Vad betyder förkortningarna?

Etoile

Trådstartare
Vad betyder de olika förkortningarna på rasen som brukar stå bredvid hästens namn? Vissa har jag koll på, ex SWB-sweedish warmblood..
Men vad betyder de andra??
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

kan du inte skriva ner dom som du inte vet va dom betyder.....e lite svårt å veta vilka du menar....
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

Jag tycker ISH låter som Islandshäst :rofl: :rofl: MEn jag reagerande oxå över de konstiga förkortningarna...
Z...hmm Zebra :rofl:
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

Ja, eller hur!! Det var på Göteborg horseshow jag såg dem, som tur var hade jag med en startlista hem, annars hade jag aldrig kommit ihåg vilka jag inte kunde :crazy:

SF-Svensk flodhäst då eller?
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

KWPN är den holländska stamboken
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

Z står för Zangersheide
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

ISH är Irish Sport Horse studbook......inte islandshäst alltså
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

BWP ska vara Belgian Warmblood och FWB Finnish Warmblood enligt mina efterforskningar...
HESS har jag dock inte en aning om.... :confused:
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

BWP är Belgian Warmblood studbook....heter antagligen nåt annat på belgiska....därför stämmer inte förkortningen
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

HESS. är Stutbuch für Hesse
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

låter som de....ska försöka ta reda på va de egentligen e för nåt....återkommer förhoppningsvis med svar strax
 
Sv: Vad betyder förkortningarna?

Hesse är tyska och betyder ´hessare´.....nån som kommer från Hessen alltså (område i tyskland)

så HESS är helt enkelt stamboken för hästar från Hessen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder förkortningarna?

Tack för svaren! Nu när du kommer med svaren tror jag att jag hade kunnat klura ut ngr. av dem, men ex Hess var ngt. nytt :p
Som sagt, Tack :bow:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
562
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 211
Senast: cili
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 424
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
854
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp