Vad betyder "kin"?

MissFideli

Trådstartare
Ett program på Discovery ID heter Evil Kin. Men jag lyckas inte hitta vad "kin" betyder. Troligen nått med släkting/närstående, men vad?
 
Tack! Google translate hade ingen aning och gav inget att googla på det heller. Men då vet jag! Då kan jag sova ordentligt inatt ;) :bow:
 
Haha, vad skönt ;) Används nog oftast i sammanhanget next of kin, som i närmast levande släkting.

Jamen du vet när det är nått man vill veta, och så hittar man det inte?? :eek: Googlade Evil Kin men fick bara fram om programmet. Som ska handla om närstående som mördar nån närstående :p
 
Förutom när det används som "next of kin" är det en lite mer gammaldags formulering om jag kommer ihåg rätt. Oftast när man pratar om släkt använder man ju "relatives" eller "family".

Det är ju dock inte så ålderdomligt att någon skulle titta konstigt på en om man använder det (ja, beroende på sällskap då).
 
I vissa delar av USA anvands det i stallet for "family" eller "relatives" ... men du har alldeles ratt att det ar ett gammaldags satt att uttrycka sig ... eller rattare sagt, ett 'rodnackigt' satt.:p
 
I vissa delar av USA anvands det i stallet for "family" eller "relatives" ... men du har alldeles ratt att det ar ett gammaldags satt att uttrycka sig ... eller rattare sagt, ett 'rodnackigt' satt.:p

Jag är tillsammans med en redneck (enligt honom själv :D) fast svensk då... :rofl:

Har man läst för mycket "high fantasy" på engelska har ens språk en tendens att bli lite ålderdomligt, speciellt om det är Tolkien som dominerat...
 
Hehe ... i de delar dar jag bott de sista 9 aren (South Carolina) ar det manga rodnackar och det ar mycket vanligt att folk anvander "kin" och liknande uttryck.
Tank nar jag forsta gangen horde nagon saga "over yonder" pa fullt allvar medan han pekade.:crazy: Ett uttryck jag inte trodde anvandes alls langre ... men i vissa stater pratar man sa pa landsbygden.:confused: Sedan kan jag ju erkanna att vissa stater, som South Carolina, egentligen bara har landsbygd sa det ar alltsa sa folk pratar.:angel:
 
Origin
Old English cynn, of Germanic origin; related to Dutchkunne, from an Indo-European root meaning 'give birth to', shared by Greek genos and Latin genus 'race'.

akin används också ofta för att säga att något är lika eller står varandra nära.
 
Ett program på Discovery ID heter Evil Kin. Men jag lyckas inte hitta vad "kin" betyder. Troligen nått med släkting/närstående, men vad?

En uppriktigt menad fråga: hur söker man om man inte hittar svaret? Jag skriver kin meaning i Googles sökruta och första träffen ger rätt svar. #förbryllad
 
Ooops :o Sorry, men jag bytte visst sprak dar. Sadant hander ibland nar man laser eller pratar "fel" sprak.:angel:

Hah, det gör jag med, ibland utan att märka det. Bott utomlands och talat/skrivit engelska så när jag först flyttade hem igen blev det lite swenglish ibland, och fortfarande händer det att jag bara kommer på ordet på engelska :p
 
Ooops :o Sorry, men jag bytte visst sprak dar. Sadant hander ibland nar man laser eller pratar "fel" sprak.:angel:

Hah, det gör jag med, ibland utan att märka det. Bott utomlands och talat/skrivit engelska så när jag först flyttade hem igen blev det lite swenglish ibland, och fortfarande händer det att jag bara kommer på ordet på engelska :p

Jag avskyr när mina australiensiska kollegor är här och jag måste översätta, jag slår om helt i hjärnan när jag byter språk så jag hör inte alltid att jag pratar "fel" språk till fel person. Skitjobbigt :p
 

Liknande trådar

Samhälle Yangtze floden är en bråkdel av den brukar vara och enligt analyser har risproduktionen minskat mycket. "Kinas höstskörd är "allvarligt...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: Tranan
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Rosett
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Sirap
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp