Vad betalar Ridklubben för hyra?

DGjumping

Trådstartare
Hej, nu har jag hamnat på lite okänt vatten och behöver er hjälp. Det är så att vi bygger ridhus nu till hösten och kommunens ridklubb vill utgå från vår anläggning när allt är klart, vilket vi tycker är jätteroligt, men nu undrar jag vad en ridklubb betalar i hyra till en privat anläggning? ska man ta en fast avgift och en rörlig vi olika aktiviteter eller ska man bara ta ut det ena eller det andra?
 
Hej, nu har jag hamnat på lite okänt vatten och behöver er hjälp. Det är så att vi bygger ridhus nu till hösten och kommunens ridklubb vill utgå från vår anläggning när allt är klart, vilket vi tycker är jätteroligt, men nu undrar jag vad en ridklubb betalar i hyra till en privat anläggning? ska man ta en fast avgift och en rörlig vi olika aktiviteter eller ska man bara ta ut det ena eller det andra?

Jag hade satt mig ner med dem och diskuterat om de ville hyra per timme, per dag eller per termin och hur avtalet ska se ut.
 
Vi betalade ca 50 000 kr om året men då hade vi ridhuset på heltid alla dagar i veckan (o i huset fanns läktare, dusch, toaletter samt uppvärmt klubbrum med matlagningsmöjligheter och kylskåp) + 2 utebanor (en med belysning) + 1 mindre ridhus som man kunde främst longera i (men även använda till insittning, o skritt o trav...det var för litet för att träna ordentligt där).

Ägaren stod för underhåll, traktor och tömning av toaletter. Klubben för elförbrukning, hindermaterial och arbetet med att harva.
 
Hej, nu har jag hamnat på lite okänt vatten och behöver er hjälp. Det är så att vi bygger ridhus nu till hösten och kommunens ridklubb vill utgå från vår anläggning när allt är klart, vilket vi tycker är jätteroligt, men nu undrar jag vad en ridklubb betalar i hyra till en privat anläggning? ska man ta en fast avgift och en rörlig vi olika aktiviteter eller ska man bara ta ut det ena eller det andra?
Jag skulle börja med att ta reda på ett par saker.
Dels vad ni själva kommer att ha för faktiska kostnader som ni behöver ha täckning för, och vilka inkomster utöver det som ni behöver för en rimlig budget ifråga om underhåll, kommande investeringar etc.
Dels vad kommunens ridklubb betalat tidigare, på andra anläggningar.
Dels vad andra kommunala och privata ridklubbar betalar på andra anläggningar.
Först när man har de siffrorna hyfsat klara för sig tror jag att det är någon mening med att prata hyreskostnad överhuvudtaget.
 
Vi betalade ca 50 000 kr om året men då hade vi ridhuset på heltid alla dagar i veckan (o i huset fanns läktare, dusch, toaletter samt uppvärmt klubbrum med matlagningsmöjligheter och kylskåp) + 2 utebanor (en med belysning) + 1 mindre ridhus som man kunde främst longera i (men även använda till insittning, o skritt o trav...det var för litet för att träna ordentligt där).

Ägaren stod för underhåll, traktor och tömning av toaletter. Klubben för elförbrukning, hindermaterial och arbetet med att harva.
Åh tack, det gav mig en riktning i alla fall...
 
Jag skulle börja med att ta reda på ett par saker.
Dels vad ni själva kommer att ha för faktiska kostnader som ni behöver ha täckning för, och vilka inkomster utöver det som ni behöver för en rimlig budget ifråga om underhåll, kommande investeringar etc.
Dels vad kommunens ridklubb betalat tidigare, på andra anläggningar.
Dels vad andra kommunala och privata ridklubbar betalar på andra anläggningar.
Först när man har de siffrorna hyfsat klara för sig tror jag att det är någon mening med att prata hyreskostnad överhuvudtaget.
Hej.
Budgeten är självklart klar och vi har stenkoll på våra framtida kostnader, ridklubben har legat vilande sedan ridskolan lades ner i kommunen, vi har helt olika förutsättningar på anläggningarna och det är därför jättesvårt att bedöma hyrorna, dessutom så var ägaren av den anläggningen bästa kompis med ordföranden i ridklubben sedan barnsben, underhåll av underlag etc va uselt så jag känner rent spontant att vad dom en fick betala där angår inte oss.
Jag vill försöka hitta ett "mitt på pris" inte för dyr och inte för billig, vi ska definitivt inte gå back på att ha dom hos oss och samtidigt vill vi ha samarbetet.
 
Hej, nu har jag hamnat på lite okänt vatten och behöver er hjälp. Det är så att vi bygger ridhus nu till hösten och kommunens ridklubb vill utgå från vår anläggning när allt är klart, vilket vi tycker är jätteroligt, men nu undrar jag vad en ridklubb betalar i hyra till en privat anläggning? ska man ta en fast avgift och en rörlig vi olika aktiviteter eller ska man bara ta ut det ena eller det andra?


Glöm tänka på om och när ni vill använda ridhuset/anläggningen. Så ni inte plötsligt står utan egna stallplatser, hagar och ridhustider.
 
Ska klubben driva ridskola eller är det träningar med egen häst? Tävlingsverksamhet? Hur mycket folk kommer ni ha på gården, och är den dimensionerad för det? (antar det eftersom du vill ha samarbetet, men det är vad som genast slår mig). Underhåll och slitage är mycket större med externa personer än när man vårdar det man själv äger upplever jag också, så ta höjd!
 
Tack snälla för alla svar, ridklubben kommer inte bedriva någon ridskola utan är endast för privata ryttare i kommunen, annars hade slitaget blivit för högt, jag känner dock att min egen verksamhet eventuellt kommer bli lidande så avvaktar lite med ridklubben.
 
Tack snälla för alla svar, ridklubben kommer inte bedriva någon ridskola utan är endast för privata ryttare i kommunen, annars hade slitaget blivit för högt, jag känner dock att min egen verksamhet eventuellt kommer bli lidande så avvaktar lite med ridklubben.

Då tycker jag det är bättre att du behåller kontrollen och säljer ridhuskort till de av dessa ryttare som vill ha tillgång till ditt ridhus.
 
Tack snälla för alla svar, ridklubben kommer inte bedriva någon ridskola utan är endast för privata ryttare i kommunen, annars hade slitaget blivit för högt, jag känner dock att min egen verksamhet eventuellt kommer bli lidande så avvaktar lite med ridklubben.
Vad får dom ut av att hyra ut ditt ridhus till andra privatryttare? Eller är tanken att ridklubben ska kunna ha privatlektioner till privatryttare där? Känns som en liten omväg att ta för allihop.
 
Vi betalade ca 50 000 kr om året men då hade vi ridhuset på heltid alla dagar i veckan (o i huset fanns läktare, dusch, toaletter samt uppvärmt klubbrum med matlagningsmöjligheter och kylskåp) + 2 utebanor (en med belysning) + 1 mindre ridhus som man kunde främst longera i (men även använda till insittning, o skritt o trav...det var för litet för att träna ordentligt där).

Ägaren stod för underhåll, traktor och tömning av toaletter. Klubben för elförbrukning, hindermaterial och arbetet med att harva.

Väldigt billigt!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 164
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 054
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp