Vad betyder "nästa lördag" för dig?

Vad betyder "nästa lördag" för dig?

  • Nästföljande lördag, idag måndag är det alltså 5 dagar dit

    Röster: 28 9,2%
  • Lördag nästa vecka, idag måndag är det alltså 11 dagar dit

    Röster: 276 90,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    304

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag fick en inbjudan till en grej "nästa lördag" och insåg efter att ha pratat med värdinnan att hon och jag har olika uppfattning om hur det ska tolkas. Jag tycker ofta att jag får förtydliga/be folk att förtydliga när de uttrycker sig just så, oavsett vilken dag det handlar om. Hur hade ni tolkat det?
 
Jag fick en inbjudan till en grej "nästa lördag" och insåg efter att ha pratat med värdinnan att hon och jag har olika uppfattning om hur det ska tolkas. Jag tycker ofta att jag får förtydliga/be folk att förtydliga när de uttrycker sig just så, oavsett vilken dag det handlar om. Hur hade ni tolkat det?

Om folk säger nästa lördag tänker jag att det är lördagen efter den som kommer. Så skulle någon säga det till mig idag skulle jag anta att det handlar om lördagen v.9 Om det sägs på en lördag tänker jag att det är om en vecka.
 
Jag fick en inbjudan till en grej "nästa lördag" och insåg efter att ha pratat med värdinnan att hon och jag har olika uppfattning om hur det ska tolkas. Jag tycker ofta att jag får förtydliga/be folk att förtydliga när de uttrycker sig just så, oavsett vilken dag det handlar om. Hur hade ni tolkat det?
Jag vet bara att jag har varit med om att svenskar och icke- svenskar tolkar det annorlunda, kulturellgrej helt enkelt. Men har p.g.a. det (?) även blivit totalt förvirrad över vad som gäller och måste alltid be om förtydligande med datum.
 
Oj svaren i denna tråden 😅!
Tycker förövrigt att nu på lördag (som fras) alltid har låtit märkligt att säga. Eftersom nu inte kan vara om flera dagar. Om det är måndag och man säger -nu på lördag. Men hallå det är inte nu utan då! -då på lördag!
 
Vad skönt att jag inte är ensam om att bli förvirrad, och ännu bättre att de flesta här inne verkar tolka det som jag! Jag resonerar precis som ni att nästa lördag är just nästa lördag, inte nu på lördag! Men jag kan samtidigt förstå de som tänker att "nästa lördag" helt enkelt betyder den lördag som kommer härnäst, och då blir det ju samma dag som avses...

Det kanske är något kulturellt, som @Pilot är inne på? Värdinnan i det här fallet är från Portugal, men jag vill minnas att även jag och min skotske sambo har missförstått varandra på samma sätt förr.
 
Vad skönt att jag inte är ensam om att bli förvirrad, och ännu bättre att de flesta här inne verkar tolka det som jag! Jag resonerar precis som ni att nästa lördag är just nästa lördag, inte nu på lördag! Men jag kan samtidigt förstå de som tänker att "nästa lördag" helt enkelt betyder den lördag som kommer härnäst, och då blir det ju samma dag som avses...

Det kanske är något kulturellt, som @Pilot är inne på? Värdinnan i det här fallet är från Portugal, men jag vill minnas att även jag och min skotske sambo har missförstått varandra på samma sätt förr.
Kanske är det kulturellt? Vet inte?
Men jag känner mig så extremt svensk (?) att kan nog inte skylla på kulturen eller?
Iofs lärde jag mig svenska på riktigt först i skolan. På dagis fattade ingen vad jag sa för blandade tydligen språk helvillt, finska, samiska och knackig svenska.
 
Jag fick en inbjudan till en grej "nästa lördag" och insåg efter att ha pratat med värdinnan att hon och jag har olika uppfattning om hur det ska tolkas. Jag tycker ofta att jag får förtydliga/be folk att förtydliga när de uttrycker sig just så, oavsett vilken dag det handlar om. Hur hade ni tolkat det?

Nästa lördag = "inte nu på lördag men nästa lördag"

Men, jag brukar alltid be om ett förtydligande ändå så jag inte skriver upp fel. "Alltså du menar 2:a mars?"
 
Får jag lägga in en följdfråga här?

Jag pratade om ”nästa höst ska vi göra bla bla bla” men alltså jag menar DENNA höst. Kanske personen då tänkte hösten 2020 :confused:
Sa jag fel?
 
Jag tolkar det som nästa = om 11 dagar.

Men förstår samtidigt orimligheten i det, eftersom nästa används som ”kommande” i så många andra sammanhang. Säger lokföraren ”Nästa, Stockholms central” så menar han ju inte att man först ska stanna på Stockholm Södra och sen komma fram till Stockholm central, utan att man är påväg dit just nu :D
 
Får jag lägga in en följdfråga här?

Jag pratade om ”nästa höst ska vi göra bla bla bla” men alltså jag menar DENNA höst. Kanske personen då tänkte hösten 2020 :confused:
Sa jag fel?
Jag tänker att det beror på när man säger det. Är det höst/tidig vinter så tolkar jag nästa höst som den som kommer härnäst. Är det nu på vårvinter och senare typ då hade jag sagt ”i höst” för den här hösten i år och nästa för den nästa år. Men hade nog förtydligat vilken jag menar om det var viktig information och inte bara kallprat.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp