Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Norna

Trådstartare
Klubben i stallet ska ha tävlingar på samma dag som jag ska ut och åka. Det är engelska tävling och hela stallplan räknas som tävlingsområde, vilket är där jag ska lasta.

Själv rider jag western och lastar/jobbar min häst i repgrimma. Jag har försökt att googla för att få fram vad som klassas som träns i TR utan att bli klokare. Är det med bett eller funkar tex ett sidepull?

Är det så att jag måste leda i själva tränset eller kan jag ha grimman över och leda i den?

Tacksam för svar.

Mvh,
Norna
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Om det är en dressyrtävling så är träns huvudlag+bett.. om det är en hopptävling behöver man inte ha bett utan det går bra med bettlöst. Kruxet för dig är att huvudlag måste bestå av läder.

Om man nu tänker sig att följa TR.. vilket inte jag hade gjort i din situation... jag hade lastat som du brukar i din repgrimma och skitit i TR.. :sneaky:

Om du vill följa reglerna så får du lasta i träns.. men jag kan säga att jag känner inte en tjomme som skulle följa dom reglerna..
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Lämnar ett litet inlägg för att komma ihåg tråden, väldigt nyfiken själv på vad svaret kan vara ;)
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

En följdefråga och lätt trådkap...

Så, låt säga att min hemmaklubb ska ha tävling och hela stallområdet räknas som tävlingsområdet, måste jag då ha på träns på min egna, otävlande, häst för att stå utanför stallet och spola ben? Eller för att traska ut till hagen?
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

En följdefråga och lätt trådkap...

Så, låt säga att min hemmaklubb ska ha tävling och hela stallområdet räknas som tävlingsområdet, måste jag då ha på träns på min egna, otävlande, häst för att stå utanför stallet och spola ben? Eller för att traska ut till hagen?

Svar Ja.. därför som jag säger.. finns inte en tjomme som följer dom reglerna.. aldrig någon som sagt nått heller från tävlingshåll dvs Överdomaren.. dom tänker som alla andra att otävlade hästar omfattas inte av TR
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Svar Ja.. därför som jag säger.. finns inte en tjomme som följer dom reglerna.. aldrig någon som sagt nått heller från tävlingshåll dvs Överdomaren.. dom tänker som alla andra att otävlade hästar omfattas inte av TR

Fast det där stämmer inte. Vår klubb har blivit tillsagd av öd när hästar leddes ut till hagen. Tävlingen startade kl 9 och sekretariat öppnade kl 8. Tanken var att hästar som skulle till hage skulle vara ute innan kl 8, men det drog över med en stund.
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Det beror ju helt på hur petig öd nu är. Jag hade (och har) precis som fio blankt struntat i TRs bestämelser i detta fallet.
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

*KL*

En intressant fråga är då om SvRF har rätt att straffa en ryttare som inte har tävlingslicens och alltså inte har förbundit sig att följa SvRF's TR - och i så fall hur.
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Har svårt att tro att ÖD bryr sig, så länge du har koll på hästen.
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

*KL*

En intressant fråga är då om SvRF har rätt att straffa en ryttare som inte har tävlingslicens och alltså inte har förbundit sig att följa SvRF's TR - och i så fall hur.

Nja de behöver ju inte straffa den enskilde olicensierade ryttaren, de kan ju straffa klubben för att de inte sköter sina tävlingar ?
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

En följdefråga och lätt trådkap...

Så, låt säga att min hemmaklubb ska ha tävling och hela stallområdet räknas som tävlingsområdet, måste jag då ha på träns på min egna, otävlande, häst för att stå utanför stallet och spola ben? Eller för att traska ut till hagen?

När jag stod på en större anläggning som anordnade många tävlingar så var det helt ok från överdomaren att vara ute med sin häst i enbart grimma.
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Har du möjlighet att kontakta ÖD i förväg?
Om du håller dig lite diskret bakom stallet kanske ÖD kan kika åt ett annat håll den minuten det tar dig att lämna stallet och gå in i kärran?
Eller är hästen svårlastad?
Om det är en riktigt svårlastad häst som sätter upp en smärre cirkus kan jag spontant känna att när hela området är fullt i folk och hästar kanske det är lika bra att ha träns? Kommer den lös i bara grimma blir folk nog betydligt surare än om den gör det med träns på iom reglerna...
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

KL

En nyfiken fråga från en som undrar... Om jag har en unghäst som inte ens är tränsvan, hur ska man göra då? Det kan ju bli riktigt "intressant"...
Antagligen omfattas man väl ändå av tränstvånget, men jag kan inte förstå att det skulle vara säkrare att använda träns än en grimma. Jag ser hellre att min häst, om den kommer lös, har grimma på sig istället för ett bett i munnen. Det här är en regel jag aldrig förstått, men så håller jag på med western och min häst är uppfostrad. Hon skulle nog bli väldigt förvånad om jag tränsade innan jag lastar. :D
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Nu är jag distansryttare men jag har för mig att det var något ärende en gång där hästen inte kunde trava upp för veterinär i träns och tjejen satte grimma över tränset och travade upp i stället. Det var inte okej men hade grimman suttit under tränset hade det varit ok. Alternativet är ju annars att lasta utanför tävligsplatsen om det går. Kanske finns en granne med gårdsplan du kan prata med?
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

KL

Okej nu drar jag detta några växlar "längre" än många kanske tycker är nödvändigt...

Men VARFÖR är det så svårt att respektera en tävlingsregel ?
Om det är en tävling och man ska ha träns på tävlingsplatsen VARFÖR är det så svårt ? Det är ju ur säkerhetssynpunkt som regeln kommit !

Här kommer "växlarna" ....
En med körkort kör sin bil med säkerhetsbälte, hans kompisar tycker att airbagen räcker, han har inte körkort så han tycker inte lagen gäller honom då han inte har körkortet, men lagen säger att man ska ha säkerhetsbälte, oddsen för att man åker fast utan bälte är minimal. Ska kompisen då åka utan säkerhetsbälte "bara för att göra sin poäng" ? För han litar ju på airbagen att den hjälper vad ska han då med säkerhetsbälte till ? Och oddsen för att det verkligen händer nåt är ju lika stora som oddsen att åka dit.
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Det enda jag kan hitta i TR är i TR II (dressyr) mom 222: "På hela tävlingsområdet skall häst/ponny ledas i huvudlag med bett samt vara försedd med synlig nummerlapp." Men din häst är ju inte tävlande, så:

TR I (genemsamma bestämmelser): "[...] alla tävlande hästar inom hela tävlingsområdet bära väl synlig nummerlapp [...]" så du lär ju inte behöva någon nummerlapp.

Sen i TR III (hopp) hela mom 371 handlar om hästens utrustning, men det gäller enligt min tolkning bara tävlande det också.

Nu har jag inte lusläst, så kan ha missat något. Kolla själv:
Länk till TR-samlingen på ridsports sida

Är din häst lätthanterad kan du väl lasta i grimma, tycker jag. Eller ta på ett sidepull så har du någon sorts huvudlag i alla fall. Vill du vara helt hundra, fråga överdomaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Jag har kommit utifrån för en uppvisning med islandshäst på en tävlingsdag, jag lastade ur och gjorde iordning i lädergrimman. Jag visste mycket väl om att "storhästfolket" har den regeln, men jag är varken med i deras förbund eller lever efter deras regler -så jag ignorerade det. Ingen som sa något...
Hade en ÖD i det fallet sagt till mig hade jag lastat min häst o åkt igen, förhoppningsvis INNAN uppvisningen så den inte blev av :D

Jag kan heller inte se någon skillnad på att ta på hästen ett sidepull av läder för att lasta "med träns" mot att lasta i en lädergrimma... De inverkar exakt likadant... Men det kan ju vara en enkel väg runt regeln om man inte vill skapa sig ovänner.

Om jag var Ts hade jag tagit på min häst grimman, och lastat den i grimman. Vad skall dom göra -utesluta ts från tävlingen ts inte skall vara med på? ;) Dra in ett grönt kort som ts inte har? Jag kanske hade satt ett nackstycke/bett över grimman för syns skull om man skall hålla sig väl med de andra i stallet som lever efter Svrfs regler.

Men jag blir samtidigt nyfiken på hur Ts gör med repgrimman, byter du den till lädergrimma i transporten sen? För inte kör man väl en häst uppbunden i repgrimman? :nailbiting:
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

Tack för alla svar! Nu har jag lite mer kött på benen.

För min egen del så struntar jag blankt i regeln eftersom jag har koll på min häst. Hon lastar sig själv när jag öppnat bakbommen och är van att resa. Jag känner dock att jag vill hålla en god ton mot min stallägare och stallkompisar eftersom jag trivs så bra i stallet.

Ska kolla länken och prata med de i stallet om vi kan springa ut i grimman och lasta lite snabbt. Om de säger nej så får jag kasta på ett träns denna gång.

Kvandi: Om jag lastar i repgrimma så byter jag till lädergrimma när jag stängt bakbom och lämmen. Skulle aldrig våga köra häst i repgrimma :crazy:
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

TR gäller väl bara om du är anmäld till tävlingen?
Står man i ett stall som har en tävling så gäller väl inte TR dig som inte är med i tävlingen?
Du har ju ett kontrakt som säger att du får vistas i stallet.

Jag skulle lasta som vanligt trots tävlingen och vill någon tönt klaga så låt den göra de då:D
 
Sv: Vad betäcknas som träns enligt TR Svrf

*KL
svar till alla som undrar:

TR gäller ALLA HÄSTAR/PONNISAR som vistas på tävlingsområdet. Alltså oavsett om man är anmäld till tävlingen eller inte. Spelar ingen roll om du bara ska leda mellan två stall, till/från hage eller lasta för transport. Tränset SKA vara på!

Är du olicenserad/inte anmäld till tävlingen så åker arrangerade klubb på straffet som i slutändan kan innebära att man inte längre får anordna tävlingar på anläggningen. Trist för en klubb som drar in extra pengar på tävling. Respektlöst mot klubbkamraterna som sliter för att anordna tävlingen.

*Norna,
om du vill hålla god ton så lastar du antingen innan sekretariatet öppnar (dvs innan tävlingsplatsen anses som öppen) eller i träns. Tänk också på att du måste lasta ur på samma sätt om tävlingen fortfarande pågår vid hemkomst.

//LillaGubben
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Sootie
·
Tävling Jag undrar om man får lasta ur och leda en häst på tävlingsplats i ett bettlöst träns. I TR står följande "På tävlingsområdet ska hästen...
Svar
7
· Visningar
2 539
Senast: vike
·
Western Hoppas alla kloka på detta forum kan hjälpa mig att räta ut några frågetecken! Har länge varit nyfiken på Western men aldrig riktigt...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: Elanor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp