Vad betalar era barn som äger häst?

Äger man en gård och är mjölkbonde hör man knappast till de fattiga.

Jag tror det enda undantaget att äga häst om man är fattig är att ha skulder och att man lever över sina tillgångar eller att någon annan betalar för hästen. Det funkar dock inte i längden att leva över sina tillgångar.
Det var det jag menade med (fast då äger man redan en gård så jag vet inte) dvs man kan ju vara fattig i att det är jobbigt att få pengarna att räcka till maten vissa månader även om man har kapital bundet i kor och hus. (men det räknas inte som fattig såklart enligt reglerna för hjälp)
 
Det var det jag menade med (fast då äger man redan en gård så jag vet inte) dvs man kan ju vara fattig i att det är jobbigt att få pengarna att räcka till maten vissa månader även om man har kapital bundet i kor och hus. (men det räknas inte som fattig såklart enligt reglerna för hjälp)
Jo precis, och går gården runt och man har pengar till skoning, veterinär mm och har råd att ta sitt hö/silage till hästen istället för att sälja så är man inte fattig. Har man inte råd till det och verksamheten inklusive hushållet och hästen går med förlust så har man egentligen inte råd men kan hålla på till fordringsägarna kräver betalt eller banken vägrar mer lån.
 
Hej,
Fattig förälder här som innan sparade undan till dottern. Hon fick köpa en häst för sina pengar, fick en annan som sällskap. Hästen hon köpte sålde hon, sällskapet behöver nu avlivas, för sitt eget bästa. Jag anser att dottern borde stå för detta med sina sparpengar, hon står inte för löpande avgifter eller veterinärvård i övrigt.

Vad tycker ni är rimligt? Kan man inte anse att ett avslut av ett liv är att jämställa med en försäljning?

Hur har ni gjort i liknande situation?
Allvarligt?
Ett tolvårigt barn ska dels behöva hantera att mista sin häst, som jag förmodar att hon tycker mycket om även om den "bara" är sällskap, samtidigt som hon ska behöva ha ansvaret för kostnaden hängande över sig? Låter grymt att kräva det av ett barn
 
Och rent generellt; våra barns sparpengar ligger på konton jag har hand om. För att jag ska kunna ta använda pengarna om vi behöver. Födelsedagspengar och dylikt har de i spargris eller på ett kortkonto. Det är någon tusenlapp. Även det kan vara för mycket pengar att handskas med.

Mvh Miks
Hur menar du med den markerade texten? Saken är den att sparar du i barnens namn så får du som förälder inte ta ut pengar och använda för egna kostnader. Men du kanske menar att pengarna används för barnet?
 
Hur menar du med den markerade texten? Saken är den att sparar du i barnens namn så får du som förälder inte ta ut pengar och använda för egna kostnader. Men du kanske menar att pengarna används för barnet?
Tar du den markerade texten bara så stämmer ju det du svarar på. Det jag skrivit är att jag har hand om kontona. Dvs det är mina konton där jag döpt kontona till barnens namn. Där har vi sparat barnbidrag plus andra pengar när tillfälle givits. De pengarna har jag tillgång till och jag skulle inte tveka en sekund att använda dem om det var kris och katastrof. Hittills har vi aldrig behövt röra de kontona men man kan aldrig veta.

Jag skulle aldrig spara i barnens namn. Det finns ingen anledning att de skulle få en klumpsumma när de blir 18 som de ska förfoga över som de vill. De pengar vi sparat ”åt dem” bör nyttjas till något som tex utlandsstudier eller insats till boende.

Men nu hamnade vi en bit från tråden 😊

Mvh Miks
 
Tar du den markerade texten bara så stämmer ju det du svarar på. Det jag skrivit är att jag har hand om kontona. Dvs det är mina konton där jag döpt kontona till barnens namn. Där har vi sparat barnbidrag plus andra pengar när tillfälle givits. De pengarna har jag tillgång till och jag skulle inte tveka en sekund att använda dem om det var kris och katastrof. Hittills har vi aldrig behövt röra de kontona men man kan aldrig veta.

Jag skulle aldrig spara i barnens namn. Det finns ingen anledning att de skulle få en klumpsumma när de blir 18 som de ska förfoga över som de vill. De pengar vi sparat ”åt dem” bör nyttjas till något som tex utlandsstudier eller insats till boende.

Men nu hamnade vi en bit från tråden 😊

Mvh Miks
Tack för svar. Då är det såklart fullt möjligt att göra så.
 
Jag fick köpa min första egna häst när jag precis fyllt 11, det var mina egna sparpengar jag tog av då (mamma och pappa sparade några hundralappar varje månad sen jag föddes) Jag köpte häst, och brorsan köpte en dyr,stor dator när han fyllde 11 för sina pengar.

Boxplats,foder,veterinär, och hovslagare stod mina föräldrar för så länge jag bodde hemma och gick i skolan. Samma dag som jag fick jobb efter skolan så betalade jag det själv.

Dom ansåg såklart att dom hade huvudansvaret för hästen, med den regeln att jag sköter den som den ska skötas, och gör jag det inte så säljs hon snabbt. Tror mamma mockade åt mig en eller två gånger under dom 12 åren jag hade henne, då hade jag fått influensan och svimmade av att bara gå upp och kissa.

Mamma säger än i dag att det där var dom mest väl investerade pengarna någonsin! Hon visste vart jag var, att jag inte höll på med några dumheter, och det lärde mig att ta ansvar och få rejält med skinn på näsan. Jag hoppas sonen min blir rejält intresserad av hästar han med, men som det är nu så får vi slåss om min d-ponny i sådant fall som tack och lov är lika toppen att rida för både sonen som än så länge bara åker, och för mig.

Jag själv som mamma skulle aldrig lägga något ekonomiskt ansvar på mitt barn för hans djur, och definitivt inte något så sorgligt som en avlivning! Oavsett om det är en guldhamster eller ponny!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 381
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 095
Senast: Smedholt
·
Övr. Barn Hej alla kunniga... Min dotter fick en häst, under förutsättning att den andre föräldern betalade för de löpande kostnaderna då jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 752
Senast: Tiger tok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 312
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • GVFÖ 2024
  • Den siarlösa ulvleken

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp