Vad betyder "nästa lördag" för dig?

Vad betyder "nästa lördag" för dig?

  • Nästföljande lördag, idag måndag är det alltså 5 dagar dit

    Röster: 28 9,2%
  • Lördag nästa vecka, idag måndag är det alltså 11 dagar dit

    Röster: 276 90,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    304
Jag tänker att det beror på när man säger det. Är det höst/tidig vinter så tolkar jag nästa höst som den som kommer härnäst. Är det nu på vårvinter och senare typ då hade jag sagt ”i höst” för den här hösten i år och nästa för den nästa år. Men hade nog förtydligat vilken jag menar om det var viktig information och inte bara kallprat.
Det var inget viktigt bara pladder i största allmänhet :)
 
Jag tolkar det som nästa = om 11 dagar.

Men förstår samtidigt orimligheten i det, eftersom nästa används som ”kommande” i så många andra sammanhang. Säger lokföraren ”Nästa, Stockholms central” så menar han ju inte att man först ska stanna på Stockholm Södra och sen komma fram till Stockholm central, utan att man är påväg dit just nu :D

Jag tänker att det beror på situationen. Det finns ju bara ett Stockholm central tex. Lördagar finns det många 😁
 
Åh, hatar denna! ”Nästa lördag” är den lördag som är närmast följande. Nästa vecka är vecka 9, inte vecka 10. Nästa höst är hösten 2019, inte 2020 osv. Använder i och för sig inte den termen på grund av det, men skulle förvisso inte säga ”nästa lördag” på en fredag och mena dagen efter :cautious: Blir en tolkningsfråga beroende på när i tiden det sägs! :laugh:
 
Jag tycker som de flesta här, att nästa lördag är lördag nästa vecka. Lördag innevarande vecka är nu på lördag. Men häromveckan skulle jag bestämma dag med 3 andra. Jag skriver "nästa söndag" och för tydlighetens skull lägger jag till datum. Men inte ens det hjälpte, de var helt övertygade om att jag menade "på söndag" :arghh: då vet jag liksom inte vad jag ska göra...
 
Åh, hatar denna! ”Nästa lördag” är den lördag som är närmast följande. Nästa vecka är vecka 9, inte vecka 10. Nästa höst är hösten 2019, inte 2020 osv. Använder i och för sig inte den termen på grund av det, men skulle förvisso inte säga ”nästa lördag” på en fredag och mena dagen efter :cautious: Blir en tolkningsfråga beroende på när i tiden det sägs! :laugh:
Jag hade tolkat det som till hösten 2020. Skulle jag gjort något denna höst så skulle jag säga ”till hösten”
Olika bud här! Spännande :D
 
Nästa xx är alltid den som kommer närmast. Jämför med nästa hållplats. De menar ju den som kommer nästa gång, och inte två hållplatser fram. Jag fattar inte hur man kan tänka så att det skulle vara lördagen nästa vecka. Helt ologiskt!
 
Jag säger ”nu på lördag” om jag menar lördagen som är närmast, eller ”nästa lördag” om det är lördagen efter den som är närmast. Det skapar förvirringar för mig och sambon, då han tycker att ”nästa” lördag är den som kommer närmast!
 
Nästa xx är alltid den som kommer närmast. Jämför med nästa hållplats. De menar ju den som kommer nästa gång, och inte två hållplatser fram. Jag fattar inte hur man kan tänka så att det skulle vara lördagen nästa vecka. Helt ologiskt!
Jag har precis samma problem när jag åker buss!
"Nästa busshållplats ska vi av."
"Eh, menar du denna som kommer?"
VARJE gång.
 
Nästa lördag = lördag om en vecka
Kommande lördag = lördag denna vecka
Alternativt även "nu på lördag" för att förtydliga att det är denna vecka det gäller.
 
Tänkte svara - lördagen som kommer - men sen läste jag svaren och ändrade mig, det är alltså inte nu på lördag utan nästa. Inte alls förvirrad :cautious:
 
Får jag lägga in en följdfråga här?

Jag pratade om ”nästa höst ska vi göra bla bla bla” men alltså jag menar DENNA höst. Kanske personen då tänkte hösten 2020 :confused:
Sa jag fel?

Jag skulle tolkat "nästa höst" som hösten -20.
Hösten -19 är för mig "i höst" eller "till hösten".

"på lördag" betyder 23 februari, "nästa lördag" betyder 2 mars.

Och i analogi med detta:
i lördags betyder 16 februari; förra lördagen betyder 8 februari.

Men som redan skrivits: eftersom folk menar olika, så får man kontrollfråga.
 
Jag pratade om ”nästa höst ska vi göra bla bla bla” men alltså jag menar DENNA höst. Kanske personen då tänkte hösten 2020 :confused:
Sa jag fel?
Där... blir jag litet inkonsekvent/diffus. För stunden är "nästa höst" förmodligen hösten 2019 i min värld. Men ju längre det går på året desto mer förskjuts perspektivet, i juni uppfattar jag ganska säkert "nästa höst" som 2020.
 
Jag säger också nu på lördag om det är den kommande lördagen som menas och nästa lördag när jag syftar på lördagen veckan efter. Där jag tycker att det blir knepigt är om det är lördag idag och någon pratar om nästa lördag. Är det då lördag om en vecka som åsyftas eller lördag om två veckor?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 408
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 514
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp