. Det kan gå att lindra för hästen, men inte bota. In på klinik för att titta på senor och gaffelband snarast skulle jag säga.
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Jag blev själv paff första gången jag mötte hästen. Hade aldrig hört talas om denna benställning fören jag såg hästen och tog genast reda på vad detta var för en åkomma.
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Aldrig hört talas om björnfot, försökte googla på det, men det gick inte så bra. Är det någon som har en bild? Jag vill också lära mig mera!:)
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Muskelspänningar beror ofta på att hästen har skapat en försvarsmekanism för att något gör ont någonstans eller ej fungerar optimalt som en slags försvar, de kan också skapas till följd av mer akut direkt skada etc. som du säkert läst på din utbildning. Hältor beroende på problem i olika leder i extremiteterna och/eller rygg etc kan ofta ge liknande muskelspänningar, jämför med hur många av oss människor som är "stela i rygg och axlar" men ibland av olika anledningar. En muskelspänning kan sålunda tyda på olika grundproblematik hos olika hästar beroende på individ, användningsområde, exteriör, skadeproblematik etc...
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Björnfot beror på att de stödjande senorna i benet inte riktigt "hänger med" och inte kan stödja upp benet som de ska. Oftast är det gaffelbanden som är skadade eller på något sätt trasiga. Drabbade hästar är väldigt ofta (vågar inte skriva alltid) väldigt raka i haserna. Det ger stora vinklar i kotan och i extrema fall kan kotan slå i marken vid nedtramp. Det ska dock inte förväxlas med veka kotor. Tänk dig som en björnfot, en tass eller liknande...

bjornfotorakhas.jpg

Bilden är googlad och finns här på buke.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Okej, veka kotor har jag sett på en del föl, men de brukar räta upp sig. Rakhet i hasen har jag nog inte sett så uttalat.

Google ger inte samma resultat för olika personer. Verktyget läser av vad du har googlat och klickat på innan och ordnar svaren därefter. Jag hittade också trådar från buke, men inga nya, och inga med bilder. Bildsök gav mig helt orelevanta saker.

Jag hade inte tänkt så mycket på det innan, men hade vid nåt tillfälle googlat fram ett recept på nåt. I min dator var det min tredje träff, alltid, men när den dog och jag försökte hitta samma recept med min mans dator så var det helt omöjligt.
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

I äldre hovslagarböcker poängteras det hur viktigt det är att hovarna står naturligt på marken i trampdynans vinkel, att bärranden därför alltid måste verkas till samma lutning som strålen.
Om bärranden har en avvikande lutning som gör att hoven lutar bakåt i förhållande till strålens vinkel när den står på marken, blir hästen kraftigt påverkad i hela sin kropp. Det förstör både hästarnas ridbarhet och hälsa.

Att hästen byter viloben ofta beror på de bakåtlutande hovarnas översträckta och trötta senor, och de raka hasorna är ett tecken på att detta pågått länge. Idag verkar tyvärr den kunskapen i allmänhet förlorat sitt värde. MVH
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

Det är inte så svårt att omedvetet skapa en björnfot av en normal hov.Det börjar med att hoven verkas till en lite onaturlig vinkel på längden så att den lutar bakåt. Tån är då lite för hög i förhållande till trakten.
Rakt för en häst är när hoven står på marken i strålens-trampdynans vinkel. precis som en hund eller katt eller som vi står barfota.

När hoven lutar bakåt kommer vikten flyttas mot trakterna från att naturligt vara i mitten av hoven. Hovarna får bakvikt. Om verkningen fortsätter på samma sätt så att bakåtlutningen ökar mer och mer kommer trakterna att sluta växa eller slitas ner av den ökande tyngden och tån kommer att växa allt mer av den minskande tyngden. Det gör att vikten från kroppen till slut hamnar vid ballarna eller till och med bakom hoven.
Kotan har under tiden flyttats längre bak i förhållande till hoven och till slut gör hovens kraftiga bakåtlutning att kotan sett från sidan är bakom hoven. Kroppens vikt kommer då att hamna så tungt på bara kotan att den inte längre orkar hålla sig uppe. Den tvingas ner, senorna tänjs ut och eftersom kotan hela tiden är tyngd av kroppsvikten stannar den kvar nere.
Tån växer nu mest på höjden och nästan inget på längden för att så lite vikt är kvar på tån. Det kan även hända att den kapas av på tvären för att hästen börjar trampa av sig skorna. Det gör att framsidan av hoven börjar växa i en rundad form. Nu har hästen fått en så kallad björnfot och det kan ta som snabbast ca ett halvår. Beklagar den sorgliga informationen, men en björnfot går att göra normal igen om den inte varit för länge. MVH
 
Sv: Vad beror dessa muskelspänningarna på???

fast om hästen är väldigt rak i haserna och "alltid" har haft björnfot är det nog tyvärr inte så enkelt i just fallet som TS tar upp...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 089
Senast: prallan
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 325
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 246
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp