Vad betyder detta?

Fetaost

Trådstartare
Granntomten är till salu och budgivningen har stått still på orimligt hög summa sen flera månader. Vi undrar vad som kommer ske där och varför allt har avstannat.
Så jag gick in och läste noggrannare i annonsen och såg detta:

”Inskrivna rättigheter och belastningar och övriga gravationer: Fornlämning”

Är det en fornlämning på granntomten?:confused:
 
Då ska jag göra det.

Om det finns fornlämning på tomten, hur ser chanserna för bygge ut då?

(Det är en vacker skog som vi absolut inte vill se byggd med hyreshus vilket vi befarar)
Det beror på vad det är för fornlämning. Jag har rätt mycket kontakt med kulturenheten på länsstyrelsen i jobbet, och ibland är det tvärnej för alla ingrepp och ibland verkar de inte bry sig alls.
 
Då ska jag göra det.

Om det finns fornlämning på tomten, hur ser chanserna för bygge ut då?

(Det är en vacker skog som vi absolut inte vill se byggd med hyreshus vilket vi befarar)
Man får antingen ta in en konsult och göra en utvärdering och kanske en utgrävning och bygget förbjuds... eller så kör man med en bulldozer och betalar en böter på ett par tiotusentals kronor :meh:

Hur regelverket ska se ut hittar du hos Boverket
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...vbrytas till den del där fornlämningen berörs.
 
Ibland kan det vara fynd som inte hunnit in i fornsök än. När jag jobbade med sånt kunde man räkna med minst ett par månader för en ändring.
Okej.
Annonsen har legat ute i snart 4 månader så så länge har de iaf vetat om den.
 
Nu har vi fått svar på ”fornlämningen” och det tack vare @Soapbubble

Sambon kom på att det fanns en liten plutt mark på ett par hundra kvadrat en bit bort som tillhörde tomten. Och där fanns minnsan en boplats!

Så nu vet jag vad det där i annonsen betyder.
Synt att boplatsen inte låg i skogen jämte oss.
 
Intressant. Minsann fanns viss knapphändig info om vår fornlämning med. Varför nu en stensträng är intressant. Antar att de tror det varit nån väg då.
Det är rester av hägnader som på olika sätt markerar markanvändningen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stensträng

Speciellt där det finns hela system av stensträngar kan man få värdefulla ledtrådar till hur brukning, bebyggelse, social struktur varit organiserad i landskapet.
 
Det är rester av hägnader som på olika sätt markerar markanvändningen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stensträng

Speciellt där det finns hela system av stensträngar kan man få värdefulla ledtrådar till hur brukning, bebyggelse, social struktur varit organiserad i landskapet.
Tack för förklaring.
Tyvärr tycks det bara vara denna strängen just här. Plus lite andra fornlämngar i omkringliggande åkrarna då.
Men skogen intill är stenig överlag, så kär vara svårt att urskolja strängar om det växt upp skog där.
 
Granntomten är till salu och budgivningen har stått still på orimligt hög summa sen flera månader. Vi undrar vad som kommer ske där och varför allt har avstannat.
Så jag gick in och läste noggrannare i annonsen och såg detta:

”Inskrivna rättigheter och belastningar och övriga gravationer: Fornlämning”

Är det en fornlämning på granntomten?:confused:
Är det detaljplanerat kan ni kolla i detaljplanen vad som tillåts byggas på tomten.
 
Är det detaljplanerat kan ni kolla i detaljplanen vad som tillåts byggas på tomten.
Nej det är utanför detaljplanerat område.

Det kommunala bostadsbolaget försökte för 7 år sen bygga höghus på en äng mitt i villaområdet jag bor i. Men så visade det sig att det hade legat en soptipp där så marken fick inte bebyggas. Nu när den här mindre skogen kom ut till salu så har någon köpstark lagt ett rejält överpris på marken. Så vi befarar att det är samma bolag.

Säljaren har haft marken i generationer och fick av slag från kommunen för att bygga en sommarstuga 🤷‍♀️
 
Här är en medeltida jordvall som utgjorde gräns till grans till grannsocknen registrerad som fornlämning, det är bara det att sockengränsen flyttades vid enskiftet låg inte där jordvallen finns och jordvallen kom till när banvallen togs bort, det går att se på gamla flygfoton.
 
Nu har vi fått svar på ”fornlämningen” och det tack vare @Soapbubble

Sambon kom på att det fanns en liten plutt mark på ett par hundra kvadrat en bit bort som tillhörde tomten. Och där fanns minnsan en boplats!

Så nu vet jag vad det där i annonsen betyder.
Synt att boplatsen inte låg i skogen jämte oss.
Beroende på hur fornlämningsbilden ser ut som som helhet, närheten till övriga lämningar mm är det möjligt att länsstyrelsen kommer att begära arkeologisk utredning vid eventuell planerad exploatering av marken. Även om det inte finns någon känd lämning på just den mark som ska bebyggas.

Sen stoppar förekomst av fornlämningar sällan ett bygge. Man tar bort fornlämningen, dvs utför en arkeologisk undersökning.
 
Nej det är utanför detaljplanerat område.

Det kommunala bostadsbolaget försökte för 7 år sen bygga höghus på en äng mitt i villaområdet jag bor i. Men så visade det sig att det hade legat en soptipp där så marken fick inte bebyggas. Nu när den här mindre skogen kom ut till salu så har någon köpstark lagt ett rejält överpris på marken. Så vi befarar att det är samma bolag.

Säljaren har haft marken i generationer och fick av slag från kommunen för att bygga en sommarstuga 🤷‍♀️
Ok men gör det ett flerbostadshus så borde det kräva en detaljplan, låter som att det är lite på gränsen nu. Blir det detaljplaneprocess så är ni sakägare om ni är grannar så nyttja er möjlighet till att ha synpunkter (annars kan inte inte överklaga sedan).
 
Beroende på hur fornlämningsbilden ser ut som som helhet, närheten till övriga lämningar mm är det möjligt att länsstyrelsen kommer att begära arkeologisk utredning vid eventuell planerad exploatering av marken. Även om det inte finns någon känd lämning på just den mark som ska bebyggas.

Sen stoppar förekomst av fornlämningar sällan ett bygge. Man tar bort fornlämningen, dvs utför en arkeologisk undersökning.
Vet du om man kan få en fornlämning på sin mark borttagen/upphävd även om det inte ska byggas? Krångligt?

Den där stensträngen vi har är lite irriterande och vissa stenar hade jag velat plocka bort ur hagarna för att kunna underhålla dem 😇.
Visst kan det vara intressant med fornlämningar, men i detta fallet skulle jag gärna vilja kunna slå somliga hagen de år den inte betas så det slipper bli ogräsodling 😇

När vår fastighet styckades av från den större vet jag att lämningen var av betydelse för var de skulle dra gränsen för de inte var så sugna dela lämningen mellan två markägare.
Och de kallade den fornlämning av mindre vikt vad nu det innebär.
 
Ok men gör det ett flerbostadshus så borde det kräva en detaljplan, låter som att det är lite på gränsen nu. Blir det detaljplaneprocess så är ni sakägare om ni är grannar så nyttja er möjlighet till att ha synpunkter (annars kan inte inte överklaga sedan).
Vi har sökt på kommunens sida om det finns någon byggansökan inlämnad på tomten men ännu finns ingen.

Den här lilla skogen är lite av hjärtat i området så ett större bygge skulle påverka oss alla inklusive någras fastighetsvärde (vi som gränsar till den) så hela området är på tårna nu.
Man kan ju hoppas att det blir en villa eller två men för det priset får man en tomt vid kustbandet.
 
Vet du om man kan få en fornlämning på sin mark borttagen/upphävd även om det inte ska byggas? Krångligt?

Den där stensträngen vi har är lite irriterande och vissa stenar hade jag velat plocka bort ur hagarna för att kunna underhålla dem 😇.
Visst kan det vara intressant med fornlämningar, men i detta fallet skulle jag gärna vilja kunna slå somliga hagen de år den inte betas så det slipper bli ogräsodling 😇

När vår fastighet styckades av från den större vet jag att lämningen var av betydelse för var de skulle dra gränsen för de inte var så sugna dela lämningen mellan två markägare.
Och de kallade den fornlämning av mindre vikt vad nu det innebär.
Om du bekostar utgrävningen så kan du få den borttagen. Det är vad som brukar hända i byggprojekten, exploatören bekostar utgrävningen antingen genom tomtpriset eller direkt om den redan äger tomten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 044
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
922
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp