Bukefalos 28 år!

Vad beror detta på?

Fiorano

Trådstartare
Kom till stallet idag och upptäcker först att den min tvååring har varit väldigt lös i magen under natten. När jag tog in henne från hagen såg jag också att hon vat väldigt svullen i bakbenen. Genast tog jag tempen som visade 40.2! Hästen var dock mycket pigg och käkade hö för glatta livet.
Tog förstås genast kontakt med veterinär som tyckte att vi kunde avvakta eftersom hästen var pigg och åt. Hon sa också att jag skulle ta bort allt kraftfoder smat ge henne fil.
Vid halv nio på kvällen tog jag tempen igen och den hade då sjunkit till 39.3.

Vad kan detta bero på? Hästen äter samma hö som hon gjort i flera månader och inget har blivit ändrat i foderstaten. Ingen annan häst som äter samma foder har visat nåt liknande symptom.
 
Hur ser er hage ut?
Har pålle möjligen kunnat sätta i sig en massa gammalt gräs, som nu påbörjat förruttnelseprocessen?
Det är ganska vanligt med magåkommor (kolik o.d) den här tiden på året av det skälet... (fanns en tråd här häromdagen just om detta)
 
Min pålla blev så i höstas, fick feber och svällde upp i benen. Var in med henne på kliniken, hon fick en cortison spruta och dagen efter var det bra och har varit sedan dess. En reaktion på något sa vet. och det kan stämma då hon flyttade till nytt bete någon dag innan.
Ingeting som ändrats i din pålles omgivning el.dyl. som han kan ha reagerat på?
 
Hagen är ganska stor, men dessvärre också ganska blöt. Det låter faktiskt troligt att hon har fått i sig nåt halvruttet och reagerat på det. Hon är ju bebis och tuggar på det mesta...

Veterinären kommer ut på måndag, Men idag hade hon bara 37.6 i temp, samt mer normalt bajs-men var jättetjock i bakbenen...
 
en del virus är "snabba" t ex abortviruset och rhino kan dom ha hög feber bara några timma på ett dygn, det är därför dom är så lömska för t ex tävlingshästar...dom kan ha haft en topp på natten innan dom skall tävla som ingen märkt...hästen tempas på morgonen och är det ok så drar man iväg o tävlar :crazy:..Detta brukar synas nånstans på sista varvet för en travare, dom går in i väggen helt enkelt...troligtvis är det nåt sånt virus din häst fått.
 
Håller med föregående talare. Symptomen är även klassiska på akut ehrlichios. Lite för hög feber för ruttet gräs tycker jag.
 
Var det inte så att det gick ett virus med just dessa symptom lite tidigare i år? Att det var många hästar som hade varit drabbade? :confused: Minns lite vagt.... :o
 
En av ridlärarna på vår klubb har ett stall nån mil bort från där mina hästar står. Hon har en 1,5-åring som fick samma symptom för ca. 1 månad sen. Veterinärerna har inte listat ut vad det är och hästen har fortfarande diarre men har ingen feber och svullnaden i benen har gått ner.

Så det kan helt klart vara ett virus som sprids i trakterna. Vi har dock inte varit i kontakt med varandras hästar. Då borde ju viruset vara luftburet-men frågan är ju då varför inga andra hästar har drabbats?

Min lilla är i alla fall ngt bättre i magen, samt feberfri. Hon är dock mycket tjock i bakbenen. Ska bli intressant vad veterinären säger imorgon.

Finns det nån bok/hemsida man kan läsa om olika virus?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Murray
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 752
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 945
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp