Bukefalos 28 år!

Vad betyder "d"?

P

Plingplong

Sitter och kollar lite resultat på lopp och ser att en del hästar får ett d som placering, vad betyder det?
Tack på förhand /en okunnig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder "d"?

Plingplong skrev:
Sitter och kollar lite resultat på lopp och ser att en del hästar får ett d som placering, vad betyder det?
Tack på förhand /en okunnig

Det betyder att hästen blivit diskvalificerad på grund av någon orsak, till exempel att den galopperat för lång sträcka (dg) eller att ekipaget trängt ett annat ekipage och vunnit fördel av detta (dtr) eller att ekipaget kört utanför bangränsen (dkub).

Och så finns det några andra konstiga förkortningar...

/// ghost
 
Sv: Vad betyder "d"?

Aha :idea:
Det borde jag nästan ha kunnat räkna ut själv :o
Min gamle pålle ser ut att ha blivit diskad 6 ggr, tråkigt att det inte går att se varför!
En följdfråga: på en del ställen står det ug efter d vad betyder det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder "d"?

u = utgått
g = galopp

Så hästen har blivit diskvalificerad för galopp och sedan inte fullföljt loppet.

Om den fullföljt hade det t ex kunnat stå dg12 eller något.

/// ghost
 
Sv: Vad betyder "d"?

Tackar, tackar! :bow:
Nu är jag fullfjädrad på alla förkortningar inom travet :smirk:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
914
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: sweep
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 005
Senast: skiesabove
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp